רכבת לאילת זה כישלון עצום

אלכס לנגר
אלכס לנגר

רכבת לאילת זה כישלון עצום, עדיף לתת לכל אחד טיסה חינם/ אלכס לנגר מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר.

רוצים לעזור לאנשים להגיע לאילת? עדיף שהממשלה תיתן להם כרטיס טיסה חינם. כיום עלות הרכבת לאילת נאמדת, ב-24.5 מיליארד ₪ סכום עתק, יש הערכות כי זה יגיע עד לסכום העתק  של 50 מיליארד ₪.

מבלי להיכנס למידת הצדק בדברים וגם למידת נחיצותו של פרויקט זה, חשוב לציין כי, גם באומדן שמרני, פרויקט זה יעלה פי שניים מקו הרכבת הקלה בתל-אביב.

חשוב לדעת כי בעוד קו הרכבת הקלה בתל-אביב מיועד להסיע כ-300,000 נוסעים ביום, לפחות! הרי שקו הרכבת לאילת לא יסיע אפילו אחוז אחד ממספר נוסעים זה .

נראה לי, שההתבוננות בפער מדהים זה, במספרי הנוסעים, מסביר מדוע רכבת קלה     בתל-אביב כל-כך חשובה למשק הישראלי. הרי תחשבו שנייה בהיגיון, הרכבת בתל אביב אמורה להסיע מיליונים רבים של אנשים בשנה, לעומת זאת הרכבת לאילת תסיע כמה עשרות אלפים של מטיילים ונופשים בשנה. החישוב הוא כזה שאם רוצים לא להפסיד עשרות מיליארדים של שקלים על הפרויקט הזה, הרבה יותר זול למדינה פשוט לתת לכל נופש כרטיס טיסה בחינם לאילת.

אלכס לנגר: חשוב להבין את הדברים לעומק, נכון שרכבת לאילת נשמע כמו דבר מעולה, אבל בעצם אין כאן כלום. זה בעיקר פוליטי. למעשה בכל העולם הרכבת למרחקים ארוכים עולה כמו טיסה לאותו היעד. אין טעם לבנות רכבות ארוכות כאלו, כי זה לא רווחי ויביא הפסדים עצומים למשק הישראלי.

למעשה, הדרך הנכונה היא בכלל לסגור את היישובים הנמצאים בדרום העמוק במקום לנסות להחיות אותם, זה פשוט לא נכון. בכל העולם הפריפריה העמוקה הולכת ונעלמת, כולם מגיעים למרכז והפריפריה הרחוקה נעלמת. לאורך זמן יישובים כמו מצפה רמון למשל, לא מצדיקים את הקיום שלהם.

רכבות כבדות ויקרות, גם אם הן משרתות יעדים חשובים לקידום הפריפריה, לא יתנו מענה לבעיות התחבורה בישראל ולא יפתרו את בעיית יישוב הפריפריה. הדרך הנכונה היא העברת היישובים המרוחקים למרכז הארץ ובניית רכבות תחתית זריזות וזולות עבור הנוסע.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך