מיכאל אוחנה: "החלום שלי זה זימון לנבחרת ישראל ולשחק בליגה האנגלית"

מיכאל אוחנה, קשרה של מ.ס אשדוד, עוד לא בן 21 וכבר חצי ליגה רודפת אחריו. מי שלא היה משוכנע ביכולת שלו, קיבל דוגמא במשחק גביע הטוטו מול בית"ר ירושלים, עם בישול מדהים של המאסטרו ועוד פנדל שנעשה עליו. בית"ר ירושלים ומכבי ת"א, שאצלן שיחק בגיל ילדים ונוער, מצטערות על הרגע שנתנו לו ללכת. הוא חולם על הנבחרת והליגות הבכירות באירופה, כמו אנגליה, אבל יודע שהדרך ארוכה ("צריך לעבור תחנת ביניים"), אוחנה מעדיף כאמור אירופה, אבל אם יקבל הצעה כמו זהבי, "ילמד סינית"...
שחקן 9 עם הכדור

אלי טביב, הבעלים של בית"ר ירושלים, הסתכל על משה דמאיו המנכ"ל שלו, במהלך משחק גביע הטוטו מול מ.ס. אשדוד ביום ראשון (1:3 לאשדוד), דאמיו החזיר לו מבט. שניהם הנהנו לעצמם, כאילו אומרים: "מי היה זה שנתן למיכאל אוחנה לעבור בגיל הנערים למכבי ת"א". מי שחסר בסיטואציה, היה גם נציג של מכבי ת"א, שהיה שם בכדי להחזיק את הראש בעצמו ולשאול את אותה השאלה. איך? אבל איך? נתנו לאוחנה הזה ללכת ולהגיע לאשדוד?

מי שעוד התלבט לגבי היכולת של מיכאל אוחנה, עוד לא בן 21, שחקנה של מ.ס אשדוד והנבחרת הצעירה של ישראל, קיבל הצגה של המאסטרו, ששכנעה אותו. זה השחקן גדול יהיה. זה לא רק הפנדל שנעשה עליו בדרך לשוויון, זה גם לא הסלאלום הענק שעשה בהגנת בית"ר כאילו הוא לבד במשחק קטרגל מול קונוסים, בבישול לעזריאל ביתרון שגדל אח"כ, זה המשחק כולו. זו הדרך ששיחק. כולם נדהמו ממ.ס. אשדוד, אבל לא מעט מאוחנה. אפילו הרבה. איך צעק לו הקהל בסוף: "אוחנה, אוחנה…". ואנחנו עוד נחזור לזה.

הילד מיכאל אוחנה נולד בירושלים (גר בה עד היום) ושיחק בהפועל ירושלים, (אגב, אותה מאמן היום אח סבו של מיכאל, יוסי מזרחי), בקבוצת הילדים לא מעט בגלל טעמי דת. משם מהר מאוד זיהתה בית"ר את הפוטנציאל והעבירה אותו אליהם. אבל דווקא אז עשתה בית"ר את אחת הטעויות הגדולות שלה ובגלל ויכוח על הסכם עתידי, גרמה לו להיכנס להסגר קטין, רגע לפני גיל 15.

מכבי ת"א מיהרה לצרף אותו אליה, אבל לא למדה מהטעות של בית"ר. לפני גיל הנוער, כשאוחנה כבר משחק בקבוצת הנוער, במכבי התעקשו על סעיפים בהסכם ארוך טווח, הגיעו לבוררות ולפני שהבינו מה איתו, מיהר ג'קי בן זקן, לרכוש את השחקן ולתת לו כל שביקש. בגלל שידע שמה שהוא נותן היום, יחזור אליו פי כמה בעתיד? מכבי רצו להתחרט, אבל היה מאוחר. איך אמר אביו של מיכאל, אילן: "לחצנו יד עם ג'קי ולנו זה מספיק". מילה של ירושלמים…

מיכאל, אחרי גביע הטוטו, גם בית"ר וגם מכבי מבינים שעשו טעות?
"אני לא יודע, אין לי מושג. טוב לי באשדוד, מועדון שנתן לי הזדמנות לשחק ולהתקדם ואני שמח על זה. טעו או לא? זה כבר עניין שלהם".

ביציע ישב טביב ושאל את כולם מי האיש שנתן לך ללכת מבית"ר?
"הרבה פעמים במהלך השנים, במשחקים נגד מכבי ובית"ר, עלתה השאלה הזאת. יש הטוענים שהם פספסו ויש כאלה שיגידו שלא. אני בוודאי לא יעיד על עצמי, אין לי עניין להתעסק עם זה".

ערב המשחק מול בית"ר, ככה חשבת שתפתח את משחק החזרה שלך לליגת העל?
"לא חשבתי על זה, חשבתי לעצמי שזה משחק ראשון רשמי העונה. חשבתי לעצמי שאני הולך להציג את הכדורגל הכי טוב שאני יכול. לא חשבתי אם אצטיין או לא. מעבר לזה שזה לא אני לבד, באמת יש הרבה שחקנים מוכשרים בקבוצה".

כשהוא אומר מוכשרים, אוחנה מכוון לצעירים הבאמת מוכשרים של אשדוד, כמו גדי קינדה, ניב זריהן, טום בן זקן, דין דוד ואור אינברום, שהצירוף ביניהם בפנדל, עם הכדור הנדיר שהשאיר אינברום לאוחנה לפני שהוכשל, יכול כבר עכשיו להתמודד על "המהלך של השנה". אוחנה סיים עם עוד בישול וכשירד הקהל האשדודי, צעק: "אוחנה, אוחנה", ועוד במשחק מול בית"ר ירושלים. ההשוואה לירושלמי אחר, לאגדה, אלי אוחנה מבית"ר ירושלים, התבקשה.

מיכאל, אתה אוחנה החדש?
"עצם ההשוואה מוגזמת. אני רחוק שנות אור מאוחנה האמיתי. איפה אני ואיפה הוא. זה אומנם מרגש לשמוע את הקריאות האלה, אבל בכדי להגיע לאלי אוחנה, אני צריך לעבור עוד המון".

נראה היה כאילו כולם היו מופתעים ממך?
"אנשים שהופתעו אולי לא ראו אותי בעבר, כי בליגה הלאומית יש פחות רייטינג, אני מקווה להראות את היכולת שלי, שיהיה לאורך זמן יש עונה ארוכה לפנינו". לאוחנה זה הסיבוב השני בליגת העל. לפני שנתיים, שהיה צעיר הרבה יותר, הוא שיחק עם אשדוד בליגת העל ואף ירד איתה ליגה. התשובה לשאלה מלמדת בעצמה כמו שמיד תראו, שזה שחקן אחר. מנוסה יותר.

מה שונה מיכאל אוחנה של היום מהקודם?
"למדתי המון, עברתי הרבה מכשולים בשנתיים האלו. עברנו לליגה אחרת, התחשלנו, במגרשים לא טובים, בקבוצות שלא לבאו לשחק. זו הייתה ירידה לצורך עלייה, למדתי המון. אני מנוסה יותר מהשנים שעברו".

אבל עכשיו אחרי בית"ר ישימו עליך יותר עין.
"אין בעיה, זה לא יפריע לי. זה רק יחמיא לי. אני אתמודד עם זה, אתרגל לזה במשחקים".

מיכאל משחק בנבחרת הצעירה של ישראל, בטורניר האחרון באוקראינה הצטיין כשישראל זכתה בו. החלום שלו זה עוד שלב, לבוגרת. אם ימשיך כמו שהתחיל, זו בהחלט מטרה אפשרית.

חושב על הנבחרת הבוגרת?
"אני מקווה שבשנה הזו, אם אני אציג את הכדורגל שאני מאמין בעצמי, אם אני אמשיך ככה, אקווה לקבל את ההזדמנות שלי. חלום לשחק בנבחרת".

ואירופה או קבוצה בכירה בישראל זה בא בחשבון?
"בכדורגל ובחיים הכל דינאמי. לא יודע מה יקרה בשנה הבאה, או בזמן אחר. זה מאוד דינאמי ותזזיתי, כל כמה שעות יכול לקרות משהו. לא יודע מה יקרה ואיך יקרה, אבל החלום שלי זה אירופה ובנבחרת. אם אירופה אז החלום הכי גדול זה הליגות הבכירות, כמו אנגליה, אבל צריך לעבוד והשחקן הישראלי צריך כנראה לעבור תחנות ביניים בדרך לשם".

אתה כבר היית בליברפול. אלמלא השירות הצבאי, אולי היית חותם.
"כן אבל זה עדיין לא אומר שאגיע לשם. אבל בהחלט אשמח. זה מקום שאשמח לחזור אליו".

אולי הליגה הסינית? הצעה כמו זהבי זה באופנה עכשיו
"מבחינת השאיפה, בלי הקשר הכספי, אם אתה שואל אנגליה או סין, אז בוודאי אנגליה. אבל אם הייתה הצעה כמו של זהבי, הייתי לומד סינית…".

בוא נדבר על מ.ס. אשדוד. הצבתם במשחק מול בית"ר רף מאוד גבוה, הליגה הכירה אתכם.
"לדעתי אי אפשר לקחת מהמשחק הזה שום אינדיקציה. לא שיחקו שם השחקנים הבכירים, שכטר, אצילי. באופן כללי אנחנו פחות מסתכלים על היריבים. בודקים איפה כדאי לשפר אצלנו. בכל משחק נציב לעצמנו רף כזה, לא משנה מי היריבה".

איזה מקום כרגע אתם שווים?
"אין לי שמץ. לא יודע אם נגיע לפליאוף עליון או לא. תלוי איך הליגה תתחיל, איך תהיה הקבוצה, אי אפשר להגיד עכשיו. אבל אני יכול להגיד שנציג את הכדורגל הכי טוב שאנחנו יכולים".

מה תהיה הצלחה עבורך העונה?
"עבורי אני יכול להגיד שהצלחה תהיה אם אני אקבל זימון לנבחרת הלאומית".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך