הכלכלה בסכנה ועליית המחירים בדרך ? אלפי מכולות מזון תקועות בנמל אשדוד

היבואנים קורסים מהעומס ובהסתדרות כבר מתכננים שביתה
פריקת מכולות בנמל אשדוד
ארכיון.

מצוקת יבואני המזון היא אחת מהבעיות הגדולות שיש לנמל אשדוד, מאות טונות של מזון תקוע במכולות שבנמל ויבואני המזון אומרים נואש. לאחרונה הם פנו לנמל אשדוד בבקשה לאפשר להם שלושה ימי אחסון חינם בתקופת ראש השנה, בנוסף לארבעה שמוענקים להם מדי שנה בתקופה זו, בשל העומס הרב הצפוי והעובדה שמכולות רבות תקועות בנמל אשדוד כבר זמן רב. הנמלים סירבו לבקשה החריגה.

אלפיים וחמש מאות מכולות תקועות כבר עכשיו בנמל אשדוד בין היתר בשל סכסוך פנימי במשרד הבריאות.

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא בראוש ונשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין, יוזמי המהלך, הזכירו במכתב שנשלח למנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל ולמנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן כי "חגי תשרי הבאים עלינו לטובה מציבים אתגר שירותי ותפעולי בפני הנמל וציבור המשתמשים, בכך שהוא מתאפיין בימי עבודה קצרים וסמיכות של חגים וסופי שבוע, לצד פעילות האוניות בשינוע ימי ביצוא ויבוא של סחורות, פריקת מכולות ושינוע יבשתי".

עוד הוסיפו כי סמיכות ורצף החגים עלולים "ליצור הצטברות גדולה מהרגיל של מכולות מטענים ושהייה ארוכה יותר של מכולות הנפרקות מהאניות ואי יכולת לשחררן ולהובילן מהנמל כבימי שגרה". לכן, המסקנה שלהם היא שימי האחסנה של מכולות בנמל יהיו ארוכים יותר מהרגיל.

לטענתם, גם לאחר שהמכולות ישוחררו, יווצר לחץ על חברות התובלה לשנע את המכולות מחוץ לנמל שבו הן לא יוכלו לעמוד. לכן, ביקשו היבואנים הארכה בימי האחסון.

יו"ר ועדת התעבורה ונמלים של איגוד לשכות המסחר עמיעד ליפשיץ אמר בשיחה עם "כלכליסט" כי הבקשה מגיעה על רקע העיכובים שמשרד הבריאות מערים על היבואנים עם שחרור המזון מהנמלים. "העיכובים בשחרור סחורה מבריח את המכולות לחיפה", אומר ליפשיץ ומוסיף שלאחר מכן הסחורה צריכה להגיע למרכז ולדרום הארץ ויש לא מעט עלויות שנגזרות מכך. לכן, ההטבה להארכת ימי אחסון הסחורה יכולה לעצור את גלגול המחירים לצרכנים בשל עלויות אחסון המזון שיוצאות מכיסי היבואנים.

למרות ההסברים, נמלי חיפה ואשדוד סירבו לבקשת היבואנים. לא התקבל הסבר רשמי להחלטה, אך חלק מהטענות לסירוב הן איסור הגבלים עסקיים לדון עם סקטור בצורה מרוכזת, כלומר דרך ההתאחדות ושעליהם לנהל מו"מ עם כל לקוח במפרד וכן שהם מעניקים רק את מה שמאפשרות התקנות.

החשש העולה מסירוב בקשתם של היבואנים הוא שסחורה חקלאית ומוצרי מזון יתקעו בנמל לאורך תקופת החגים, ולא יספיקו להגיע למדפים בחול המועד, בין אם מחסור אמצעי תעבורה ובין אם בעקבות פגות תוקפם.

ברקע החששות עומד האיום של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן להשבית כבר ברביעי הבא את נמלי ישראל בשל הבטחת משרד האוצר לתוספות שכר ביולי שלא קוימו. בשיחה עם "כלכליסט" אמר ניסנקורן שאיום השביתה עומד בעינו וכי לא יהסס להפעילו. לדבריו, עבר כבר שבוע מההכרזה על השביתה, אך באוצר טרם הסבירו מה עלה בגורל התוספות שהובטחו. בהתאחדות התעשיינים טוענים שכל 10 ימי שביתה יעלו למשק 800 מיליון שקל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך