הפיתוח של הסמל האשדודי יחסוך מיליונים לצבא

בגיליון פסח ראיינו את הצעיר האשדודי סמל לירן מזרחי, שפיתח מתאם לגילוי סדקים במטוס ה"ברק", והשבוע התבשרנו כי הצעת הייעול שלו התקבלה והביאה לשיפור משמעותי ביכולת מניעת חיווי שווא לסדקים. לירן אף זכה לתעודת הערכה מטעם ראש להק הציוד, תא"ל רן בשביץ בגין ההצעה והשיפור שנעשה כתוצאה ממנה
הפיתוח של הסמל האשדודי יחסוך מיליונים לצבא

במשך שנים חיפשו גורמים בחיל-האוויר פתרון ליכולת גילוי סדקים באופן ודאי במטוס ה"ברק". לאחרונה התקבלה בחיל-האוויר הצעת ייעול לבדיקת אל הרס (בדיקות שמטרתן לקבל מידע על מצב הפריט מבלי לפגוע בשלמותו ומבלי להרוס אותו), המגדילה את יכולות גילוי סדקים במטוס קרב מסוג "ברק" (F-16C\D) ומונעת כשל אפשרי במערכותיו. הצעת הייעול, שבראשה עומד האשדודי סמל לירן מזרחי (22) מיחידת האחזקה האווירית, יא"א 22, של חיל-האוויר, הובילה לשיפור משמעותי ביכולת מניעת חיווי שווא לסדקים. לירן אף זכה לתעודת הערכה מטעם ראש להק הציוד, תא"ל רן בשביץ בגין ההצעה והשיפור שנעשה כתוצאה ממנה.

בגיליון פסח, הבאנו בפניכם את סיפורו של סמל לירן מזרחי, בוגר לימודי הנדסאים במסגרת מסלול השוחרות במקיף א', שהסביר על מסלול השוחרות, על שירותו הצבאי ועל המתאם שפיתח. בראיון הוא סיפר כי המתאם שלו עבר שלוש ועדות הצעות ייעול, וכי הוא מחכה להחלטה הסופית האם ישתמשו בו בבסיסי חיל האוויר. "יש לנו בדיקה שהיא מאוד קריטית, והבעיה היא שהרבה פעמים ששיטת הבדיקה מראה שיש סדק, כאשר בעצם אין סדק", הסביר לנו. "יש מקום במרכז המטוס שכל הכוחות מתנקזים אליו, ויש הרבה מאמצי סידוק. בבדיקות שלנו אנחנו חייבים ודאות. כי אם מחליטים שיש סדק, מדובר בכמה חודשי עבודה, ונוצרת בעיה כאשר התוצאה מראה על סדק שווא. כל סדק משמעותו קרקוע של המטוס. את הבדיקות אנו עושים בזוגות, ובשנה שעברה הלכתי לבדיקה הזו יחד עם איש קבע בכיר, בעל 20 שנות ניסיון, וראיתי שהוא מתלבט, ממש 'שובר את הראש'. רציתי לפתור את הבעיה, ובאמצעות מדפסת תלת מימד הכנתי מתאם שמאפשר לעשות סריקה בלי חיווי שווא. אם יש אינדיקציה לסדק, זה בוודאות. היתרון הנוסף הוא שכל אחד יכול להשתמש בו, לא רק בכירים".

תהליך פיתוח הרעיון שאמנם פשוט וזול, ומוביל לחסכון משמעותי בתחזוקת המטוס, היה כרוך בלא מעט שעות של חשיבה יצירתית. "ערכתי חישובים וביצעתי ניסיונות רבים כדי להגיע לפתרון הרצוי. ביצעתי שלושה ניסיונות עד שיצרתי את המתאם המדויק שרציתי", העיד סמל מזרחי. "אני מסופק מהעבודה שלי ביחידה. מה שמניע אותי לקום בבוקר ולעשות את מה שאני עושה זו הידיעה שמדובר בעשייה לטובת ביצוע משימות חיל-האוויר שמביאות לביטחון המדינה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך