לא יאומן: פותר קובייה הונגרית בשבע שניות

אורי אפל פותר קובייה הונגרית סטנדרטית במשך 20 שניות, קוביית פירמידה בתשע שניות וקוביית סקיוב (SKEWB) בשבע שניות. השבוע הוא השתתף באליפות ישראל החמישית במספר בפתרון קובייה הונגרית, מאות "קיוברים" נרשמו לתחרות שכללה מקצים דוגמת פתרון קובייה הונגרית בעיניים עצומות וביד אחת. "אני לא הולך לשבור שיא, אבל יש לי למה לבוא", הוא אומר

פירמינקס, מגמינקס, מירור קיוב, מאסטרמורפיקס ופישר קיוב, הם רק חלק משמות של גרסאות מתקדמות ומאתגרות של הקובייה ההונגרית, שכבשה את העולם. מאז המצאתה בשנת 1974 נחשבת הקובייה ההונגרית למשחק החשיבה הנמכר ביותר בעולם, ועד כה נמכרו למעלה מ-300 מיליון קוביות הונגריות מקוריות. השבוע התקיימה אליפות ישראל החמישית בפתרון קובייה הונגרית, ובין מאות ה"קיוברים", פותרי הקובייה המקצועיים, היה גם אורי אפל (14) מניר גלים. בימי שלישי ורביעי השבוע הגיעו לתחרות ברעננה, שהייתה פתוחה לקהל הרחב, "קיוברים" מקצועיים מכל הגילאים, הפותרים את הקובייה ההונגרית בזמן של פחות מדקה.

האליפות הארצית המתקיימת אחת לשנה, מאז שנת 2010, היא אליפות רשמית המוכרת על ידי ארגון הקובייה ההונגרית העולמי (WCA). באליפות מתחרים בה ילדים, בני נוער ומבוגרים מגיל שש ועד גיל 80, חלקם השתתפו בתחרויות רבות בכל העולם, ויש ביניהם אספני קוביות בשלל דגמים וצורות.

הקובייה ההונגרית היא פאזל מכני, אשר הומצא על ידי הפסל והפרופסור לאדריכלות ההונגרי, ארנו רוביק. הקובייה ההונגרית היא קוביית פלסטיק שכל אחת משש הפאות שלה מחולקת לתשעה ריבועים שווים, היכולים לנוע ולהחליף מקומות אלה עם אלה. שיא העולם של פתירת הקובייה הוא 4.904 שניות, והוא הושג על ידי לוקאס אטר (14) מארה"ב בשנת 2015.

האליפות מחולקת למספר מקצים הכוללים פתירת קוביות 4X4X4, 2X2X2, 3X3X3, קוביית פיראמינקס שהיא פירמידה המחולקת לשלושה בכל צד, פתירת קוביית3X3X3 ביד אחת, פתירה של קובייה כזו בעיניים עצומות וקוביית סקיוב. אורי נרשם לשתי תחרויות מבין המקצים: פירמידה וסקיוב.

מה מיוחד בקוביית סקיוב, ואיך מתחרים בצורה עיוורת?
"לקובית סקיוב יש רק ציר אחד, האלכסון, ובפאות יש חלק אמצעי ופינות. למי שמתחרה על פתירת הקובייה בצורה עיוורת יש שני סוגי מקצים. בראשון נותנים לקיובר 15 שניות להסתכל על הקובייה, ואז הוא צריך לפתור ומודדים לו זמן, ויש מקצה שמתחילים לספור לו את הזמן מהרגע שהוא רואה את הקובייה. בתחרות ה'בליינד' מכסים את העיניים וגם את האוזניים".

כמה זמן אתה משחק בקובייה הונגרית?
"שמונה-תשעה חודשים. חבר הביא קובייה הונגרית לכיתה, וחשבתי שזה די מגניב. ביקשתי ממנו שילמד אותי, אהבתי את זה והתקדמתי לכל מיני סוגים של קוביות. יש 3 על 3, יש יותר גדולות ויש בצורות".

64547

כמה זמן אתה מתאמן על פתירת הקוביות?
"לא הרבה, 20 דקות ביום. עכשיו לקראת התחרות התאמנתי חצי שעה ביום".

על התחרות קרא בפוסט בפייסבוק בקבוצה של קובייה הונגרית. "אני לא הולך לשבור שיא, אבל יש לי למה לבוא", הוא אומר. "ראיתי שלתחרות נרשמו כ-300 מתחרים, ויש עוד המון שיודעים על קיומה ולא הולכים". כיצד קובעים מי מנצח? המתחרים בכל מקצה מקבלים חמש הזדמנויות לפתור את הקובייה, כאשר המצב ההתחלתי שכל המתמודדים מקבלים הינו אותו מצב. לאחר מכן משקללים את ממוצע פתרון הקובייה של שלושת הזמנים "האמצעיים" של כל מתחרה (מתעלמים מהתוצאה הטובה ביותר והגרועה ביותר). המתמודדים עם הזמן הטוב ביותר בשלב הראשון, עולים לשלב הבא, וכך גם בשלבים שלאחר מכן. המנצח בכל מקצה הוא המתמודד בעל הזמן הממוצע המשוקלל הנמוך ביותר. בסיום שני ימי התחרות מוכרז אלוף ישראל בקובייה הונגרית לשנת 2016.

על מנת להפוך לשחקן מקצועי יש המון סדרות שצריך לזכור. "בשיטה אחת לומדים סדרה לכל מצב, ואז יודעים מה לעשות. בשיטה אחרת יש מעט סדרות ומשתמשים באותה סדרה כמה פעמים ואיתה פותרים את הקובייה", אורי מסביר. "יש עוד שיטות, והמון אתרים באינטרנט וסרטונים ביוטיוב שמלמדים איך לפתור. יש גם אפליקציה, והמון פורומים של משחקי חשיבה והגיון, ששם המשתתפים מספרים על קוביות שקנו ועל שיאי עולם שנקבעו".

האוסף של אורי כולל שבע קוביות מסוגים שונים. השמינית נשברה… הוא מספר כי בישראל הייתה חברה אחת שמשווקת קוביות, אבל עכשיו התחילו עוד משווקים לייבא קוביות לארץ. הקוביות המיוחדות עולות מאה שקלים ויותר, והקיוברים מעדיפים לקנות דרך האי.ביי. או אתר בשם cubezz שמוכר קוביות במחירים זולים. "בהתחלה לא כדאי להזמין את הקוביות הכי טובות", אומר אורי, "כי סומכים על הקובייה במקום ללמוד את הפתרון".

מה מבדיל בין קוביות דומות מחברות שונות?
"מערכות הצירים שונות. יש מערכת צירים שמורכבת מכמה חלקים, יש כזו שהיא עגולה ומתפרקת מהר ובקלות, יש מערכת צירים עגולה שחלקים נעוצים בתוכה. ההבדלים יכולים להשפיע על המהירות".

צריך איזהו כישרון? אולי מתמטי?
"אם יש כישרון מתמטי אולי קל יותר לפתור, אבל כולם יכולים ללמוד, גם מי שלא טוב. פשוט צריך להשקיע המון זמן. בהתחלה למדתי בבית הספר בהפסקות, ישבתי חצי שעה-שעה ביום כי לא יכולתי להקדיש לזה יותר זמן. היום כשאני רואה קוביות חדשות אני קודם כל מנסה לפתור בכוחות עצמי, בלי ללמוד את השיטה. אם אני לא מצליח, אני מחפש דרך האינטרנט רמזים לראות איך זה עובד, ואם גם אז לא מצליח לפתור, אני לומד את כל השיטה. יש לי קובייה בעלת 12 פאות. למדתי שתי סדרות, והצלחתי לפתור 11 פאות, ונשארה לי אחת עליונה. כמה שניסיתי לא הצלחתי, אז חיפשתי את הפיתרון דרך אתרי האינטרנט".

אתה מכיר עוד קיוברים מהסביבה?
"יש בבני דרום שני קיוברים, ועוד הרבה בניר גלים. כשהתחלתי לשחק, ראו אותי ילדים, חשבו שזה מגניב וגם הם התחילו לשחק. אפילו את אבא שלי לימדתי לפתור. בהתחלה מי שראה התלהב, היום זה הפך לשגרתי. כל ניר גלים מלאה בקוביות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך