בפעם הראשונה בהיסטוריה של העיר אשדוד נרשמת מתיחות שיא בין חילוניים לחרדים

זה התחיל בגלל "שבת היום" שניסה למנוע מרכבים לנסוע בשבת בכביש ראשי ברובע ג'. זה נמשך עם קבוצת פייסבוק, אותה יזמה תושבת העיר אור רוזן, שקראה לחילוניים להגיע בשבת בבוקר למסיבת רחוב בלב שכונה חרדית. ורק בהתערבות משטרתית נמנע חיכוך בין הצדדים, אולי בדרך לאסון בלתי נמנע. יצאנו לשטח כדי לבדוק האם באמת הקרע בין החילוניים לחרדים באשדוד מעמיק יותר ויותר או שמא מדובר בקומץ שאינו משקף את הגרעין הקשה של העיר, שלמדו לחיות בכבוד הדדי אלה עם אלה
בפעם הראשונה בהיסטוריה של העיר אשדוד נרשמת מתיחות שיא בין חילוניים לחרדים

מלחמת דת במדינת ישראל היא דבר ידוע. כבר עשרות שנים שחילונים נלחמים נגד חרדים וההיפך. עמותות נפתחו, הפגנות התקיימו, קבוצות התאגדו, ואפילו מפלגות חרטו על דגלן את מלחמת הדת, לטוב וגם לרע.

כמו בכל הערים המעורבות במדינת ישראל, גם באשדוד חיים עשרות אלפי חרדים לצד חילונים ומסורתיים, והקונפליקט ביניהם מורגש מדי פעם כאשר מצד אחת החרדים מבקשים לסגור קניון כזה או אחר בשבת, ומנגד החילונים מבקשים למנוע זאת.

אלא שבשונה משאר אותן ערים מעורבות, באשדוד חיים בשקט יחסי, ובסוג של הרמוניה בן חרדים לחילונים, ונדירים המקרים בהם אנו שומעים על סכסוך מתוקשר (שלא לדבר על אלימות פיזית שמעולם לא קרתה). וגם אם בכל זאת זה קורה, האש דועכת לאחר מספר ימים וכולם חוזרים לשגרה, ובשונה מהערים החרדיות בהן ישנן שכונות שכף רגלו של חילוני חוששת להיכנס, ברובע ז' החרדי לראות חילוני עושה את סידוריו זה סוג של שיגרה, אך כמובן הכל באופן יחסי כלפי הערים החרדיות.

אלא, שתלוי את מי שואלים, ולמי מספרים על החיים השלווים יחסית באשדוד. ובעייני מספר צעירים באשדוד העיר בדרך לאבדון וההשתלטות החרדית הולכת וגדלה מיום ליום בעידוד הנציגים המקומיים, והחליטו שהם מובילים מחאה שתחילת דרכה ברשת, ומשם לרחובות, והכל כדי למנוע כפייה דתית.

הכל התחיל לפני שלושה שבועות, אז במפתיע נפתחה קבוצת פייסבוק הקוראת לציבור האשדודי להתאגד לקראת "מסיבת סיום הסטטוס קוו בין חרדים לחילונים", וזאת בטענה כי החרדים הפרו את השלווה והחלו בכפייה והשתלטות על רובעים חילונים. כאשר מהות קיימו של הדף היא יצירת מחאת רחוב בעיצומה של השבת בצידו החרדי של רובע ג'. דף הפייסבוק תפס תאוצה ועשרות בודדות החלו מתעניינים בהתארגנות המתוכננת.

בכדי להבין את הרצון לקיומה של אותה מחאה והקמתה של אותה קבוצה, אנו צריכים לחזור מעט אחורה לבוקר יום שבת שקדם לפתיחת המחאה. רובנו כבר מכירים את הסלב החרדי של העיר אשדוד המכונה "שבת היום" או בשמו האמיתי מאיר כהן, שהפך לסמל ולכוכב ברשתות החברתיות. כהן הוא צעיר חרדי מקומי בן 25, שנכנס לחיינו בעקבות מחאתו המוגזמת לפני שנה וחצי כאשר נפתח קניון הביג ואלפי חרדים הפגינו למען סגירתו בשבת. כהן הגיע מדי שבת לפתח המרכז המסחרי וזעק לעבר הנכנסים והיוצאים את צמד המילים: "שבת היום…". עד שנעצר על ידי המשטרה והורחק מהמקום, ומאז הוא מככב בשלל סרטונים פרובוקטיביים בנושאי דת, כאשר קרוביו ומכריו העידו לא פעם שמצבו הנפשי לא יציב כלל אך הוא אינו מסוכן לציבור.

באותה השבת, מעט אחרי השעה עשר, צילם תושב רובע ג' סרטון קצר בצומת הרחובות רבי עקיבא ושד' עוזיהו, ובו נראה "שבת היום" מלווה בכעשרים ילדים ונערים סקרנים, זועק את את המילה 'שעבס' (שבת, בהברה חסידית) לעבר מכוניות חולפות ומונע מהם להמשיך בדרכן, עד שהן נאלצות להימלט בזהירות מהמקום, כאשר חדי עין טענו שאפילו אבן נזרקה לעבר אותן מכוניות.

מהר מאוד הסרטון הפך לוויראלי והופץ ברשתות החברתיות, כאשר לא עברה יממה והחלה ההתארגנות ברשת הפייסבוק למסיבת סיום הסטטוס קוו בין חרדים לחילונים, כאשר הסרטון לטענת המארגנים היה הקש ששבר את גב הגמל.

המחאה תפסה תאוצה, והתקשורת החלה מתעניינת במתרחש, כאשר כותרות על המחאה החלו להגיע בזו אחר זו, תחילה כתבו בדף הפייסבוק על אופי המחאה שהחלה להצטייר כפרובוקטיבית, ובה נכתב ע"י אור רוזן תושבת אשדוד ומארגנת המחאה: "מאחר שהסטטוס-קוו הופר, אנו מקיימים מסיבה פתוחה באזור החרדי של שכונה מעורבת, למסיבה מוזמן כל מי שרוצה חופש ומוכן לשמור על הזכות להיות חופשי בעירנו. אני קוראת לכל החילונים בעיר שלנו לבוא לתת יד בהחזרת הצביון המעורב של עירנו בהשתתפות במסיבה. הדגשים יינתנו ללהט"בים ולשירת נשים, מותר ללבוש מה שרוצים, להביא איזה דגל שרוצים, ולהתמרח בכמה צבעים שבא. אנו נעמוד על החופש שלנו להיות חופשיים".

אלא, שיום שבת התקרב ובקבוצת התכנון החלו העניינים להשתבש כאשר אתר 'אשדוד אונליין' פרסם לראשונה על דחייתה של ההפגנה/מחאה, וזאת בעקבות בקשות לסידורי אבטחה ושלל בירוקרטיה שביקשו במשטרת אשדוד מהמארגנת רוזן להציג, וזו הודיעה על דחיית המחאה לשבת שלאחר מכן, ודרשה מחבריה לקבוצת הפייסבוק לסייע לה בהמצאת המסמכים הנדרשים לקיום המחאה.

והנה הגיעה לה השבת המיוחלת (שבת שעברה) וההפגנה לא התקיימה, ואף יותר מזה, דף הפייסבוק שהמארגנים פתחו הפסיק את פעילותו ועדיין לא ברור אם באופן זמני או קבוע. לכן החלטנו לעשות צעד במטרה להשלים את החלק החסר בסיפור ולהיפגש עם מארגנת המחאה אור רוזן, ולשמוע ממנה את הסיבה להקמת המחאה ולביטולה בקול ענות חלושה, ויחד עם זאת לעמת את שאלותיה וטענותיה הקשות עם פעיל חברתי חרדי תושב אשדוד.

אור שלום, מה קדם למחאה המתוכננת שלכם בדף הפייסבוק?
"קדמה לו קבוצה פנימית שנקראת 'הוועד להצלת אשדוד', בגלל רצף של אירועים שלאט לאט הופכים את העיר לחרדית, ושם אנו 14 תושבי אשדוד, שנפגשנו כבר מספר פעמים במטרה לתכנן מה לפעול ואיך לפעול".

ומה הדבר שהכי מפריע לכם, וגורם לכם לפעול?
"לאחרונה אישרו 20 פרויקטים לחרדים בעיר, וגם בנייה של 6,000 יחידות דיור לחרדים בין הביג לבית חולים".

אבל הבנייה שם לא מיועדת לחרדים, עדיין לא הוחלט למי ולמה, זה נסגר רק בוועדה המחוזית.
"אני ראיתי את זה בעיתונות, נכתב שם כך, ואולי הטעו אותנו. אבל ישנם עוד דברים, כמו כולל אברכים שאמור להיפתח ברובע יג' וחוף מתוכנן באזור התיירותי באשדוד, וגם ברובע י' שהוא חילוני יש ישיבה, צריכים להעביר אותם לרובעים המעורבים, לא לחילונים".

אוקיי, ומה הלאה? מה מתכננים החברים לעשות?
"אנו לא מתנגדים לחרדים, אבל שלא תהייה כפייה, אם באמת המקומות שאישרו לבנייה הם יהיו של חרדים, אז הם השתלטו לנו על אשדוד".

איך זה הפך למחאת השבת?
"קיבלנו סרטון עם שלושים אנשים, חלקם ילדים, חלקם בוגרים שצועקים 'שאבס', עוצרים מכוניות וזורקים אבנים, אומנם "שבת היום" הוביל את זה אבל הוא פועל מתחילת פתיחת הביג, ואף אחד לא רק שלא עצר אותו, ובקהילה אף אחד לא עושה איתו כלום. לא שמעתי חרדי אחד שדיבר נגדו".

מדוע בסופו של דבר לא התקיימה המחאה המתוכננת, הרי פרסמתם והעיר געשה אבל בסופו של דבר כלום?
"אני שואלת כמה חרדים בדיוק הגיעו וחשבו שיש הפגנה, הרי זה בדיוק היה הרעיון, אנחנו אומנם דחינו בפעם הראשונה את ההפגנה, אבל הגענו למקום ועצרו אותנו מיד. הגענו שישה אנשים באופן ספונטני ועצרו אותנו על התקהלות אסורה בגלל דגל הלהט"ב ופתחו לנו תיק".

ומה הטענות כלפי המשטרה?
"המשטרה שיבשה לנו את התכנית, כי התכנית הייתה להתיש את החרדים, לתכנן הפגנה והם יגיעו ולא ימצאו כלום, ושוב פעם ושוב, עד שיתייאשו ואז אנחנו נוכל לעשות מחאה עם מאות אנשים בלי שיפגעו אותנו, וכרגע אנחנו נמשיך להוציא תכנונים למסיבות ואני לא יכולה כרגע להגיד אם הם התקיימו או לא".

איך בדיוק אתם מקבלים את כל הפרטים, אם חרדים הגיעו או לא?
"היה לנו מישהו שהיה מדווח לנו מהמקום אבל הוא הפסיק".

זה נשמע קצת מוגזם, אתם ממש מתכוננים למלחמה, שולחים אנשים, מגיעים בחשאי, למה?
"זה ממש לא מלחמה, זו זכותנו להגיע ולהפגין, כל עוד זה לא נגד הממסד, אנחנו מפחדים מהחרדים, הם כוח. זה שיותר מחצי שנה אחד לא שפוי עומד וצועק על מכוניות, ואף אחד לא עוצר אותו, ולהפך מצטרפים אליו עוד, לא ראיתי בשום מקום שמבקשים לא לתת לו גיבוי, זו בעיה".

67856

אז זהו, המחאה שלכם מתמקדת ב"שבת היום"?
"לא, המחאה שלנו לא מתמקדת בזה, היא מתמקדת בשורה של דברים שקורים באשדוד, אומנם זה מה שפוצץ את הסיפור אבל זה לא זה. ועצם זה שזה הפך לתופעה והצטרפו אליו אנשים, זו הבעיה".

זה נשמע מעט קיצוני כל הדבר הזה, את לא חושבת?
"אני ממש לא קיצונית, אני אדם של שלום, והמחאה היא צודקת, הקניונים והעסקים פתוחים בשבת בגלל מלחמות בבתי משפט".

לסיכום, מסתבר שהמחאה שלכם לא כ"כ מתבססת על דברים עובדתיים.
"מי שהביא לנו את האינפורמציה הביא לנו את המידע מבפנים, אבל אני יודעת מה המידע שהועבר אלי, אם המידע הזה מוטעה, אנחנו נבדוק את הכל ונעשה הערכות מחדש, אנחנו לא כאן ממקום של לפגוע במישהו, זה הדבר האחרון שאנו רוצים".

בכדי לבדוק את הדברים, ולשמוע את טענות הצד השני, ובמקרה הזה הציבור החרדי, פנינו לשניר אלמליח, איש עסקים ופעיל חברתי חרדי (אבל אם פניו מוכרות לכם זה בוודאי מההתנדבות רבת השעות במד"א…), במטרה לעמת אותו עם טענותיה של אור רוזן.
"ראשית חשוב לומר, אין ספק שאנו מוקיעים דרך של אלימות מכל סוג שהוא, בפרט אלימות שנעשית על דעת יחיד ולא על דעת רבנים ומורי דרך. דבר שני, מי שהמציא את המושג הפגנה בארץ היה חרדים, שהצליחו לשנות דברים רק על ידי הפגנה. אבל כאן לא מדובר בראש עיר או ראש מפלגה שמבקש מהציבור להפגין בשבילו, וכשמגיעה איזו תימהונית שקמה בבוקר ומחליטה למצוא תשומת לב בפייסבוק, כדי להביא כמה עשרות או מאות אנשים, היא כנראה היא עשתה משהו שגרם לה להזיה, כי הרי גם מבחינה חוקית המשטרה לא תיתן לפרובוקציה הזו לקרות, כי גם אם זה היה מצליח לה והיו באים עד לרובע חרדי להפגין, החרדים הם רוב שם ואף אחד לא היה נותן שיכנסו לחצר שלו להפגין", מגיב שניר אלמליח על דבריה של רוזן וממשיך: "הרי אנו חיים כאן במדינה יהודית, וזה החוק כאן, ומי שלא מתאים לו שיחפש מקום אחר, זה החוק וזו המציאות הקיימת, שבמדינה הזו חיים מגוון אנשים מדתות שונות, מוסלמים, נוצרים וצ'רקסים, ואפילו חרדים וחילונים, ונכון שהפתרון הכי טוב הוא לחיות כאן בהרמוניה, ויש לשאוף לכבד אחד עד כמה שאפשר. בתור אשדודי מזה 30 שנה, אני סמוך ובטוח שכל מי שגר באזורי התפר, דהיינו האזורים המעורבים, אז אין ספק שנוצרת כאן תובנה מיוחדת איך לכבד אחד את השני, ושוב כתושב אשדוד וותיק, מעולם לא היה ניסיון משום גורם רבני כלשהו לכפות סגירת כביש ראשי בשבת, חוץ כמובן ממקומות שבהם חיים חרדים בלבד, אז גם החילונים מכבדים".

לקראת סיום דבריו מתייחס אלמליח לעניינו של "שבת היום" שהצית את האש: "קרה כאן מקרה שיש כאן איזשהו בחור שכולם מבינים שמדובר בבחור שהוא לא סטנדרטי בלשון המעטה, הוא מוכר לכולם ואפילו הצליח להיות סלב ארצי מהעניין הזה של הביג ושבת היום, זה פשוט מדהים איך בחור ציפלון בגובה מטר וחצי שבקושי שוקל ארבעים קילו, הצליח להחדיר כאלה מושגים עד שגם תכניות סאטירה ואפילו שירים מצליחים משתמשים במושגים הללו. אין לי ספק שהוא חדור מוטיבציה, אבל זה בא ממקום מסוים, ושהוא מחה בביג כולם הבינו שלא מדובר במשהו סטנדרטי, ואפילו השתעשעו מזה. וגם היום יש אחריו שורה של סרטונים שהוא צועק ומוחה, על חילולי שבת. ואם הסרטון שהיא דיברה עליו היה כ"כ חמור אז למה לא הוגשה שום תלונה במשטרה?".

56757

לשאלתנו הרי הטענה היא שהרי מדובר במגמה מתרחבת ובמקום השתתפו למעלה משלושים אנשים, אומר אלמליח: "השתתפו שם ילדים לא מבוגרים, כולם רואים את זה, וכל מי שהיה סביבו היו ילדים סקרנים פחות מגיל 10 שנסחפו אחריו וצעקו, וכמובן שאני לא מצדיק את זה וזה לא חינוכי, אבל בציבור החרדי זה ידוע שאנשים לא לוקחים את החוק לידיים, ורק אם הרבנים יגידו אז נעשה, ואף רב לא אמר להפגין נגד מכוניות וזה דבר פסול, ואם הדרך של אותם מארגנים לבא ולהפגין בגלל זה, אז אני חושב שצריך להפגין בכל גן משחקים שילדים מפרים בו את השלווה".

לסיום דבריו מתייחס אלמליח להאשמות שהמגזר החרדי משתלט על רובעים כלליים ובונה בהם ישיבות: "אני לא שמעתי את המפגינים הללו מתלוננים שהם נכנסים לרובע ז' לקבל טיפול אצל רופא, או לאושר עד לקנות משהו בטענה שנותנים לחרדים לייצר מסחר. ויש מושג שנקרא דמוקרטיה, אנחנו לא אוסרים עליהם להיכנס לרובע שלנו, זה הם שלא רוצים. כבר עשרות שנים אנחנו כאן ולא ראיתי התחרדות ברובעים הכלליים, יתרה מכך חרדים זה מה שמפריע להם ? סודנים וערבים שגרים בהמון אזורים בעיר לא מפחידים אותם ? הרי שהרוסים הגיעו לארץ אף אחד לא אמר להם איפה לגור, וזו מדינה דמוקרטית מי שיש לו כסף שיקנה איפה שבא לו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך