"מרכז פלדות" הידוע לשמצה יימחק ו-12 בניינים חדשים יקומו על הריסותיו

זה נראה יותר מידי טוב מלהיות אמיתי, אבל מסתבר שזה הולך לצאת לפועל ממש בקרוב. לאחר שנים ארוכות של מאבקים, סיבוכים רפואיים כתוצאה מהאסבסט העוטף את הבניינים ולא מעט כתבות בכל כלי התקשורת, "מרכז פלדות" עשוי להימחק מעל פני האדמה בשנתיים הקרובות. על חורבותיו יוקמו במסגרת פרויקט פינוי-בינוי 12 בניינים, שיכללו 1,690 יחידות דיור ברחוב הרותם, כולל חזית מסחרית, ההערכה היא שתוך שנתיים הטרקטורים יעלו על השטח ויתחילו להוציא לפועל את התוכנית המדהימה, שכבר מתקדמת הלכה למעשה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. מדובר ביום חג לדיירי "בניין הסרטן", שעברו תלאות רבות והבטחות למכביר * מי שתבצע את העבודה בפועל היא חברת "ישפה" מאשדוד, שדורגה בעיתון "גלובוס", כחברה הגדולה בארץ במספר פרויקטים של התחדשות עירונית
"מרכז פלדות" הידוע לשמצה יימחק ו-12 בניינים חדשים יקומו על הריסותיו

זהו ללא ספק רגע היסטורי לעיר אשדוד. לאחר שנים ארוכות מאוד של דיבורים והבטחות למכביר, "מרכז פלדות" צפוי להימחק מעל הקרקע, ובמקומו יוקמו 12 בניינים חדישים ומפוארים. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, סוף-סוף יוכל לפרוע הבטחה חשובה שלו לדיירי "בניין הסרטן", ולמרות אינספור מכשולים ובעיות בירוקרטיות שכלל לא היו קשורות לעיריית אשדוד, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מקדמת הלכה למעשה את התוכנית הגרנדיוזית, אותה תוביל חברת "ישפה". זה בהחלט סמלי שחברה להתחדשות עירונית מאשדוד, שהפכה על פי עיתון "גלובוס" לחברת ההתחדשות העירונית הגדולה בארץ, היא זו שתוביל בפועל את הפרויקט המדהים הזה, שכבר מצוי בהליך תכנוני ועל פי ההערכות תוך שנתיים לכל היותר הטרקטורים והדחפורים יעלו על הקרקע. "מרכז פלדות" נבנה כמרכז קליטה אי שם בשנות השמונים, והפך למקבץ דיור של חברת "עמיגור". כאשר בנו את המרכז, עטפו את כל המבנה בלוחות אסבסט, חומר שכיום ידוע כמסרטן. הדיירים הובילו מאבקים תקשורתיים רבים, אך ללא תוצאות ממשיות בשטח.

כך או אחרת, לא מדובר בתהליך שנולד ביום אחד, אלא מצוי כאמור בהליך תכנוני מזה תקופה ארוכה, ועבר את כל המסלולים המתבקשים. בישיבת סיכום שהתקיימה לפני מספר חודשים במינהל התכנון במחוז הדרום, הוצגו התוכניות בצורה מסודרת ומפורטת. על פי התוכנית על חורבות "מרכז פלדות" ברחוב הרותם ברובע ח', יוקמו 12 בניינים בני 35 קומות ושני בניינים בני 10 קומות, חלקם כוללים קומת מסחר ומשרדים. למעשה מדובר בתוכנית שתשנה את פניו של רובע ח', שסבל במשך שנים ארוכות מהזנחה קשה. מדובר בשינוי שיתרחש במספר מוקדים: רחוב הרותם (1-3,5,7,9,11,13,15,17,19), הנורית (4-6), ומבוא השרביטן (3-5).

התוכנית נבנתה בתיאום עם היחידה האסטרטגית של עיריית אשדוד וכוללת גני ילדים ובתי כנסת בתוך הבניינים העתידיים, מאחר והרחוב יזכה לעדנה של לא מעט זוגות צעירים, שיגורו לצד התושבים הוותיקים, שיזכו לקבל דירה חדשה ומרווחת. כמו כן ישנה כוונה להעמיד 100 יחידות דיור לטובת דיור מוגן, וכמובן יש כוונה להבטיח את זכויותיהם של דיירי "עמיגור", שמן הסתם אינם בעלי הדירה, אך בהסכם העתידי כנראה יזכו לתנאים נוחים לרכוש את הדירה החדשה בתנאי מימון נוחים ובסיוע של הגורמים הממשלתיים.

pladot

בעבר הוגשה תוכנית אחרת לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, אך מסיבות שונות ומגוונות התוכנית נכנסה ל"הקפאה" וכלל לא קודמה. עתה עם ההגשה של התוכניות החדשות, הוחלט כמובן לבטל את התוכנית הישנה, ולהעביר במסלול הירוק את התוכנית החדשה, מתוך תקווה שהפרויקט יזכה לקידום מצד כל הגורמים.

קדם לאישור התוכנית בוועדה מכתב ששיגר ד"ר לסרי אל שר הבינוי והשיכון, בו הוא קרא למשרדו לזרז את ההליכים לקידום פרויקט פינוי-בינוי במתחם. במכתב כתב לסרי כי "יעשה כל מאמץ להביא תוכניות אלה לדיון בפני הוועדה המקומית בדיוניה הקרובים". בהמשך מכתבו מציין לסרי: "בהתחשב בעובדה שהטיפול במתחם במתווה האמור, נמשך למעלה מעשור שנים, ובעודנו מתדיינים, המבנה ממשיך להתיישן ומצבו מורע מיום ליום. לכן, נראה שלא יהיה מנוס אלא לבחון מחדש את מנגנוני האישור הקיימים ולהציע מנגנון שיאפשר קידום מהיר יותר של הנושא". ד"ר לסרי אף הקים שולחן עגול לזירוז הליכי אישור הפרויקט וכניסה לביצוע.

בחברת "ישפה" שכאמור יובילו את הפרויקט הגדול הזה, מרוצים מאוד מההתקדמות המשמעותית. הם בכלל התחילו את העשייה ברובע ח' עם מספר גדול של בניינים שעוברים שינוי של תמ"א 38, ואז נחשפו לשטחים הענקיים הסמוכים ל"מרכז פלדות". מאחר ולא הייתה פורגרמה מסודרת, הם התחילו להניע את גלגלי הבירוקרטיה וזכו לתמיכה מצד כל הנוגעים בדבר, כדי לגרום למהפך של ממש בשכונה הוותיקה והמוזנחת.

pladot3

תחום ההתחדשות העירונית צובר תאוצה בשנים האחרונות, וגם באשדוד יש לא מעט חברות המבצעות פרויקטים של תמ"א 38 במאות בניינים ברחבי העיר. חברת "ישפה", מהחלוצות בתחום, מצויה כאמור במקום הראשון הארץ, על פי נתונים שפורסמו ב"גלובוס", עם 40 פרויקטים בעיר הנמל. חמישה פרויקטים כבר אוכלסו, 11 פרויקטים קיבלו היתר בנייה, ו-24 פרויקטים מצויים בתכנון מתקדם.

רק לאחרונה חגגה תמ"א 38 עשור מאז הפכה לחוק, כתמריץ שהעניקה המדינה לבעלי דירות, כדי לשכנע אותם לחזק את הבניין מפני רעידות אדמה. אם בשנים הראשונות היה מדובר בתוכנית שמעטים הכירו, בגלל יישום אפסי ומורכבות משפטית, ביצועית וכלכלית, בחמש השנים האחרונות מדובר בהיפוך יוצרות ונדמה שכל ישראלי שני מתעסק בטרנד החם. את השינוי בהתייחסות היזמים והקבלנים לתמ"א 38 יש לזקוף גם להפנמה של התוכנית על ידי הענף, גם לניסיון שהלך ונצבר אצל מי שהעז והחל לבצע פרויקטים עוד בשלבים מוקדמים של התוכנית, ובעיקר לתיקונים השונים שנכנסו לחוק, שהוסיפו בעיקר זכויות בנייה וודאות, שהפכו את תוכנית החיזוק לכדאית בהרבה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך