תושבת אשדוד שביקשה לנסוע בקו 85 בעיר: "הנהג אמר שזה אוטובוס לדתיים, וגירש אותי"

א.צ רצתה לחזור אל ביתה ממרכז כלניות. היא ביקשה לעלות על קו 85 של "אגד תעבורה" על מנת לרדת בתחנה שאליה מגיע קו 5. לטענתה, הנהג אמר לה שזה קו שעובר בשכונות חרדיות, ומכיוון שהיא אינה דתייה לא תוכל לנסוע בקו. בתה של א' פנתה אל החברה בבקשה לבירור הנושא. לאחר כחודש, קיבלו השתיים תגובה שהפתיעה אותם
תושבת אשדוד שביקשה לנסוע בקו 85 בעיר: "הנהג אמר שזה אוטובוס לדתיים, וגירש אותי"

אם תיכנסו לאתר של "אגד תעבורה", תראו שקו 85 העירוני יוצא ממרכז כלניות בשדרות מנחם בגין, עובר ברובע ח', נכנס לרובעים החרדים ז' וג' ומסיים את המסלול במנחם בגין פינת אלטלנה. זהו קו עירוני לכל דבר, שכל מי שחפץ לנסוע בו, רשאי לעשות זאת. לפני כחודש ביקשה תושבת העיר לעלות על הקו, אך לטענתה הנהג סירב להסיעה. א.צ (57) גרה ברובע י', רובע סמוך למרכז כלניות. מכיוון שסבלה מכאבים ברגלה, היא החליטה לחזור הביתה בתחבורה ציבורית. לשם כך הייתה צריכה לעלות על קו 85, ולאחר מספר תחנות לרדת ולעלות על קו 5.

"שתי נשים עלו לפניה לאוטובוס, אבל היא לא שמה לב אם הן דתיות או לא", מספרת בתה את שאירע לא'. "הנהג שאל אותה לאן את נוסעת. השאלה הפתיעה אותה, והיא ענתה 'כמה תחנות'. בתגובה הוא אמר לה שאי אפשר. כשהיא שאלה מדוע, הוא השיב: 'כי את לא דתייה, כי זה אוטובוס דתי. צאי מהאוטובוס'. אימא שלי ירדה מהאוטובוס, מרוב שהיא הייתה בהלם, היא אפילו לא חשבה לצלם את האוטובוס".

לאחר שחזרה נסערת למקום מגוריה, היא סיפרה את שאירע לה לבתה. בערב נסעו השתיים למודיעין של "אגד תעבורה" לברר האם מדובר בקו המיועד לחרדים בלבד. "כשהגענו למודיעין, אמרה לי העובדת שם כי אכן זה אוטובוס דתי. שאלתי אותה איפה רשום שיש הגבלה לנסוע בקו הזה, והיא ענתה: 'אני לא יודעת אם זה רשום, אבל ככה זה'. היא נתנה לי טלפון ליצירת קשר עם מישהי מהחברה".

למחרת התקשרה בתה של א', ושוחחה עם נציגה של החברה, אשר התפלאה לשמוע על המקרה. "היא שאלה באיזו שעה אימא רצתה לנסוע, ואיך נראה הנהג, ונתנה לי מספר פקס כדי שאוכל לשלוח תלונה".

מכתב התלונה נשלח בתאריך 6.9. לאחר שלא התקבלה תשובה, החליטה הבת לשלוח אל החברה התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים. זו נשלחה אליהם בתאריך 27.9.

"זו אפליה מנוגדת לחוק", היא אומרת. "יש חוק מיוחד לנושא אפליה שנקרא חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ומקומות ציבוריים. יש סעיף שאומר שאסור להפלות מבחינת דת וגזע, ויש פיצוי בלא צורך הוכחת נזק, פיצוי שלא יעלה על 50 אלף שקל. היה מקרה ששתי בחורות נכנסו לאוטובוס, וביקשו מהן לשנות מקום ישיבה וללכת לסוף האוטובוס כי נכנסו דתיים, הן פנו לבית משפט לתביעות קטנות וקיבלו 12 אלף שקל כל אחת".

מקרים של הדרת נשים באוטובוס קרו לא אחת בישראל, ובינואר 2011 בג"ץ קבע שהפרדה כפויה בקווי אוטובוס אינה חוקית. אחד מהמקרים שעלו לכותרות אירע לפני כחמש שנים, כשתושבת אשדוד עלתה על קו אגד 451 מאשדוד לשכונה חרדית בירושלים, לצורכי עבודה. לדבריה, היא הייתה לבושה באופן צנוע, אך העובדה שבחרה לשבת בקדמת האוטובוס קוממה עליה את הנוסעים החרדים, דבר שהוביל לעצירת האוטובוס ולהתערבותו של שוטר על-מנת לאפשר את המשך הנסיעה.

בשבוע שעבר קיבלה א' תשובה ממנהלת פניות הציבור של "אגד תעבורה", ובו נכתב: "בפתח הדברים יובהר חברת אגד בע"מ שמה כערך ראשון במעלה את רמת השירות לצד שביעות רצון לקוחותיה, תוך כדי שעושה מאמץ לספק לנוסעים את השירותים הטובים ביותר והסעתם בבטחה ליעדם ובהצלחה מרובה. נהגי החברה עוברים הדרכות, המתייחסות גם לנהיגה עצמה וגם ליחס הנאות לציבור הנוסעים. נהגינו מבצעים חובותיהם לרבות התנהגותם כלפי ציבור הנוסעים וההשלכות הנובעות מהפרת הוראות אלה. החברה עורכת ביקורות לכלל עובדיה ולנהגי האוטובוסים, אוכפת את הוראות ההתנהגות לנוסעים, כאמור. המקרה המתואר על ידך במכתבך נבדק בקפידה על ידי החברה, ונמצא כי התלונה המועלית על ידך אינה מתיישבת עם העובדות על פי גרסת נהגנו. לפיכך, טענתך מוכחשת מכל וכל. אנו מאחלים לך ולבני משפחתך נסיעה טובה ובטוחה עם 'אגד תעבורה בע"מ'. נשמח לעמוד לשירותך בכל עת".

התשובה על פיה ניתן להבין לכאורה כי לא היו דברים מעולם הדהימה את א', ובתה מבטיחה: "אנחנו נתבע אותם".

מאגד תעבורה נמסר בתגובה: "בעקבות תלונתה של הגברת בוצע תחקיר אשר העלה, כי הדברים המיוחסים לעובדי החברה ולנהג עוותו באופן ניכר. אנו דוחים על הסף את הטענה השקרית לפיה אגד תעבורה מונעת נסיעה בשל אמונה דתית".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך