כיצד להמתיק את הדין?

אני זוכרת את עצמי בשנים הקודמות מספרת תמיד שביום כיפור אני עושה חשבון נפש עם עצמי. היום, כשאני בתוך תהליך תשובה ומבינה את המשמעות האמיתית שעומדת מאחורי היום הזה, אני מבינה שלא עשיתי שום דבר בצומות הקודמים מלבד לספור את השעות. מיטל על / מאת מיטל בוארון
אישה קוראת

אני זוכרת את עצמי בשנים הקודמות מספרת תמיד שביום כיפור אני עושה חשבון נפש עם עצמי. היום, כשאני בתוך תהליך תשובה ומבינה את המשמעות האמיתית שעומדת מאחורי היום הזה, אני מבינה שלא עשיתי שום דבר בצומות הקודמים מלבד לספור את השעות.
ברגעים אלה ממש אנו נמצאים בעשרת ימי תשובה. אלה רגעים אחרונים של חסד שנותרו לנו לפני החתימה הסופית ועלינו לנצל אותם בחכמה ובמסירות נפש! אני חושבת שאחד הדברים היפים ביותר בתורה שלנו זה שברגע שאדם עושה תשובה, נמחלים לו כל עוונותיו. איזה דבר מדהים זה. תארו לעצמכם אותנו. אדם שמאוד קרוב אליך פוגע בך פגיעה קשה מאוד, ממש יוצא נגדך, כמה פעמים הוא יצטרך להתנצל כדי שתסלח לו? זה יכול לקחת שנים ולעיתים אנו אפילו לא סולחים בכלל! והנה, בורא עולם, הטוב והמטיב סולח לנו ברגע אחד. קולטים את התמונה? אז רגע לפני יום הדין, שנייה לפני שאנו נחתמים, בואו נראה מה אנחנו יכולים לעשות כדי להמתיק מעלינו את הדינים.

ראשית, עלינו לעשות תשובה על החטאים שלנו. לא סתם אומרים שאדם צריך לעשות חשבון נפש… מה זה אומר חשבון נפש? לעשות תשובה! לחשוב עם עצמך מה עשית בשנה האחרונה, כיצד בחרת להתנהג לסביבה שלך, כמה כיבדת את המשפחה שלך, את בן/בת הזוג, כמה הערכת את מה שיש לך או כמה התלוננת על מה שחסר, האם היית ישר עם המעביד שלך או גנבת כמה דקות פה ושם? האם שיקרת? האם פגעת באדם כלשהו? יש לנו נטייה לחשוב שאנחנו תמיד בסדר, תמיד צודקים, יש לנו אלף תירוצים לכל התנהגות או בחירה שאנחנו עושים והעיקר לא להודות שטעינו. אז זה הזמן לקלף את קליפות הגאווה מעלינו ולהודות בטעויות שלנו. זה בסדר, אנחנו בני אדם, מותר לנו לטעות ואנחנו כאן כדי לתקן ולשפר את עצמנו וזה בדיוק הזמן לכך, אז בואו נחשוב על מה אנחנו מתחרטים? בפני מי עלינו להתנצל? (צום לא מכפר על עבירות בין אדם לחברו, אתה חייב לבקש את סליחתו של האדם בו פגעת), במה עלינו לשפר את עצמנו? אולי יש משהו שאנו יכולים לעשות כדי להיות בני זוג טובים יותר או הורים טובים יותר, אנשים טובים יותר! תמיד יש מה לשפר, אדם חייב לשאוף תמיד להיות טוב יותר! תמיד לעבוד היום כדי להרוויח יותר מאתמול, ואני ממש לא מדברת על להרוויח כסף. אז חשבון נפש זה בעצם לעשות תשובה. לאו דווקא לחזור בתשובה אלא לעשות תשובה, להתחרט על מה שעשינו ולקבל על עצמנו להיות טובים יותר בפעם הבאה, ולא רק להגיד, להתכוון ולקיים!

לאחר מכן, עלינו לעשות משהו טוב למען מישהו אחר. לתת צדקה לאדם שזקוק לכך, זה יכול להיות צדקה כספית, זה יכול להיות בתרומה של בגדים או רהיטים או כל דבר אחר שיש לכם למסור – תנו, תעזרו לאלה שזקוקים לכך, מעבר לזה שתזכו לקיים מצווה יקרה, תחושת הנתינה היא יקרה ונפלאה לא פחות! פעם חשבתי שכשאני נותנת צדקה למישהו אני עושה לו טובה, היום אני זו שמודה לו על כך שבא ופשט יד כדי לקחת ממני, כי הוא זיכה אותי במצווה ענקית וגם גרם לי להרגיש את הסיפוק האדיר מעצם הנתינה. זה שאתה יכול לתת, שיש לך מה לתת, אתה צריך רק לשמוח ולרקוד על כך! אנחנו לא עושים טובה לאף אחד בכך שאנו נותנים צדקה, אם היינו מבינים באמת מה קורה בשמיים כשאנו נותנים צדקה, אם היינו מבינים לעומק מה הרווח /שלנו מזה, היינו רודפים אחרי אנשים שיקחו מאיתנו! אני שיניתי לגמרי את המחשבה בעניין כשהבנתי (מעבר לרצון לתת): אם אני נותנת צדקה לעני שהוא בעצם בנו של השם (כי הוא אבא של כולנו), מה נראה לכם שהמלך ששולט בכל והכל שלו יעשה עם זה? יחזיר בכפל כפליים!!! ואם בעצם הכל שייך לו, גם הכסף שלו, אז כשאתה נותן צדקה, אתה בעצם נותן כסף שהוא גם ככה לא באמת שלך ומעניק אותו מתנה לבורא עולם בכבודו ובעצמו! אם פעם הייתי נותנת 5 שקלים לצדקה, היום אתן 50, לא כי יש לי יותר כסף אלא כי אני מבינה שזה כאילו לקחתי כסף ונתתי לקב"ה ביד.. ואם הכל ממנו והכל שלו, אין לי ספק שזה יחזור אליי עם ריבית… וחוץ מזה, אחרי כל מה שהוא נותן לי בכל רגע ורגע, שמחה שיש לי דרך קטנה להחזיר לו ולו במעט.

הדבר הנוסף שעלינו לעשות זה להתפלל. בכוחה של תפילה לשבור חומות! השם מחכה שנדבר איתו, הוא רוצה להיות החבר הכי טוב שלנו, הוא רוצה שנשתף אותו בהכל, שנבקש ממנו הכל, שנשים עליו את הראש! כדי להתפלל לא חייבים לפתוח סידור… אפשר לדבר במילים הכי פשוטות, במילים שלך, האמינו לי, מניסיון – הוא שומע! אז מה היה לנו? אומרים חז"ל: "תשובה, תפילה וצדקה – מעבירין את רוע הגזרה". יש לנו הזדמנות אחרונה להמתיק את הדינים, להביא על עצמנו דברים טובים, להפוך להיות טובים יותר! שנזכה בע"ה לעשות תשובה, להתפלל מעומק הלב ולתת באהבה וברוחב לב לכל מי שזקוק לכך… וכך נזכה גם אנחנו ליהנות מאהבתו ורחמיו של הבורא יתברך. התשובה הפכה אותי לאדם טוב יותר, זו הייתה ללא ספק השנה המשמעותית ביותר בחיי, הטובה ביותר! שנזכה לעשות תשובה מאהבה בכל יום מחדש, כתיבה וחתימה טובה בע"ה לכל קוראיי היקרים!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך