17,000 תלונות הוגשו לנציבות תלונות הציבור, ביטוח לאומי ודואר ישראל בראש הרשימה

"רק" ב-14,977 תלונות מתוך ה-17,000 שהוגשו היו קשורים לנציבות לנציבות תלונות הציבור, עלייה של 10%. ביטוח לאומי שוב במקום הראשון. במקום השני עם קפיצה מרשימה נמצא דואר ישראל. בין התלונות המקוממות: קטוע רגל שנדרש להוכיח שהוא נכה
שלט דואר ישראל

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, הגיש היום את הדוח השנתי מס' 42 לשנת 2015 של נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, ליושב-ראש הכנסת ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין.

נציבות תלונות הציבור המשיכה גם בשנה זאת לפעול למען הציבור בישראל ובייחוד למען השכבות החלשות בחברה. כאשר בעיקר עבור השכבות החלשות בחברה, היא משמשת פה במגע שלהם עם רשויות השלטון. למעשה, הפכה הנציבות להיות הכתובת המובהקת עבור כלל הציבור והמספרים מדברים בעד עצמם. בשנת 2015 התקבלו יותר מ-17,000 תלונות (בהן גם תלונות על גופים שהנציבות אינה מוסמכת לברר אותן).

גופים בשנת 2015 התקבלו עליהם 100 תלונות יותר:
•המוסד לביטוח לאומי
•חברת דואר ישראל בע"מ
•משטרת ישראל
• משרד הכלכלה והתעשייה
• משרד המשפטים
• משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
• משרד הבינוי והשיכון
• רשות המיסים בישראל

הגופים ששיעור התלונות המוצדקות עליהם היה גדול מהממוצע:
◦חברת דואר ישראל – 69%
◦משרד התחבורה – 52%
◦רשות השידור (בפירוק) – 48%
◦צבא הגנה לישראל – 44%
◦ חברת החשמל לישראל בע"מ – 41%
◦ משרד החינוך – 40%

בשנת 2015 נרשמה עלייה בשיעור התלונות המוצדקות – 33.4% לעומת 30.5% בשנת 2014. נתון זה מלמד שהשירות שמקבל האזרח מהמגזר הציבורי חייב להשתפר.

כרגיל את המקום הראשון תופס המוסד לביטוח לאומי עם 1,231 תלונות, למקום השני מזנקת חברת דואר ישראל בע"מ עם 709 תלונות ולאחר מכן משטרת ישראל (643), משרד הכלכלה והתעשייה (520), משרד המשפטים (504), משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (470), משרד הבינוי והשיכון (453), רשות המסים בישראל (415), משרד הבריאות (384) ואת העשירייה הראשונה סוגר משרד החינוך עם 36 תלונות.

הגנה על חושפי שחיתות – בשנת 2015 נתן מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, 15 צווי הגנה זמניים ו-5 צווי הגנה קבועים.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא מדגיש, כי הוא רואה בהגנה על חושפי שחיתות אינטרס לאומי ועושה שימוש נרחב בסמכותו לתת צווי הגנה לעובדים כאלה. אולם הניסיון המצטבר בטיפול במתלוננים חושפי שחיתות מלמד, כי לא תמיד נותן צו ההגנה מענה לכל הקשיים שעמם מתמודדים המתלוננים ובני משפחותיהם: בידוד חברתי והתנכרות של עמיתים לעבודה, קושי במציאת מקום עבודה חלופי, לחץ נפשי וכלכלי ועוד. לכן, בד בבד עם בירור תלונות אלה, החלה הנציבות להסתייע באנשי מקצוע המלווים את המתלוננים המבקשים זאת בני משפחותיהם ומסייעים להם להתמודד עם הקשיים שעמם הם נאלצים להתמודד כתוצאה מהחשיפה, ללא קשר להליך בירור התלונה ותוצאותיו. נוסף על כך, חושפי שחיתות הסובלים מאיומים או מפגיעה מופנים אל הרשות להגנה על עדים שבמשרד לביטחון הפנים כדי שתבחן אם הם זכאים להגנה ולסיוע. גם נציב שירות המדינה ומנכ"ל שירות התעסוקה נעתרו לבקשת מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור לסייע במציאת מקום עבודה חלופי למתלוננים המעוניינים בכך.

תלונות שמטופלות בדרך של גישור – בשנים האחרונות הולך וגובר השימוש בגישור ליישוב סכסוכים. נציבות תלונות הציבור מקיימת הליך גישור במסגרת טיפולה בתלונות שנמצאות מתאימות לכך. הגישור נמצא יעיל בעיקר כאשר יש בין הצדדים יחסים מתמשכים.

בשנת 2015 חל גידול מרשים של כ-25% בשיעור התלונות שהוגשו לנציבות תלונות הציבור בתקשורת הדיגיטלית – דוא"ל; אתר האינטרנט של משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור; וכן דף הפייסבוק של המשרד. מצב עניינים זה, גם משפר את הנגישות של הפונים למשרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור וגם תורם לצמצום עלויות התפעול של משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך