אשדוד מתחילה את מהפיכת התחבורה הציבורית הירוקה

לפני כשלוש שנים נבחרה אשדוד לשמש עיר מודל לתחבורה ציבורית. משרד התחבורה הקציב לפרויקט חצי מיליארד שקלים, ובימים אלה לאחר ששלב התכנון הסתיים, יתחיל שלב הביצוע, שיתפרס על פני כשנה וחצי. התושבים יקבלו הסברים על לוחות זמנים ודרכי נסיעה חלופיות, ובזמן הנסיעה בעיר מומלץ להפעיל את אפליקציית "ווייז", שתהיה מעודכנת לאורך כל ביצוע המיזם * "זה לא אומר שלא יהיו קשיים... שלא תהיינה תקלות בלתי צפויות ועומס בחלק מהכבישים", אומר ראש העיר ד"ר לסרי. "זה כן אומר שאנחנו כאן! ערוכים לתת מענה ופתרון, ולדאוג שגם התקופה הפחות נוחה הזו, תעבור על כולנו בצורה הטובה ביותר"
אשדוד מתחילה את מהפיכת התחבורה הציבורית הירוקה

לפני כשלוש שנים נבחרה אשדוד מבין 18 ערים לשמש כעיר מודל לתחבורה ציבורית. ביום ראשון הכריז ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, על סיום שלבי התכנון והשלמת ההיתרים. מיד לאחר החגים יתחיל השלב הביצועי אשר יימשך כשנה וחצי, ובסיומו תציג אשדוד מודל חדש, מודרני ומתקדם של תחבורה ציבורית. עלות הפרויקט חצי מיליארד שקלים, והוא מתבצע במימון מלא של משרד התחבורה.

אשדוד תיהנה ממערכות תחבורה מהמתקדמות בעולם, מרשת תשתיות משודרגות ומסביבה עירונית איכותית שיהפכו את העיר למודל חיקוי לשאר הערים בישראל. ההצעה של אשדוד מציגה תכנית פרטנית ואיכותית, הכוללת רשת נתיבים של תחבורה ציבורית (נת"צים), באורך של 20 ק"מ, המבוססת על קווי BRT (אוטובוסים רבי קיבולת), תוך יכולת מעבר מהיר של קווי BRT וכן קווים מזינים ובינעירוניים. מערכת המשלבת אמצעים ברי קיימא, המהווים חלופה אמיתית לשימוש ברכב הפרטי, תוך נכונות של העירייה לבצע ויתורים בכל הנוגע לרכב הפרטי, לטובת השיפורים במערך התחבורה הציבורית. פריסת טכנולוגיות מתקדמות לשימוש וניהול תחבורה ציבורית. הצבת מערכות כרטוס מחוץ לאוטובוס, הקמת מערכת בקרת רמזורים, מתן העדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים, התקנת שילוט אלקטרוני המעדכן את הנוסע על זמני הגעת האוטובוס לתחנה והקמת מערכת אכיפה אוטומטית בנת"צים.

במסגרת שיפור תשתית התחבורה הציבורית, יוקמו יותר מ-100 תחנות אוטובוס חדשות לאורך צירי קווי ה-BRT וישודרגו יותר מ-200 תחנות בכל רחבי העיר. התחנה המרכזית תשודרג ותכלול הקמת סככות חדשות לקווי האוטובוסים. כמו כן יוקם מסוף אוטובוסים חדש בעיר. כן תוקם רשת של שבילים מיוחדים לרוכבי אופניים, בתוספת של עוד כ-23 קילומטרים, שתחבר בין רובעי העיר למרכזים העירוניים ויצירת אינטגרציה מלאה עם התחבורה הציבורית. 13 קילומטרים נוספים של צירים להולכי רגל יוקמו ברחבי העיר, הכוללים בין השאר הקמת מדרחוב חדש במרכז העיר, באורך של כקילומטר אחד.

במשרד התחבורה ציינו כי עם השלמת המיזם, אשדוד תהנה ממערכות תחבורה מהמתקדמות בעולם, תשתיות משודרגות וסביבה עירונית איכותית שיהפכו את העיר למודל חיקוי לשאר הערים בישראל. "מדובר ברשת תחבורה ירוקה הכוללת בין השאר עשרות קילומטרים של נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית, מסלולים מיוחדים לרוכבי אופניים וצירים ייחודיים להולכי רגל".

כאשר ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי התבשר על הזכייה, הוא אמר: "אני משוכנע שתהליך זה למימוש הפוטנציאל של אשדוד, ימשיך לייצב אותה כעיר מרכזית ומובילה במדינה". בתוך כך הזכירו בעיריית אשדוד כי מזה שלוש שנים שאשדוד מקדמת את חזון ראש העיר ל"עיר ירוקה" ו"עיר מקיימת", כך שהזכייה הזאת בהחלט משתלבת בתוכניות העירוניות ומקדמות אותה אל עבר החזון.

מחשבים מסלול מחדש
פרויקט התחבורה הירוקה באשדוד יביא לשיפור מערכת התחבורה הציבורית בעיר והפיכתה לאמינה, יעילה, נגישה ומעניקה רמת שירות גבוהה. סקר ומחקר שנערכו בעיר בשנת 2012 העלו כי ישנה שביעות רצון נמוכה מהתחבורה הציבורית ותשתיות התחבורה בעיר, וזאת בשל מסלולים ארוכים ומייגעים, זמני המתנה ארוכים, אוטובוסים עמוסים וישנים, אי עמידה בלוחות הזמנים ומיעוט בקווים לאזורים מרכזיים בעיר כגון: רכבת, אזור התעשייה, חוף הים, וכו'.

REBUS – מערך התחבורה הציבורית החדש
מערך התחבורה הציבורית החדש יהיה מבוסס על אוטובוסים בעלי קיבולת גבוהה, הנוסעים על צירים בלעדיים. אותם צירים יהיו סגורים לרכבים פרטיים, ויקבלו עדיפות וקדימות ברמזורים. עד סוף התהליך יתווספו לעיר 130 אוטובוסים חדשים, מאה תחנות אוטובוס יהפכו להיות תחנות חדישות מבחינה טכנולוגית עם wi-fi חינם, לוחות דיגיטליים שיודיעו על שעת ההגעה המדויקת של האוטובוס, עמדות כרטוס והטענת רב-קו, קיוסק מידע, מצלמות ביטחון ושדרוג כבישים ומדרכות ברחבי העיר. לכך תצטרף, כמובן, חווית השירות בשל הוספת קווי תחבורה ציבורית רבים, קיצור זמני הנסיעה על ידי תכנונם מחדש, לוח זמנים מדויק ומפוקח, כרטיס מעבר מאוטובוס לאוטובוס וביטחון אישי בתחנות.

REWALK – רשת שבילי הליכה
שבילי ההליכה באשדוד יעברו שדרוג ויהפכו לרשת שבילים לאורך 13 ק"מ. בנוסף, חלק מרחוב רוגוזין יהפוך למדרחוב, המרחב הציבורי יעודד הליכה ואלף עצים חדשים יינטעו לאורך המדרכות ושבילי ההליכה.

REBIKE – רשת שבילי אופניים
רשת שבילי אופניים תתפרס לאורך 23 ק"מ, ותחבר בין רובעי העיר למרכזים העירוניים ולאזורי התעשייה, תוך התאמה מלאה עם התחבורה הציבורית. גם כאן מדובר במרחב ציבורי מעודד רכיבה קלה, בטוחה ונוחה. בעתיד אף מתוכננת האפשרות להשכיר אופניים במספר תחנות מרכזיות בעיר.

980ui8

על מנת לשפר את השירות וחוויות הנסיעה, יקום מרכז בקרה ממוחשב לשליטה, פיקוח ובקרה. כמו כן, חברת "אפיקים", שזכתה במכרז ותפעיל את קווי האוטובוס, תקים ארבעה מרכזי שירות של שיעניקו מידע, הטענת כרטיסי רב-קו וטיפול בתלונות. בסופו של דבר, מקווים העומדים בראש מהפיכת התחבורה, התושבים יבינו שהרבה יותר כלכלי ונעים לנסוע בתחבורה הציבורית בעיר.

יוצאים לדרך
העבודות וקמפיין ההסברה לכלל הציבור יתחילו בנובמבר, מיד לאחר חג סוכות. כחודש לאחר מכן, חברת "אפיקים" תחליף מאה אוטובוסים. במרץ 2017 צפוי שיפור בתדירות הקווים הקיימים והוספת קווים חדשים. בעוד כשנה וחצי, במאי 2018, תתקיים השקה של הפרויקט, יישום השינויים ומעבר למערך החדש. ההטמעה וליווי התושבים יימשכו עד שנת 2019. אנו עומדים בפני 19 חודשים, שבמהלכם ייסגרו הרמטית קטעי העבודה לתנועת ולחניית כלי רכב. סגירת המקטעים תלווה בהסדרי תנועה חלופיים באזור, אם כי הצמתים יישארו פתוחים, ומעבר להולכי רגל יתאפשר בכל זמן הביצוע.

שלבי ביצוע העבודות
צוות קשרי קהילה ילווה את הציבור לכל אורך תקופת ביצוע העבודות, והציבור מוזמן לפנות בנושאים הבאים: מזעור תקלות והפרעות לתושבים, לסוחרים ולעוברי אורח, טיפול בנושא נגישות, רעש ועוד. עדכון ויידוע אודות שלבי הביצוע והתקדמות הפרויקט, טיפול בפניות ציבור שוטפות, מהלך הטמעה רחב. תכנית העבודה היא כדלקמן: שד' מנחם בגין, בקטע שבין שד' משה סנה לשד' הרצל: שלב א': עבודה על אי תנועה ושני הנתיבים השמאליים הצמודים לו. שלב ב': עבודה על המדרכות והנתיבים הימניים. שלב ג': עבודה על מסלול כניסה לעיר, נתיב לכיוון מערב (לכיוון הסיטי). שלב ד': עבודה על מסלול היציאה מהעיר לרכבים פרטיים ומקבלים העדפה ברמזורים.

שד' הרצל בקטע שבין שד' מנחם בגין לרחוב ז'בוטינסקי. שלב א': שד' מנחם בגין עד שד' ירושלים – עבודות חצי חצי. שלב ב': שד' ירושלים לשד' יצחק הנשיא – סגירה הרמטית. שלב ג': שד' יצחק הנשיא עד רחוב ז'בוטינסקי – סגירה הרמטית. רחוב ז'בוטינסקי עד שד' בן גוריון – סגירה הרמטית. עובדים במקביל על רחוב ז'בוטינסקי, בקטע שבין שד' הרצל לרחוב יוספטל – סגירה הרמטית.

רחוב ז'בוטינסקי, בין רחוב יוספטל לשד' בני ברית. שלב א': עובדים על המסלול הצפוני. שלב ב': עובדים על הדרומי. שלב ג': עובדים במרכז הכביש.
שד' משה סנה ודרך הרכבת: שד' משה סנה בין שד' מנחם בגין לדרך הרכבת.

אשדוד מתחדשת אשדוד מתקדמת!
החזון של מהפיכת התחבורה הציבורית בעיר הוא מעבר של תושבים מנסיעה ברכב פרטי לתחבורה הציבורית, מה שיביא להקלה בעומסי התנועה בעיר, הפחתת זיהום האוויר, הפחתת תאונות הדרכים, חיסכון כלכלי, שדרוג המרחב הציבורי והתשתיות העירוניות, חיים אורבניים תוססים ומיתוג העיר כבעלת תחבורה ירוקה.

"זה לא אומר שלא יהיו קשיים… שלא תהיינה תקלות בלתי צפויות ועומס בחלק מהכבישים", אומר ראש העיר ד"ר לסרי. "זה כן אומר שאנחנו כאן! ערוכים לתת מענה ופתרון, ולדאוג שגם התקופה הפחות נוחה הזו, תעבור על כולנו בצורה הטובה ביותר. אני מאחל לכולנו פרויקט מוצלח ומשוכנע שיחד אתכם נגיע לסיומו המובטח".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך