עד שתקום משטרת פייסבוק…

אם בעבר היינו משתמשים בביטוי המיתולוגי "רב-סרן שמועתי", על שמועה לא מבוססת שהחלה להתפשט לחלל האוויר, למרבה הצער הרב סרן לא רק שהתקדם לדרגת רב-אלוף, אלא יש לו הרבה אחים ואחיות, חברים וחברות, דודים ודודות והיום אנחנו גרים הלכה למעשה במדינת שמועתי.
שי תור

אין יום בלי שמועה לא מבוססת שפורשת כנפיים במהירות האור ולמעשה הופכת לדבר אלוהים חיים, כי בכל זאת זה כתוב בפייסבוק או רץ בקבוצות השונות בווטסאפ… בואו נראה אתכם מצליחים לתקן את השקר הזה כל כך מהר, לעיתים זה לוקח חודשים ארוכים ולעיתים זה "נדבק" בך לכל החיים, כשאתה הולך עם אות קין על המצח על לא עוול בכפך.

כולנו שותפים ל"פשע" הזה כי בכל זאת במדינת ישראל מודל 2016, כמו בכל מדינה מתקדמת אחרת בעולם, ליצר החטטנות יש משקל גדול בחיי היומיום שלנו, וזה בא לידי ביטוי בדברים הכי קטנים כמו לראות מה לבש השכן ממול בתמונה שהוא העלה הבוקר בפייסבוק, ועד לדברי נאצה ואיומים על חיים של נבחרי ציבור.

ברשתות חברתיות אנו מציגים את עצמנו לראווה, לטוב ולרע, והופכים למעשה למטרה נייחת נוחה מאוד. אף אחד לא מכריח אותנו לנהוג כך, וזה בא לכולנו באופן די טבעי לחשוף את עצמנו לעיני כולם, ויש לא מעט מקרים שכל אחד מאיתנו מרשה לעצמו ללכת עוד צעד קדימה. אני מכיר לפחות מקרה אחד של חבר שאיבד את מקום העבודה שלו, רק בגלל תמונה שהעלה ממקום בילוי בת"א, בזמן שדיווח בבוקר כי לא הגיע לעבודה בגלל שהוא חולה… מקרים כאלה מתרחשים סביבנו כל יום, כי בכל זאת יש כיום יותר ממיליארד משתמשים ברשת החברתית פייסבוק, וכל יום המספרים הולכים וגדלים בקצב מסחרר.

זה נכון שלא כל חילופי דברים ברשת חברתית נגמרים במקרים חמורים (כמו התאבדות או אונס, מקרים שהתרחשו הלכה למעשה!), אולם דווקא מקרי קצה אלה ממחישים את הצורך לשמור על שיקול דעת מרגע ההצטרפות, ובמהלך השימוש היומיומי, בעיקר בקרב הדור הצעיר.
נתוני סקר שערך מכון המחקר "מאגר מוחות" עבור המרכז הישראלי להעצמת האזרח, מגלים את הכשל שבטיפול החינוכי בנושא מול בני-הנוער. הרוב המוחלט של בני-הנוער (71%) גולשים ברשתות חברתיות שונות בתדירות גבוהה מאוד (כל יום). זה כשלעצמו בסדר גמור, אך 40% מהם סבורים כי הרשתות החברתיות באינטרנט בטוחות או בטוחות מאוד.

בנוסף, הרוב המוחלט של בני-הנוער טוענים כי הם מכירים באופן אישי את כל או את רוב מי שהם נמצאים עימם בקשר, אבל שימו לב לנתון המדאיג הבא – קרוב לרבע מהם מודים כי הם נמצאים בקשר עם "חברים" לא מוכרים.
44% מהם טוענים כי בבית-ספרם לא מתרחשים הסברה או שיח אודות הסכנות והמשמעויות של הגלישה ברשתות חברתיות. הרוב המוחלט של בני-הנוער טען כי ההורים אינם מעורבים כלל בפעילות שלהם ברשתות, והעניק להורים את הציון 2 במעורבות.
בשורה התחתונה, עד שתקום בעתיד משטרת פייסבוק, אנחנו ההורים צריכים לפעול כבלשים לכל דבר ועניין, כי העירנות שלנו היום תמנע בעתיד הסתבכות או חלילה פגיעה בילדים שלנו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך