כתם שחור על החלוק הלבן של הרופאים בישראל

הנתון הבא יכול להעיד יותר מהכל על התחושות שיש לציבור הרחב בכל מה שקשור למערך הרופאה בישראל: על פי ההערכות אחד משמונה ישראלים שילם שוחד תמורת טיפול רפואי. כמו כן 42% מהציבור מאמינים כי רוב האנשים בישראל ישלמו באופן חשאי לרופאים תשלום לא פורמאלי (רפואה שחורה) כדי לשפר את מצבם הבריאותי. בנוסף, קרוב לשליש (27%) מהציבור בישראל יפעילו פרוטקציה על מנת לקבל שירותי בריאות מועדפים להם או לבני משפחותיהם.
שי תור

מדובר בנתונים של מחקר מקיף וגדול שנערך לא מכבר במרכז לניהול ומדיניות ציבורית באוניברסיטת חיפה בשיתוף עם המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת בן-גוריון. במחקר עולה עוד כי רוב הציבור מתנגד לשימוש ב"תשלומים מיוחדים" לרופאים ואף מתנגד לשר"פ (שירותי רפואה פרטיים), אך למרות זאת, אוכלוסיות רבות מעידות שבעת הצורך ישלמו כדי לשפר את מצבם או את מצב בני משפחתם. המשמעות היא כי הציבור מקווה למערכת שוויונית, אך בשל האכזבה מהמצב הקיים מקבל בהבנה התנהגות שלילית, לכאורה, על מנת לדאוג לבריאותו האישית.

במציאות הנוכחית של שכר הרופאים בישראל, מותר לעובדי מערכת הבריאות הציבורית לעבוד אחרי הצהריים במערכת הפרטית. זוהי זכות המוקנית לעובדים מאז קום המדינה, ולמען ההגינות גם אין צורך לשנות את ההחלטה הזו, כי בכל זאת הרופאים רוצים להגדיל את הכנסתם הלא מרשימה בבתי החולים השונים ברחבי הארץ.

מעבר לכך, חולים רבים רוצים להיות מנותחים במערכת הציבורית, אך בדרכם אליה הם עוברים במרפאה הפרטית של הרופא. העדר פתרון לרצון של החולים רק מחריף את התופעה של רפואה שחורה, תופעה עליה מתריעים מזה עשרות שנים אך איש לא עושה "פעולה כירורגית" כדי למגר אותה.

שלא תתבלבלו, אסור בתכלית האיסור לעשות הפרדה בין הרפואה הציבורית לבין זו הפרטית. למעט בקובה ובצפון קוריאה, הפרדה כזאת אינה קיימת כיום בעולם. אסור למדינת ישראל להידרדר למצב שבו הרפואה הפרטית תלך ותגדל ומערכת הרפואה הציבורית תיחלש, בעקבות נתק בין שתי המערכות. מה שכן, צריך לתגבר משמעותית את מערך הפיקוח והבקרה על הנעשה בבתי החולים, לשלוח "חולים מדומים" כדי לבדוק את יושרם את הרופאים, ולקיים פעולות מגוונות כדי לצמצם עד למינימום את תופעת הרפואה השחורה בישראל.

יש כאלה השואלים האם רופא שחייב לבחור בין מטופליו הפרטיים המשלשלים לכיסו מעל ומתחת לשולחן אלפי דולרים לבין החולה שיש לו רק ביטוח רפואי בסיסי, יכול שלא להעניק טיפול טוב ומסור יותר למי שמשלם לו? לדעתי (אולי הנאיבית) יש בישראל רופאים מצויינים שמעניקים שירות מדהים גם למי שהפרוטה לא מצויה בכיסו. את אלה צריך לקדם, לשמר ולהעניק תנאים כלכליים הולמים שלא "יתקלקלו" וילכו בדרכם של רופאים חסרי מצפון ולב, שמעניקים קדימות למי ששם מעטפה בחלוק הלבן, עם שטרות לא מעטים בצבע תכלת (הצבע הכי לוהט היום עם השטר החדש של ה-200 שקלים…). אלה שכותבים מכתב תודה מרגש (כי זו היכולת הכלכלית שלהם) עלולים לסיים בחדר הקירור בבית החולים.

בשורה התחתונה, יש כאלה ששואלים מה עלינו לעשות אם הרופא בבית החולים הציבורי דורש מאיתנו תשלום כדי שהוא יהיה זה שינתח בבית החולים? התשובה חד משמעית – לסרב לשלם! התשלום עלול להיחשב כעבירה פלילית כפולה של מתן שוחד על ידי החולה וקבלת שוחד על ידי הרופא.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך