מדוע נדחתה תוכנית להפיכת אלפי דונם של חולות ליד אשדוד לשמורת טבע ?

רשות הטבע והגנים הציעה להפוך גוש חולות בהיקף של קרוב ל–4,000 דונם לשמורת טבע, אך בועדה התנגדו בטענה שזה יפגע בפיתוח עתידי של מגורים ותעסוקה באשדוד
מדוע נדחתה תוכנית להפיכת אלפי דונם של חולות ליד אשדוד לשמורת טבע ?
צילום: גוגל מפות

הוועדה לתכנון ולבנייה של העיר אשדוד החליטה אתמול לדחות תוכנית להפיכת חלק מהדיונה הצפונית של העיר לשמורת טבע בטענה כי היא תפגע בפיתוח תעסוקה ומגורים, ועמדתה התקבלה בוועדה. כעת תעבור התוכנית לדיון בוועדה לתכנון ולבנייה של מחוז דרום.

את תוכנית שמורת הטבע הגישה לוועדה רשות הטבע והגנים. היא מציעה להפוך גוש חולות בהיקף של קרוב ל–4,000 דונם הצמודים לשכונות הדרומיות של אשדוד לשמורת טבע. השטח המדובר כולל גם את "הדיונה הגדולה", שהיא דיונת חולות גדולה שהפכה לאתר טיולי ואחד הסמלים של פעילות למען שמירת טבע באזור בשני העשורים האחרונים.

על פי רשות הטבע והגנים, השטח המדובר הוא בית גידול ייחודי של דיונות חול חופיות, המשמרות שריד של דיונות שהשתרעו בעבר על שטחים נרחבים. חולות אלו מהווים מערכת אקולוגיות ייחודית בשל השילוב של אקלים ים תיכוני עם קרקע עם אופי יובשני. הם היוו רצף גיאוגרפי עם חולות הנגב וסיני ואפשרו את התפשטותם צפונה של צמחים ובעלי חיים מדבריים. חלק ממינים אלו התאימו עצמם לחול הים התיכוני והפכו עם השנים למינים חדשים הקיימים רק בישראל.

הכרזת השטח כשמורה יאפשר ליצור רצף של שטח שמור הכולל גם שטחים דרומיים יותר ליד אשקלון שכבר הוכרזו כשמורת טבע. הוא יאפשר לרשות הטבע והגנים להגן על בעלי החיים באזור ולקבוע גבולות ברורים של שימור טבע מול תוכניות ההתפתחות העירונית באשדוד.

בעמדה שהציגה בפני ועדת התכנון טענה עיריית אשדוד שהתוכנית תצמצם את עתודות הקרקע בעיר ותמנע הגדלה של היצע יחידות דיור שיאפשר פתרונות לזוגות צעירים. עם זאת ציינה העירייה כי מתוך הכרה בכך שמדובר במרחב בעל חשיבות רבה לשימור טבע, יתוכננו שכונות המגורים בשטח זה באופן שישאיר כאתרי טבע עירוני את השטחים שהם בעלי חשיבות אקולוגית גבוהה.

הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד, שבו חברים כמה מפעילי הסביבה הוותיקים בעיר, קרא לתמוך בתוכנית. על פי עמדת הפורום, יש לעיר אשדוד שטחים שבהם ניתן לבנות עוד עתודות דיור, לצופף את הבנייה בשכונות קיימות, ובכך ולאפשר לאשדוד להמשיך ולהתפתח מבלי לפגוע באזור חשוב לתושבי העיר ולמבקרים בה. הפורום ציין שעיריית אשדוד לא הצליחה לפקח על שטחי החולות בתחומה ויש לאפשר לרשות הטבע והגנים לעשות זאת.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך