צה"ל בכוננות מול חופי אשדוד: משט הנשים מתקרב לעזה

הספינה "זיתונה" עושה דרכה לכיוון הרצועה המארגנים מבטיחים כי ההתנגדות תהיה פסיבית ולא אלימה. אך חיל הים ערוך לכל תרחיש ולמעצר הספינה ולהסיטה ממסלולה לכיוון נמל אשדוד

בספינת משט הנשים "זיתונה", העושה דרכה לעבר חופי עזה ועל סיפונה 14 נשים מצפים "בכל רגע" לניסיון של כוחות צה"ל לבלום את הספינה ואף להשתלט עליה בכוח. מארגני המשט פרסמו קריאה לשרת החוץ של שבדיה ולממשלת דרום אפריקה להתערב מיד כדי לאפשר לספינה להגיע ליעדה ולמנוע מישראל השתלטות בכוח עליה.

הספינה נמצאה אמש בלב ים באמצע הדרך בין קפריסין לנמל אלכסנדריה, מרחק של כ-100 עד 150 מייל ימיים מחופי ישראל. פעילות המשט מעריכות כי אף שהן מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, חיל הים הישראלי ינסה לעצור את הספינה מלהמשיך ולשוט לעבר נמל עזה, לגרור את הספינה לנמל אשדוד ולגרש את הפעילות מחוץ לגבולות ישראל, כפי שנעשה במקרים דומים בעבר.

יהודית אילני, יועצת התקשורת של ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) שירדה מהספינה בנמל מסינה באיטליה ושבה ארצה לפני מספר ימים, אמרה כי "מדובר בפעולת מחאה בלתי אלימה במים הבינלאומיים ובניסיון להגיע לעזה לא לישראל".

בטרם עלו לסיפון והפליגו לכיוון עזה תרגלו הנשים כיצד להתגונן בפני השתלטות של צה"ל על הספינה, אך הבהירו כי ההתנגדות תהיה פסיבית ולא אלימה.
בין הנשים שנמצאות על סיפון ה"זיתונה" נמצאת גם כלת פרס נובל לשלום מצפון אירלנד מיירד מגוייר, שכבר השתתפה במשטים קודמים וגורשה מישראל. עוד על הסיפון חברת פרלמנט משבדיה, צוות של תחנת השידור אל ג'זירה, כתבת וצלמת, קולונל בדימוס אן רייט מארצות הברית וכן נשים ממלזיה, אוסטרליה, ספרד ועוד. אישה טורקיה שבעלה, מפעילי ארגון ה-IHH, נהרג במהלך השתלטות חיילי השייטת על הספינה מרמרה, ירדה מן הספינה בנמל מסינה ולא המשיכה בהפלגה.

בתוך כך, במערכת הביטחון לא מצפים לאירועים חריגים עם הגעת הספינה. ההערכות במערכת הביטחון כי המשט, כמו קודמיו, ינסה בעיקר לעורר הד תקשורתי ונכון לרגע זה לא ידוע על כוונה להכניס מטען הומניטארי, ישנה היערכות ללוות את הספינה לנמל אשדוד, ואין כוונה לאפשר לספינה להיכנס לתוך שטח הרצועה.

גורם ביטחוני הבהיר אמש כי "אין שום מצור על רצועת עזה. ישראל מכניסה לשטח הרצועה כל יום בין 800 ל-1000 משאיות עם סחורות. כל אחד יכול להכניס סחורות לתוך הרצועה בתנאי שהן עוברות בידוק מסודר ולכן הטענות על מצור הן מופרכות מן הייסוד". עוד הוסיף הגורם "הצגות תקשורתיות מהסוג הזה של משטים לא יסייעו לרצועה להשתקם".

כאמור הספינה שהייתה אמורה להגיע הלילה לשטח הטריטוריאלי הימי של ישראל, ככל הנראה תתעכב ביממה נוספת אולם חיל הים ערוך לעצור כל ניסיון של כניסת כלי השייט לרצועה באופן לא חוקי ונערך לכל תרחיש אפשרי כולל השתלטות על הספינה ומעצר פעילים שלא ישמעו להוראות המפקדים בים.

כזכור, ספינה נוספת שהתכוונה להגיע לנמל עזה במטרה "לשבור את המצור הימי הבלתי לגאלי שישראל מטילה על רצועת עזה ולהביע סולידריות עם הפלסטינים ברצועת עזה ובשטחים", "אמל", הושבתה כליל בעקבות תקלה מסתורית במנוע.

במהלך ההכנות להפלגה נערכו אירועי הזדהות עם משט הנשים בברצלונה, בקורסיקה ובסיציליה, התחנה האחרונה של הספינה בטרם יצאה לכיוון עזה. בנמל ברצלונה נערכה הפגנת הזדהות בהשתתפות ראש עירית ברצלונה וחברים בפרלמנט של קטלוניה. בעיר מסינה בסיציליה הביע ראש העירייה המקומי את תמיכתו במשט. הודעת הזדהות בווידאו שלח גם המוזיקאי הבריטי רוג'ר ווטרס, התומך בתנועת החרם על ישראל ופועל כדי למנוע הופעות של מוזיקאים זרים בישראל.

בישראל נחושים למנוע את הגעת ה"זיתונה" לנמל עזה מתוך ידיעה כי מדובר בספינה שכל יעודה הוא לעורר פרובוקציה תקשורתית וכדי למנוע תקדים שיעודד ספינות נוספות לנסות ולהגיע לעזה.

צילום תמונה: adem Rahim khatib ארכיון פלאש 90.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך