נמצא הגורם ליוקר המחייה בישראל ? חודש לאחר שנכנסה לתוקף רפורמת הקורנפלקס, שנועדה להסיר חסמים ליבוא מזון יבש, הבוקר מתברר כי הרפורמה תקועה עמוק בנמל אשדוד, ע"פ הפרסום באתר כלכליסט הבוקר נרשמים עיכובים חריגים בעבודת נציגי משרד הבריאות שבודקים את מטעני מזון שמגיעים לנמל אשדוד. כתוצאה מכך הסחורות תקועות בנמל, לעתים עד עשרה ימים, ומייצרות עלויות גבוהות בדמות דמי אחסנה לנמל ודמי השהייה לחברת הספנות, שיתגלגלו אחר כך למחיר לצרכן. הנזק הכולל מוערך על ידי איגוד לשכת המסחר בכ־112 אלף דולר ליום.
רפורמת הקורנפלקס הייתה אמורה לצמצם משמעותית את העיכובים בנמלים. זאת על רקע השינוי שבבסיסה, שלפיו מוצרים יבשים, שאינם מוגדרים רגישים, ישוחררו בהליך ממוחשב מהיר ללא בדיקות. על פי הרפורמה, רק 5% מהמשלוחים הלא רגישים ייבדקו, והשאר ישוחררו אוטומטית על בסיס הצהרת היבואן על תקינותם. אלא שהיבואנים טוענים שבפועל המצב שונה. "לא משחררים אוטומטית את המוצרים היבשים, אלא בודקים הכל". טוען בכיר בענף. "ב־95% מהמקרים שבדקנו בשבועיים האחרונים, לאחר שביצענו תשלום האגרה והגשנו את הבקשה, נדרשנו להעביר דוגמאות לבדיקה".
לטענת לשכת המסחר, בשבוע שעבר עבדו רק 2 עובדים במקום 8 בתחנת השחרור בנמל אשדוד ולמעלה מ־2,000 מכולות המתינו לשחרור, מתוכן כ־400 מכולות קירור, שעלות האחסון היומית שלהן עומדת גבוהה יותר.
"אני מייבא מוצרים בעלי חיי מדף של 30 ימים מרגע ההגעה לישראל. עיכוב של 10 ימים בשחרור המכולה מוריד שליש מחיי המדף, כך שאני צריך לזרוק חלק מהמוצרים שלא הספיקו להימכר בזמן שנותר. זה מגולם במחיר לצרכן ומייקר את מחירי המזון", טוען אחד היבואנים.
לפני כשבועיים פנו היבואנים באמצעות לשכת המסחר לפרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, בדרישה למיגור הפיגורים בשחרור משלוחים. "קהילת היבואנים נתקלת בריטואל קבוע של עיכובים בתחנות ההסגר, ללא שמשרד הבריאות יתקע יתדות בנקיטת צעדים ממשיים שישימו קץ לעיכובים מתמשכים ובלתי נסבלים המייצרים נזקים כלכליים ותדמיתיים לעסקים ולמשק בכלל. בנסיבות העניין נדרשת פעולה דחופה ומידית מצדכם כדי לסגור את הפערים ולמנוע נזקים כבדי משקל שנגרמים ליבואנים ולציבור בכללותו".
הפניה לגרוטו נערכה לאחר שפניה לשר יעקב ליצמן בנושא באמצע החודש שעבר לא הניבה פתרון. ביום חמישי האחרון, פנו היבואנים שוב לליצמן בטעמה שמשרדו לא מצליח להתמודד עם התנהלות עובדי תחנת ההסגר באשדוד. "נכון להיום בודקים בתחנה תיקים שהוגשו לפני 10 ימים. מדובר בעיכוב של עשרה ימים שגורר איתו עלויות גבוהות ומיותרות ונזקים שעלולים להיות בלתי הפיכים ליבואנים".
היבואנים סבורים כי העיכובים נועדו להפעיל לחץ על בכירי המשרד במסגרת המאבק של עובדי תחנת ההסגר בנמל אשדוד לקבל תקנים ותקציבים נוספים. זאת לנוכח מה שזיהו כנכונות מצד השר ליצמן ואנשי משרדו לסייע לזירוז שחרור המשלוחים, שלא נחלו הצלחה.