ערב ראש השנה, בשורה משמעותית של ד"ר לסרי לזוגות הצעירים באשדוד

בטווח הקצר: הרובע המיוחד יוצא לדרך עם 2,108 יחידות דיור חדשות. בטווח הארוך: ד"ר לסרי: "בעוד כחודש וחצי נחתום על הסכם גג שיכלול 30 אלף יחידות דיור חדשות באשדוד". למרות קולות הבכי והנהי של גורמים פוליטיים אינטרסנטיים, העושים הכל כדי לחבל בפיתוח העיר ובמציאת פתרון ראוי לזוגות הצעירים, ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי צפוי להפוך לראש העיר הראשון במדינה, שמציג תוכנית גג מהפכנית לפתרון בעיית הדיור בעיר הנמל * שר השיכון יואב גלנט, מצדד ותומך בתוכנית זו, שעשויה לתת פתרון של 30 אלף יחידות דיור באשדוד, כאשר שני שליש יגיעו דרך התחדשות עירונית (פינוי-בינוי ותמ"א 38). ערב ראש השנה תשע"ז, יש עוד מקום לאופטימיות שנזכה לפתרון בעיית הדיור באשדוד. זה לא יקרה מחר בבוקר, אך בהחלט נוכל לראות את ניצני השינוי בשנים הקרובות
ערב ראש השנה, בשורה משמעותית של ד"ר לסרי לזוגות הצעירים באשדוד

ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי, לא יכול להיות קוסם מול משבר הדיור הארצי שלא דילג על אף עיר בארץ, גם על אלה השוליות והקטנות ביותר. אך יחד עם זאת יש ראשי ערים שקפאו על השמרים, ובעצם נכנעו אל מול הבירוקרטיה והקשיים שיש מול הגורמים הממשלתיים, בכל הקשור להפשרת קרקעות ואישור בניית יחידות דיור.

ד"ר לסרי החליט לעשות מעשה, הקים קבינט מקומי שעוסק סביב השעון בגיבוש תוכנית עבודה מסודרת לטווח ארוך, כיצד ניתן להעמיד כמות מאסיבית של יחידות דיור בפרק זמן של חמש שנים לערך, ובכך למעשה לעצור את משבר הנדל"ן באשדוד, ובעצם לבדל את אשדוד משאר ערי המדינה. זה אולי נשמע יומרני, אבל עם עובדות אי אפשר להתווכח וראש העיר גיבש עם שר השיכון יואב גלנט, תוכנית גג מהפכנית לפיה באשדוד יוקמו בעשור הקרוב 30 אלף יחידות דיור, מתוכן שני שליש במסגרת התחדשות עירונית.
משבר הדיור הוא קטלני, כואב וכאמור לא פסח על אף עיר בארץ. שטחי הבנייה כבר לא קיימים ועתיד ורוד לא נראה באופק. צעירים עזבו את העיר בכאב רב לאחר שלא הצליחו למצוא דירה באמות הדרישה הכלכליות שלהם. לפני כשנה לערך הגיע שר השיכון יואב גלנט לאשדוד, עיניהם של רבים נשאו לעבר הסיור הארוך שקיים בעיר, ובסופו נפגש לפגישת עבודה שכללה את צמרת המשרד והפקידות הבכירה המקצועית בעיריית אשדוד. הפגישה נועדה במטרה לקדם פרויקטים המתוכננים באשדוד במסגרת תוכנית המתאר, התחדשות עירונית ודיור בר השגה. בחודשים האחרונים ולאחר עבודה מאומצת, מקדמים בעיריית אשדוד תוכנית מתאר עירונית שגיבש ראש העיר. ד"ר לסרי סקר בהרחבה את כל התכניות לעיר בחלוקה לרבעים השונים.
ד"ר לסרי סקר בפני השר את המצוקות האמיתיות של העיר, והצליח להעביר את המסר של הצעירים הרבים המתגוררים באשדוד – דיור ותעסוקה, כאשר הוא הציג בפני השר את הפתרונות הקיימים באשדוד וכוללים תוכנית של התחדשות עירונית ופינוי-בינוי.
בתום הישיבה הודיע שר השיכון שאשדוד תכנס לתוכנית גג של 20 אלף דירות לערך באמצעות תוכנית התחדשות עירונית ובנייה חדשה. רוחות של תקווה החלו לנשוב בעיר, ועדיין כולם מעדיפים לסיים את בניית התוכנית הכוללת, שנבנתה במרץ רב וכללה עשרות פגישות עבודה בין הצדדים, כולל שרטוט של התוכניות.

שר הבינוי והשיכון ח"כ יואב גלנט ציין במהלך אותה ישיבה: "צוות משרדי יבחן ויגיש לי תוך חודש את ההיתכנות להסכם גג מיוחד, עם מרכיב משמעותי של התחדשות עירונית. יש לעיר פוטנציאל של 30,000 יחידות דיור, כאשר שני שליש מתוכן במסגרת התחדשות עירונית. לאשדוד יש פוטנציאל נוסף להיות עיר המודל בהתחדשות עירונית ונשים אותה במיקוד של נושא זה".

ד"ר לסרי אמר לא מכבר בישיבת מועצת העיר, בתשובה לשאלות חוזרות ונשנות מצד אנשי האופוזיציה כי "בנובמבר 2016 אנחנו עתידים לחתום על הסכם גג שיכלול 30 אלף יחידות דיור. זו בשורה שתשפיע באופן דרמטי על הזוגות הצעירים, שכן גידול ההיצע ישפיע באופן ודאי על המחירים ויאפשר התחדשות עירונית ושגשוג של אשדוד".

בינתיים – הרובע המיוחד יוצא לדרך
בשבוע שעבר הודיעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה על הפקדת התוכנית לרובע האחרון באשדוד, הרובע המיוחד. במסגרת התוכנית ייבנו 2,108 יחידות, מתוכן 900 יחידות יהיו מיועדות למעונות סטודנטים, מרכז מסחרי, מבני ציבור וקמפוס אקדמי. הרובע המיוחד נמצא בכניסה הדרומית לעיר, מדרום לדרך מנחם בגין ורחוב אלטלנה וממערב לשדרות משה סנה. במילים פשוטות יותר, תגיעו מול תחנת מד"א, תצעדו מעט ימינה ובשטח הזה לכיוון דרום יוקם הרובע החדש. התוכנית מתפרשת על פני שטח של 722 דונם, שנמצא בבעלות של מדינת ישראל, עיריית אשדוד וחברת יחיאל אבו. את התוכנית תכנן אדריכל שמואל רווה ממשרד פינצי, רווה ולונדון.

התכנון של הרובע המיוחד החל לפני כחמש שנים ולפני כחודשיים הוועדה המחוזית החליטה להפקיד את התוכנית בתנאים, ביניהם תיקון התוכנית לפי הערות של משרד התחבורה, משרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה. השכונה החדשה מיועדת למגוון של שימושים, ביניהם בנייני מגורים החל מחמש קומות ועד למגדלים בני 24 קומות ובסכך הכל 2,108 יחידות דיור. לצד המגורים ייבנה קניון בשטח של כ-19 אלף מ"ר (עיקרי), קמפוס אקדמי שיכלול גם 900 יחידות מגורים למעונות ומוסדות ציבור.
בנוגע לבנייני המגורים, בכל בניין שבו מעל 25 יח"ד יחוייב בהקמת מועדון דיירים בשטח של 50 מ"ר לפחות. שטח הדירות יהיה 140 מ"ר בממוצע (לא כולל מרפסות), 20% מהדירות יהיו דירות בגודל של 3-4 חדרים ובשטח עיקרי של 75 מ"ר (לא כולל מרפסות). בחלק מבנייני המגורים יהיה עירוב שימושים, כאשר בקומת הקרקע יהיו חנויות, מעליהן 3-4 קומות מגורים מדורגות.

עיריית אשדוד נרדמה…
עיריית אשדוד נרדמה בשבוע שעבר בזירה התקשורתית, והשאירה אותה פתוחה לארגונים הירוקים וחברי אופוזיציה שדאגו מבחינתם (ובצדק…) להעביר את המסרים שלהם וללא תגובה או הסבר של העירייה, הם הצליחו לתת ביטוי להסברים במעמד צד אחד.
"התנגדות לתוכנית הגג של עיריית אשדוד ומשרד השיכון, משמע התנגדות לצעירי העיר", כך טוענים השבוע בכירים בעיריית אשדוד, שהופתעו לקרוא על התנגדויות של הפורום לאיכות הסביבה וחברי אופוזיציה לתוכנית שעתידה להיחתם בחודש הקרוב ולהוות בשורה לשנה החדשה.

העיר אשדוד, מהערים המובילות והמבוקשות בישראל, נותרה ללא שטחי בנייה ולכן אותן רשויות החלו להפעיל תוכניות רבות, במטרה ליצור היצע גדול יותר של דירות בשטחה, במטרה לתת פתרון לזוגות הצעירים, וכפי ששר האוצר ורה"מ מציינים: "היצע גדול יותר יוזיל את מחירי הדיור, וזאת במקביל לתוכניות כלכליות כמו מחיר למשתכן הקובעת מחירי דירות נמוכות ביחס למחירי השוק".

התוכנית כוללת התחדשות עירונית ברובעים הוותיקים ובנייה חדשה בשיפולי הדיונה. ומדוע הפוליטיקה הקטנה מנסה לפגוע בעתידם של צעירי אשדוד?
הרי הם טוענים בכל ישיבות המועצה שהצעירים בורחים מהעיר, וכעת כאשר ישנה תוכנית רחבה שכוללת את הרובעים הותיקים, הם מתנגדים לחלקים ממנה. בכירים בעירייה אינם מצליחים להבין את מהות התנגדות ונותנים דוגמא את הרובע המיוחד, שגם לחלקים ממנה היו התנגדויות והנה בשבוע שעבר התוכנית הופקדה ובכך ייווצרו עוד אלפי יחידות דיור.

עיריית אשדוד הגיבה בחריפות נוכח הניסיונות הללו, ובכירים בעירייה לא מצליחים להבין כיצד הפוליטיקה האישית הפכה להיות מטרה לפגיעה ב-250 אלף תושבים. רק לפני חודש ראש העיר פירט באופן מורחב על תוכנית הגג שעתידה להיחתם בעוד כחודש וחצי, וציין שהתוכנית תהווה פתרון למצוקת הדיור של הזוגות הצעירים.

ומה יהיה עם רובע י"ד?
בתיקון מספר 6 לתכנית מתאר אשדוד נכתב בצורה ברורה: "קביעת צפיפות ומספר יחידות לרובעים, בתוקף מ-20.1.66. רובע 14: מספר היחידות המתוכננות: 4704 יח"ד. התכנית הסטטוטורית התקפה הינה תכנית המתאר אשדוד 101/02/3 בתוקף מ-1960".
מדובר בתוכנית מתאר משנות ה-60, וכבר אז תוכנן במקום רובע מגורים, שהיום זוכה לשם רובע י"ד. הכעס הגדול יותר שהקרקע הינה בבעלות מלאה של משרד השיכון, שרוצה לקדם בתמיכת עיריית אשדוד, תוכנית דיור מחיר למשתכן שעקרונות התוכנית מחירי דירות זולים ממחיר השוק ומיועדות גם לזוגות צעירים.

ב-20.9.2016 בוועדת בניין ערים, הפורום לאיכות הסביבה וחברת מועצת העיר הלן גלבר, מתנגדים לתוכנית הדיור החדשה ברובע י"ד. חברי הוועדה הצליחו להשיג רוב והתוכנית עוברת לוועדה המחוזית.
בשבוע שעבר הפורום לאיכות הסביבה וחברת המועצה הלן גלבר התנגדו לתוכנית רובע י"ד, מתוך העיקרון לשמירה על הדיונה אשר לכל הדעות חשובה מאוד. נשאלת השאלה – האם צעירי העיר אינם חשובים?
הלן גלבר אמרה בעניין זה לכלי התקשורת: "הצבעתי בעד שמורת הטבע כי ישנם פתרונות והכי קל זה לפגוע בדיונה. מה שמצער אותי שלא דואגים לדיור ברובעים הוותיקים, שניתן לנצל יחידות דיור בטרם יפגעו בדיונה. שייתנו מענה לזוגות ברובעים הוותיקים, שם הדירות יהיו רלוונטיות לצעירים. הדיונה היא ייחודית".

עיריית אשדוד אמרה בתגובה: "מטרתנו לשמור על צעירי העיר תוך מציאת איזונים המתאימים לערכי הטבע. עיריית אשדוד פועלת מתוך מדיניות ברורה, מציאת פתרון הולם למצוקת הדיור של הזוגות הצעירים. בבואנו לבחון את הסוגיה אנו מסתכלים לאחור, עד לפני 20 שנה מחצית מהעיר אשדוד הייתה דיונה ועדיין ניתנה עדיפות עליונה במציאת פתרון למגורים. כמו כן, אנו מביטים קדימה אל העתיד, כשמטרתנו לשמור על צעירי העיר ולהעניק להם את התמיכה והסיוע כפי שמתבקש מאיתנו כנציגי ציבור. בתוך כך, חשוב לדייק ולומר כי אין מדובר על כלל השטח, להלן הדיונה, אלא על שיפולי הדיונה וכי מדובר בתוכנית מתאר משנות ה-60. כעיר שערכי הסביבה והקיימות הינם נר לרגליה הלכה למעשה, אנו קשובים לכל הדעות, ובתקופה זו של משבר דיור לאומי, מעל לכל ובעיקר, לזוגות הצעירים ועתידם, נמשיך לפעול על מנת לספק להם את המענה הטוב ביותר ולפתור את מצוקת הדיור שהיא מכת מדינה שאינה פוסחת גם על עירנו, תוך רגישות ומציאת האיזונים המתאימים עם ערכי הסביבה".

כך או אחרת, לפני מספר שנים כאשר עיריית אשדוד החלה בתכנון הרובע המיוחד, רבים נזעקו וצעקו שעיריית אשדוד מנסה לקדם בניית בית חולים, קמפוס אקדמי, מרכז הייטק ויחידות דיור בכניסה הדרומית לעיר ובכך תפגע בדיונה. בשבוע שעבר הודיעה הוועדה המחוזית על הפקת התוכנית, כולל תמיכתם של כלל הארגונים הירוקים, לאחר שהצדדים ישבו ביחד ותכננו את הרובע, כולל הבנת הצרכים של כולם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך