ביזיונות!

מיטל על / מאת מיטל בוארון - אחד הדברים הקשים ביותר לאדם היא פגיעה באגו. הגאווה המטופשת שאנו מסתובבים איתה, רודפים אחר הכבוד, עושים לשם הגאווה במקום לשם שמיים, מקיימים מצוות וטופחים לעצמנו על השכם, בטוחים שקנינו את עולמנו ושאנחנו צדיקים גמורים, אך האם באמת זכינו לעשות תשובה אמיתית?
אישה קוראת

"עיקר התשובה", אומר רבי נחמן מברסלב, "כשישמע בזיונו – יידום וישתוק". נשאלת השאלה מדוע בעצם לשתוק למול ביזיון זה עיקר התשובה? מה עם קיום מצוות, תפילות, צניעות, שבת? מה עם לימוד תורה? כיבוד הורים? טהרת המשפחה? אנחנו מקבלים על עצמנו לקיים מצוות יקרות מפז וחשובות לאין שיעור ובכל זאת, אומר רבי נחמן מברסלב: עיקר התשובה הוא לשתוק למול ביזיון. במילים אחרות, לקבל את הביזיונות באהבה.

כדי להבין את זה עלינו להיכנס לעומק של העניין. כדי להכיר דבר באמת, חייבים להבין את המהות שלו, את המבנה, היכולות והייעוד שלו. לא סתם באנו הנה, אנחנו לא חיים כאן כדי להעביר את הזמן, יש משמעות לדבר הזה שנקרא חיים, יש ייעוד לדבר הזה שנקרא אדם. באנו לכאן כדי לתקן את עצמנו, המטרה שצריכה לעמוד תמיד למול עינינו היא: כיצד עליי לפעול כדי למלא את תפקידי בעולם הזה?

כחילונית חייתי ברדיפה עצמית אחר המהות, אחר המשמעות, אחר הכבוד! בפני אדם שלא יודע מהי תשובה עומדות שתי אופציות: או שהוא רודף אחר הדמיון שהוא יכול למצוא איזו קורת רוח בעולם הזה או שהוא פשוט סובל ולא מבין למה. כמה פעמים בחיי שאלתי: למה זה קורה לי? למה פוגעים בי? למה מבזים אותי? נפגעתי, כעסתי, האשמתי, נטרתי, הסתכלתי על דרך מי הגיע הביזיון, במקום לשאול למה הוא הגיע. התשובה מלמדת אותך שעליך לתקן את עצמך מבפנים, להיכנס לעומק ולהבין שאתה כאן כדי לעבוד! אז כן, אתה עובד קשה, אבל מרוויח עולם ומלואו! העבודה העיקרית שתוביל אותנו לתשובה אמיתית היא העבודה על מידת הגאווה. כדי לעבוד על המידה הזו עלינו לבטל את עצמנו ממש, להבין שהיחיד ששולט בכל הוא הבורא יתברך, שאנחנו כלום ושום דבר בעולם הזה. אפילו ברגעים אלה שאני כותבת את המשפט הזה הגאווה מתגברת עליי. מה זה אני כלום ושום דבר?! קשה לקבל את זה כי אנחנו מונחים ע"י הגאווה, האגו מוביל אותנו בכל דבר, מוביל היישר אל התהום. אז מעצם הידיעה שעל האדם לעבוד על מידת הגאווה, שהיא המידה הקשה והאיומה ביותר, אבאל'ה רוצה לעזור לנו ושולח אלינו ניסיונות וביזיונות. הפרנסה קשה ובדוחק, קשה לרכוש דירה, גידול הילדים קשה, מציאת זיווג קשה כקריעת ים סוף, אנשים שקרובים אלינו פוגעים בנו, בעבודה מבזים אותנו ומלבינים פנינו ברבים. אז אדם עושה תשובה וחושב שהוא צדיק גמור שלא מגיעים לו הביזיונות האלה… צאי מהגאווה המטופשת, אני אומרת לעצמי יום אחר יום, זה שאת רוצה לחזור בתשובה לא אומר שצריכים לפרוש בפנייך שטיח אדום… עלינו לזכור את המעשים הרעים שעשינו, את העוונות והחטאים שלנו ולשמוח ולרקוד על כך שיש לנו את ההזדמנות לכפר ולתקן לפני שיהיה מאוחר… הביזיונות הללו באים לעזור לנו לתקן את עצמנו, להשתחרר מהגאווה המיותרת ולהבין באמת שאין לנו שליטה על כלום, אין אני כי אין עוד מלבדו. הניסיון הראשון והעיקרי של האמונה זה שאדם לא ירדוף ויאשים את עצמו בייסורים שלו. אדם שעושה תשובה ועובר ייסורים צריך לדעת שגם זה מאיתו יתברך, עליו להפנים: זה הביזיון שלי, זה העונש שלי, זה התיקון שלי בעולם הזה ולקבל את זה באהבה גמורה! גם אם אני מנסה להתחזק וחסרה לי אמונה, גם זה מאת השם, שאוהב אותי כ"כ ונותן לי את הביזיון הזה כדי לעזור לי לקלף מעליי שכבה אחר שכבה את שיריון הגאווה שעוטף אותי. רדיפה עצמית זה דבר מגוחך… שהרי הכל מאת השם, אז אל תאשים את עצמך, הוא אוהב אותך, תשמח בזה וממילא הכל יתהפך לטובה.

כשאדם מחפש לעשות תשובה הוא מבין שכל הביזיונות, הקשיים, הייסורים, הכל לטובתו כדי להוריד ממנו את העול הכבד, את העונש הזה שנקרא "גאווה", המרחיק ממנו כל דבר טוב. אז אדם צריך לדעת שבזמן שהוא חווה ייסורים, בזיונות, קשיים, עליו לא להישבר ולשמור על השמחה! יידע שהכל בא אליו משמיים, שאם אדם העליב אותו או פגע בו, אם ילדיו לא מכבדים אותו או אם האישה או הבעל אומרים איזו מילה קשה, חלילה לנו להאשים את האדם בביזיון הזה… הכל מאת השם, הכל כדי לעזור לנו לעשות תשובה אמיתית, לשמוע ביזיון ולשתוק! כשמבזים אדם בפניו או מלבינים פניו ברבים והוא שותק, זוהי שעת רצון עצומה ומובטח לו שכל מה שיבקש באותו הרגע יקבל! זהו ללא ספק אחד הדברים שהכי קשה לנו ליישם, אנו מיד יורים משפטי מחץ כמו: "מי הוא שידבר אליי ככה?!" או "אני יותר טובה ממנו!", אנחנו כמו הכלב שקיבל מכה ממקל שאדם החזיק ורודף אחר המקל… שהרי המקל לא אשם אלא מי שהפעיל אותו.. כך גם האדם לא אשם בביזיון, בורא עולם שלח אותו.. אז תקבל באהבה, אחי, ותזכה בתשובה אמיתית.

אדם שמקיים מצוות, שומר על צניעות, שומר את השבת וכו' זה נפלא ונהדר, אך אם הוא מקיים את כל הנ"ל ולא מקבל את הביזיונות באהבה, חסר לו עיקר התשובה! אדם לא מצליח לטעום מטעמה המופלא של התורה אם לא עשה תשובה אמיתית, אם לא נפטר מהגאווה, כל עוד האגו מוביל אותנו, אנחנו מבזבזים את זמננו בעולם הזה, כי הכל סגור בפנינו… צינורות השפע והאהבה נפתחים רק בפני אדם שמבטל את עצמו למול גדולת הבורא, שמקבל את הקושי באהבה, ששותק למול ביזיון, שתיקה שתעמוד לזכותו לנצח נצחים! הרב חיים ויטאל זצ"ל אמר: "אילו ידע האדם כמה שכר הוא מקבל על הביזיונות שהוא סופג, היה רודף כל היום אחר אנשים שיעליבו ויקללו אותו…". אם נזכור שאדם שבא לפגוע בנו, משמיים שלחו אותו, אז במקום לכעוס עליו, נשקיע את האנרגיות בלעשות חשבון נפש ותשובה על העוון בגינו נשלח אלינו הביזיון הזה, ואף נודה לו שעזר לנו לתקן את עצמנו. קבל באהבה, תהיה שמח וכך תזכה לעשות את הדבר שנחשב לגן עדן בעולם הזה, תשובה מאהבה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך