המשרד להגנת הסביבה: באשדוד יש ריכוזים גבוהים של חומרים מסרטנים

לפי דו"ח מצב איכות האוויר ל-2015, באזור התעשייה בעיר נמדדו חומרים רעילים בשיעור גבוה ביותר

הבוקר פורסם בעיתון 'הארץ' כי אזור התעשייה בצפון אשדוד מהווה מקור לזיהום אוויר משמעותי, הכולל כמה סוגי מתכות רעילות וחומרים תעשיתיים המוגדרים כמסרטנים הנפלטים בריכוזים גבוהים. כך לפי דו"ח מצב איכות האוויר של ישראל ל-2015 שפרסם אתמול המשרד להגנת הסביבה. באזור זה נמדדו ריכוזים גבוהים של מתכות כבדות, כמו קדמיום, ניקל וארסן שיכולות לגרום נזק בריאותי למערכות שונות בגוף ונראה כי נפלטו, בין השאר, ממפעלים לייצור סוללות ומיחזור מתכות הנמצאים בסביבה.

לפי הדו"ח, באשדוד נמדדו חומרים רעילים בשיעור גבוה הרבה יותר מבחיפה, שידועה במפעלים המזהמים שבה. למשל, החומר התעשייתי אצטאלדהיד נמדד באשדוד בריכוזים גבוהים פי שניים. טריכלורואתילן, גם הוא רעיל, שנמדד בכמויות מזעריות בכמה מקומות אחרים, נמדד בריכוז גבוה פי 8–10 בצמוד לאזור התעשייה הצפוני של העיר. בשבוע שעבר הודיע המכון הלאומי לבריאות סביבתית בארה"ב שהוא מגדיר חומר זה כמסרטן ודאי לאדם (דרגת הוודאות המדעית הגבוהה ביותר להגדרת חומר כמסרטן) על רקע ממצאים מדעיים חדשים.

מהדו"ח עולה עוד כי איכות האוויר ליד צירי תחבורה מרכזיים מוסיפה להיות גרועה, וחורגת לעתים קרובות מהיעדים שהמשרד להגנת הסביבה קבע כמתאימים למניעת סיכונים בריאותיים. זיהום האוויר התחבורתי חמור במיוחד בגוש דן, וכולל ריכוזים גבוהים של מזהמים מהסוג תחמוצות חנקן וחומר חלקיקי (חלקיקים בקוטר זעיר החודרים למערכת הנשימה). בתחנות מדידה בבני ברק ובתחנה המרכזית בתל אביב נמדדו חריגות מהתקן השנתי של ריכוזי חלקיקים שחשיפה אליהם יכולה לגרום מחלות ותמותה מוקדמת כתוצאה מפגיעה במערכת הנשימה וכלי דם.

חריגות של ריכוזי תחמוצות חנקן, שגם הם פוגעים במערכת הנשימה, בלטו בעיקר באזור התחנה המרכזית בתל אביב, מוקד של זיהום אוויר גבוה במיוחד. בין השאר נמדדו באזור זה 59 חריגות מהתקן החצי שעתי (ריכוז זיהום הנמדד על פני חצי שעה). שני מוקדים נוספים ובולטים של זיהום גבוה הם כביש בר אילן בירושלים ורחוב העצמאות בחיפה.
המשרד להגנת הסביבה מדד ריכוזים גבוהים של פורמלדהיד ובנזו-א-פיראן, שני חומרים הידועים כמסרטנים. חומרים אלו נפלטים מכלי רכב וגם ממתקני ייצור ואחסון דלק, או שהם נוצרים מתהליכים כימיים של מזהמים שנפלטו ממקורות אלו. נמצאו חריגות מהתקנים של שני חומרים אלו בכל הנקודות שבהם ערך המשרד בדיקות מדגמיות בשנה שעברה.

צילום תמונה: chen leopold פלאש 90.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך