חברת "ישפה" מאשדוד במקום ה-1 בארץ בפרויקטים של תמ"א 38

תחום ההתחדשות העירונית צובר תאוצה בשנים האחרונות, וגם באשדוד יש לא מעט חברות המבצעות פרויקטים של תמ"א 38 במאות בניינים ברחבי העיר * חברת "ישפה", מהחלוצות בתחום, מצויה במקום הראשון הארץ, על פי נתונים שפורסמו ב"גלובוס", עם 40 פרויקטים בעיר הנמל
חברת "ישפה" מאשדוד במקום ה-1 בארץ בפרויקטים של תמ"א 38

לראשונה בישראל, לאחר שתחום ההתחדשות העירונית (תמ"א ‭ 38‬ ופינוי בינוי) צבר בשנים האחרונות תנופה הולכת וגוברת, כולל לא מעט אוויר חם והבטחות סרק מסוכנות של יזמים לרגע, עיתון "גלובס" ואתר "מדלן", פרסמו דירוג של יזמי תמ"א ‭ 38‬ ופינוי בינוי. הדירוג המלא, בחלוקה לפי ערים ועוד, יוכל להעניק לראשונה לבעלי דירות ואחרים לדעת מה הרקורד האמיתי של היזם המציע להם את שירותיו.

רק לאחרונה חגגה תמ"א 38 עשור מאז הפכה לחוק, כתמריץ שהעניקה המדינה לבעלי דירות, כדי לשכנע אותם לחזק את הבניין מפני רעידות אדמה. אם בשנים הראשונות היה מדובר בתוכנית שמעטים הכירו, בגלל יישום אפסי ומורכבות משפטית, ביצועית וכלכלית, בחמש השנים האחרונות מדובר בהיפוך יוצרות ונדמה שכל ישראלי שני מתעסק בטרנד החם. את השינוי בהתייחסות היזמים והקבלנים לתמ"א 38 יש לזקוף גם להפנמה של התוכנית על ידי הענף, גם לניסיון שהלך ונצבר אצל מי שהעז והחל לבצע פרויקטים עוד בשלבים מוקדמים של התוכנית, ובעיקר לתיקונים השונים שנכנסו לחוק, שהוסיפו בעיקר זכויות בנייה וודאות, שהפכו את תוכנית החיזוק לכדאית בהרבה.

כמה התפתחה תמ"א 38 בשנים האחרונות? סקירת פעילות היזמים והקבלנים בענף שנעשתה על ידי אתר "מדלן" מעידה כי היקף מימוש התמ"א זינק, כמו שמסביר רוה איתן, סמנכ"ל המחקר באתר "מדלן": "תוכנית תמ"א 38 אושרה כבר בשנת ‭ ,2005‬ אולם בפועל התוכנית החלה לצבור תאוצה בעיקר בחמש השנים האחרונות, בעיקר בעקבות שני תיקונים משמעותיים שהרחיבו את זכויות הבנייה של היזם, והעלו את הכדאיות הכלכלית של התמ"א בעיקר באזורי הביקוש. התוצאה היא שתוך חמש שנים, מ-2010 עד ל-2015 היקף הדירות שנמכרו בפרויקטי תמ"א 38 הוכפל פי 27".

אם בשנת 2010 עמד שיעור הדירות החדשות שנמכרו בפרויקטי תמ"א 38 על פחות מאחוז מכלל הדירות החדשות שנמכרו על ידי קבלנים, בשנת‭ 2015‬ המצב שונה לחלוטין: שיעור הדירות החדשות שנמכרו בפרויקטים של תמ"א 38 נסק והגיע לכ-8.9%.
בפילוח בין הערים השונות, ניתן כמובן לזהות הבדלים משמעותיים. על פי נתוני "מדלן", בשתי ערים נוצר מצב שבו נמכרות יותר דירות תמ"א 38 מדירות חדשות בפרויקט יזמי רגיל. ברמת גן שיעור הדירות החדשות שנמכרו במסגרת תמ"א ‭ 38‬ הגיע בשנת‭ 2015‬ ל-69%, ובעיר גבעתיים עמד שיעור הדירות החדשות של תמ"א 38 מסך הדירות שנמכרו על 57%.

גם באשדוד שלנו מדובר בנתון גבוה מאוד – 23% משיעור הדירות החדשות שנמכרו בשנה החולפת היו במסגרת תמ"א 38. שיעור דומה נרשם באותה השנה גם בעיר חיפה. בראשון לציון מדובר ב-19% מכלל הדירות החדשות שנמכרו, בתל אביב–יפו בכ-13% ובירושלים רק באחוז אחד בלבד.

כמה חברות פועלות בתחום הלוהט של תמ"א 38, כאלו שבאמת מקדמות פרויקטים, ומגישות בקשה להיתרי בנייה לפי התמ"א? על פי הנתונים שנאספו, לא פחות מאלף חברות שונות הפועלות במסגרת תמ"א ‭ 38‬ בפריסה ארצית (כאשר מדד לפעילות נבחן על ידי בקשה להיתר בנייה, רף שמשאיר בחוץ לא מעט חברות שרק החלו להחתים דיירים ולגבש פרויקטים).

הנתונים מצביעים על תופעה של "זנב ארוך", כלומר ריבוי שחקנים קטנים ומיעוט שחקנים גדולים. על פי הנתונים, מתוך כל אותם ‭ 1,000‬ יזמי תמ"א 38, כ-70%‬ הם בעלי ניסיון מועט, אם בכלל, וקידמו לא יותר משני פרויקטים בתמ"א ‭ .38‬ בקצה השני, 10% בלבד מהחברות מחזיקות ביותר משליש מסך הפרויקטים של תמ"א 38.

מסתבר שברמה הארצית חברה מאשדוד היא המובילה במספר פרויקטים של תמ"א 38. מדובר בחברת "ישפה התחדשות עירונית", המחזיקה ב-40 פרויקטים באשדוד. חמישה פרויקטים כבר אוכלסו, 11 פרויקטים קיבלו היתר בנייה, ו-24 פרויקטים מצויים בתכנון מתקדם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך