הסיוט של הזוגות הצעירים 163 משכורות לדירת 4 חדרים באשדוד

13 וחצי שנות עבודה של זוג צעיר באשדוד, מבלי שיוכלו לבלות, ליהנות ולנשום (וללא שום הוצאות אחרות!), יובילו אותם להגשים חלום ולרכוש דירת 4 חדרים במחיר של 1.4 מיליון שקל. מחירי הדירות באשדוד עדיין במגמת עלייה, וכל אלה שמספרים לנו שכדאי להמתין כי בסופו של דבר המחירים יקבלו תפנית חדה לכיוון מטה, יוצאים פעם אחר פעם לא מחוברים למציאות
בנין בהקמה באשדוד

כמה באמת תצטרכו לעבוד עבור ארבע קירות באשדוד? מסתבר שלא מעט… בשבוע החולף פרסם המוסד לביטוח לאומי את השכר הממוצע בכל עיר בישראל. באמצעות נתוני מחירי הדירות של השמאי הממשלתי עבור הרבעון השני שפורסמו לאחרונה יחד נתוני השכר הממוצע, ניתן לנתח את מספר המשכורות הנחוצות לרכישת דירת ארבעה חדרים בכל הערים הגדולות בישראל.

כך לדוגמא, מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים בתל אביב עמד ברבעון השני של שנת 2016 על כ-3.09 מיליון שקל. המשכורת הממוצעת בעיר מסתכמת ב-11,546 שקל, והמשמעות היא שנדרשים 268 תלושי שכר כדי לרכוש בעיר דירה, כ-22 שנה.

מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים בירושלים עמד ברבעון השני על סכום של כ-1.9 מיליון שקל. המשכורת הממוצעת בעיר הבירה מסתכמת ב-8,342 שקל, והמשמעות היא שנדרשים 234 תלושי שכר כדי לרכוש בה דירה, כ-19.5 שנה.

ועכשיו לאשדוד. מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים בעיר הנמל עמד ברבעון השני על סכום של כ-1.4 מיליון שקל. המשכורת הממוצעת בעיר שלנו מסתכמת ב-8,956 שקל, והמשמעות היא שנדרשים 163 תלושי שכר כדי לרכוש בה דירה, כ-13.5 שנה.

בשכנה הגיאוגרפית אשקלון המצב יותר טוב. מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים באשקלון עמד ברבעון השני על סכום של כ-1.1 מיליון שקל. המשכורת הממוצעת אצל השכנים שלנו מסתכמת ב-8,551 שקל, והמשמעות היא שנדרשים 133 תלושי שכר כדי לרכוש בה דירה, כ-11 שנה.

מספר משכורות נדרשות לרכישת דירה הוא ערך מספרי המבטא את היחס שבין המחיר הממוצע לדירה לבין משכורת ממוצעת. הערך מהווה מעין מדד פשוט ועממי ליוקר הדיור. למרות ששיטת מדידה זו לא הוגדרה באופן רשמי על ידי רשויות המדינה, היא מתפרסמת מעת לעת על ידי גורמים ממשלתיים. במילים אחרות, אין דבר פשוט יותר להבנה עד כמה מצוקת הדיור בארץ קשה ביותר, דרך המשכורת החודשית שלנו וכמה שנים נצטרך להשתעבד כדי שנוכל לרכוש ארבע קירות שיהיו שלנו.

מחירי הנדל"ן באשדוד הם לא סוד כמוס. מבדיקה שערכנו עולה כי דירת 4 חדרים באזור מתקדם בעיר עומדת על כ-1.6 מיליון שקל. לא מדובר בדירה חדשה מהניילונים, אלא בדירה עם קילומטראז' של עשר שנים ומעלה. לא דירת גן, בטח לא פנטהאוז, אלא דירת 4 חדרים ממוצעת. באזורים הישנים יותר המחיר יותר נמוך ועומד על 1.2 מיליון שקל. המחיר הממוצע הוא כאמור 1.4 מיליון שקל. כדי שזוג צעיר יוכל לרכוש דירה שכזו, הבעל והאישה צריכים לעבוד למעלה מ-13 וחצי שנים, לחסוך את כל ה-163 משכורות באותה תקופה וכך יוכלו לצבור סכום של 1.4 מיליון שקל.

זוגות צעירים רבים שוכרים דירות ברחבי העיר במחיר ממוצע של 4,000 שקל בחודש, חלקם נאלצים לגור עם ההורים וחלק אחר רוכשים דירות במחיר סביר יותר באשקלון, קריית גת ובנתיבות. הם החליטו להתפשר כי אין להם כוחות פיזיים ונפשיים לעבוד שנים ארוכות מבלי ליהנות מהחיים, כדי שיוכלו לרכוש דירה ממוצעת בעיר בה חונכו וגדלו.

בעיית הנדל"ן בארץ רחוקה מרחק שנות אור מפיתרון. מחירי הדירות לא ירדו בתקופה הקרובה, למרות ששר האוצר משה כחלון, מוביל מדיניות ברורה ומגוונת כדי לגרום לשינוי מהותי במחירי הנדל"ן. אולי השינוי יבוא לידי ביטוי בעוד מספר שנים, כלל לא בטוח.

ומה קורה אצלנו באשדוד? למען האמת אי אפשר (וזה ממש לא הוגן) לדרוש מהרשות המקומית לעשות מהלכים שראש הממשלה ושר האוצר לא מצליחים לעשות. מה שכן, ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי מנסה להוביל מהלכים מהירים שיובילו לבנייה מואצת בשטחי בנייה שכבר עברו את כל האישורים. יש אפשרות לבנות בעתיד הקרוב מאוד, ממש תוך חודשים ספורים, אלפי יחידות דיור באותם שטחים, ואולי מהלכים שכאלה יגרמו לשינוי חיובי לטובת הדור הצעיר בעיר. ד"ר לסרי מדבר על תוכנית מסודרת, שגובשה יחד עם משרד השיכון, לבנייה של 30 אלף יחידות דיור, בעיקר סביב פרויקטים של התחדשות עירונית. כמעט כל בניין שני באזורים הוותיקים בעיר צפוי לעבור מהפך או דרך פרויקט של פינוי-בינוי או דרך תמ"א 38.

בישיבת מועצת העיר האחרונה ד"ר לסרי דיווח על הסכם הגג שאמור להיחתם בחודש נובמבר 2016. הסכם זה עם משרד הבינוי והשיכון צפוי להוביל לבניית 30 אלף יחידות דיור באשדוד. "זו בשורה שתשפיע באופן דרמטי על הזוגות הצעירים, שכן גידול ההיצע ישפיע באופן ודאי על המחירים ויאפשר התחדשות עירונית ושגשוג של אשדוד", אמר ד"ר לסרי בישיבת המועצה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך