אשדודיות, אל תתעלמו מהמלצות האגודה למלחמה בסרטן לאבחון מוקדם של סרטן השד

חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד מצוין בישראל ובעולם בחודש אוקטובר. האגודה למלחמה בסרטן פרסמה הנחיות והמלצות לנשים, על מנת למנוע ולהגיע לאבחון מוקדם של סרטן השד, וקוראת לנשים לעודד נשים אחרות לקבל אחריות על בריאות ולשתף אותן במידע בנושא בפייסבוק, בווטסאפ, בארוחות המשפחתיות ובעבודה. כ-90% מהחולות עשויות להחלים ממחלתן הודות לגילוי המחלה בשלב מוקדם!
אשדודיות, אל תתעלמו מהמלצות האגודה למלחמה בסרטן לאבחון מוקדם של סרטן השד

סרטן השד היא מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב נשים ברחבי העולם. ההערכה היא שבכל שנה מתגלים 1.7 מיליון מקרים חדשים של סרטן השד. גם בישראל סרטן השד היא המחלה השכיחה ביותר בקרב נשים, ומדי שנה מאובחנות יותר מ-5,000 חולות חדשות. כ-90% מהחולות עשויות להחלים ממחלתן הודות לגילוי המחלה בשלב מוקדם. ידוע כי שמירה על אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, משקל גוף תקין, תזונה בריאה, הגבלת אלכוהול והימנעות מעישון, יכולים להפחית את הסיכון לחלות. הוכח מדעית כי הנקה מפחיתה את הסיכון של האם לחלות בסרטן השד, ועל כן מומלץ להניק. עוד התגלה כי טיפול הורמונאלי חלופי להקלת תסמיני גיל המעבר עלול להעלות במעט את הסיכון לחלות בסרטן השד, השחלה והרחם. על כן חשוב להתייעץ עם רופא הנשים על יתרונות וחסרונות הטיפול. לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד אשר מצוין בישראל ובעולם במהלך כל חודש אוקטובר מעניקה האגודה למלחמה בסרטן המלצות והנחיות לנשים למניעה ולאבחון מוקדם של סרטן השד, וקוראת לנשים לעודד נשים אחרות לקבל אחריות על בריאות ולשתף אותן במידע בנושא בפייסבוק, בווטסאפ, בארוחות המשפחתיות ובעבודה.

מדוע חשוב להגביר את הפעילות הגופנית? מאחר שעוד ועוד מחקרים מוכיחים כי קיים קשר בין פעילות גופנית לירידה בסיכון לחלות בסרטן השד, בעיקר אחרי גיל המעבר. מעריכים כי חוסר בפעילות גופנית גורם ל-16-10% ממקרי סרטן השד. הפעילות הגופנית מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד, גם ללא קשר לגורם הסיכון הקשור למשקל הגוף. הקשר בין פעילות גופנית ובין הפחתת הסיכון לסרטן השד חזק יותר כאשר הוא מתקיים במשך כל החיים, אולם הוא יועיל גם אם הפעילות הגופנית תתחיל בכל שלב בחייך. כיום ידוע כי פעילות גופנית יעילה גם בהפחתת הסיכון לחזרת המחלה, למי שהתמודדה עם סרטן השד.

באגודה למלחמה בסרטן מציעים: "עשי זאת בדרך שלך. בחרי פעילות גופנית שאת אוהבת ושלבי אותה באורח החיים שלך. התייחסי לזמן האימון כאל פגישה מיוחדת, וצייני זאת ביומנך, כפי שאת קובעת פגישת עבודה או בילוי עם חברים. נסי לכלול בשגרת החיים שלך גם פעילות גופנית מתונה, כגון הליכה מהירה, עלייה במדרגות בכל הזדמנות אפשרית, טיול עם הכלב, ירידה מהאוטובוס תחנה אחת לפני התחנה הקבועה וכדומה. התחילי לאט, עשי כפי יכולתך ובהדרגה נסי להגביר את העצימות, את זמן הפעילות ואת התדירות. מומלץ להגיע לשילוב של 30 דקות של פעילות גופנית ברוב ימות השבוע. במקום להיפגש עם חברה בבית קפה או במסעדה, נסו לתאם הליכה משותפת – ונהלו את השיחה תוך כדי צעידה. תוכלי להיעזר בתגמולים וחיזוקים, עבור כל יעד שתשיגי, פנקי את עצמך במשהו מיוחד, חזיית ספורט חדשה, טייץ צבעוני, בקבוק מים רב שימושי וכדומה".

מרכיב התזונה אף הוא חשוב ביותר. מחקרים לא הוכיחו בוודאות קשר בין סוגי מזון מסוימים לבין הסיכון לחלות בסרטן השד, אך נמצא כי תזונה בריאה ומאוזנת יכולה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד. תפריט יומי מאוזן, שמשמעו צריכת שומן שאינה עולה על 30 אחוז מהצריכה היומית, שילוב ירקות ופירות, אכילת דגנים מלאים והגבלת בשר אדום ובשר מעובד, יגדיל את הסיכוי שלך ליהנות מבריאות טובה ומאנרגיה רבה יותר. צריכת אנרגיה גבוהה, בייחוד בשילוב עם הוצאה נמוכה של אנרגיה, מובילה לעודף משקל ולהשמנה המגבירים את הסיכון לחלות בסרטן השד.

"הקפידי על משקל גופך", מייעצים באגודה, "עודף משקל וחוסר פעילות גופנית אחראים ל-33-25% ממקרי סרטן השד. עודף משקל או השמנת יתר הם גורמים חשובים המובילים לסיכון גבוה להופעת סרטן שד לאחר גיל המעבר. שמירה על ערכי מדד מסת גוף (BMI) שבין 18.5 ל-24.9 חשובה להפחתת הסיכון של נשים לחלות בסרטן השד. על כן, בני אסטרטגיית בריאות, הכוללת פעילות גופנית ותזונה מאוזנת היטב. אכלי את כמות המזון המתאימה לגופך כדי לשמור על משקל תקין. דאגי שהצלחת שלך תהיה תמיד צבעונית: ירקות ופירות מוסיפים צבע לצלחת, ולכל צבע – יתרונות בריאותיים משלו. שמרי על ה-BMI שלך ברמות שבין 18.5 ל- 24.9 לאורך כל חייך הבוגרים".

אם מלאו לך 50, אל תשכחי לבצע בדיקת ממוגרפיה. זוהי בדיקת הדמיה הנחשבת היום לשיטה הטובה ביותר לזיהוי גידול סרטני בשד בשלב מוקדם, לפני שניתן לזהות אותו במישוש. בישראל יזמה האגודה למלחמה בסרטן תוכנית סריקה בממוגרפיה לנשים הנמצאות בסיכון רגיל, המופעלת יחד עם משרד הבריאות בשיתוף כל קופות החולים, במסגרתה נשלח אליהן זימון לביצוע הבדיקה. לאחרונה דווח כי שיעור ההיענות לביצוע הבדיקה בישראל הוא מהגבוהים במדינות ה-OECD. מומלץ לכל אישה מגיל 50 ומעלה לעבור בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים. שאלי את רופא המשפחה על התוכנית הלאומית לאבחון מוקדם של סרטן שד הנהוגה בישראל, שיזמה האגודה למלחמה בסרטן.

אם את מבחינה בשינוי או בדבר חריג בשד, כגון התקשות או גוש בשד, הפרשה מהפטמה או ציור ורידים מוגבר שנוצר בעור השדיים – פני מיד לרופא המשפחה ודרשי לברר את טיבו. ניתן לבצע בדיקה תקופתית אצל רופא מומחה בבדיקת שד (יש לציין, כי לימוד הטכניקה של בדיקת שד ידנית שהייתה מקובלת בעולם עד 2002 לא הוכחה כמפחיתה את התמותה מסרטן השד). אם קרובת משפחה שלך (אם או אחות) חלו בסרטן שד, הקפידי על ביקורות מעקב קבועות אצל כירורג שד. לנשים בסיכון גבוה מומלצת בדיקת ממוגרפיה מגיל 40 אחת לשנה, או בהתאם להמלצות הרופא. אם במשפחתך סיפור משפחתי של תחלואה בסרטן השד, חשוב שתבצעי ייעוץ ובירור גנטי. נשאיות המוטציה הגנטית 1/2BRCA ונשים בקבוצות סיכון נוספות, זכאיות פעם בשנה לסריקת MRI, בהתאם להמלצות משרד הבריאות. כל הבדיקות כלולות בסל הבריאות.

באגודה פונים אל הנשים בבקשה לעודד נשים אחרות לקבל אחריות על בריאות השד ולאמץ אורח חיים בריא. "הבחירות שאת מבצעת כיום, יכולות להשפיע על בריאות השד שלך בעתיד", אומרים באגודה. "התחילי לבצע בחירות אחראיות בחיי היומיום. שתפי את חברותייך והנשים הקרובות אלייך, בפייסבוק, בווטסאפ בארוחות משפחתיות בעבודה, ועודדי אותן לנהל אורח חיים בריא יותר".

תוכנית הסיכוי שבסיכון של האגודה למלחמה בסרטן הוקמה בסיוע קרן NCF ובשיתוף הקונסורציום הישראלי לאבחון גנטי של סרטן שד ושחלה, במטרה לסייע בביצוע הבירור. באתר האגודה למלחמה בסרטן ניתן למלא שאלון קצר לבירור נטייה גנטית לחלות בסרטן שד ושחלה: www.cancer.org.il/prev-gene. לקבלת העלון הסיכוי שבסיכון או עלון בנושא אבחון מוקדם פני בשיחת חינם לטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן המאויש 24 שעות ביממה בטלפון: 1-800-599-995

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך