הגזעות תמיד הייתה כאן, רק השחקנים מתחלפים

פעם בכמה חודשים נולד לו גזען חדש, חשוך ומכוער, שמנסה (ואף מצליח) לעלות לכותרות על חשבון יהדות ספרד. פעם זה דודו טופז ז"ל, פעם זה יאיר גרבוז ועכשיו זה מבקר הקולנוע גידי אורשר, איש קטן וחסר חשיבות שזכה לדקות התהילה שלו על חשבון אוכלוסיה שלמה וחשובה מאוד במדינה שלנו.
שי תור

אורשר כתב בדף הפייסבוק שלו פוסט המדיף ריח חזק של גזענות והתנשאות על ציבור שלם, והדבר המדהים הוא שמבקר הקולנוע חסר הטעם והרגש, כלל לא הבין שדבריו הגזעניים יגרמו לסערה רבתי. אורשר כתב בין השאר: "לכל הזווידות והכחלונים, הש"סניקים מחד והקשת המזרחית מאידך, והיללנים המקצועיים מן המזרח: בפעם הבאה שיהיה לכם התקף לב, ותרו על הצנתור ושימו רגל של תרנגולת על הראש, תרופת הסבתא שלכם. בפעם הבאה שאתם מצטנפים בממ"ד כשנופלים לכם טילים על הראש, התעלמו מ'כיפת ברזל' ותגידו תהילים או חכו לרחל אמנו שתגן עליכם. בפעם הבאה שתרצו להביא ילד לעולם ותתקשו בכך, ותרו על שרותי ההפריה המתקדמים של בתי החולים וצאו לגליל להקיף שבע פעמים את קברו של הצדיק הבבא קוסאמה…".

סטטוס של 500 מילה הוא לא פליטת פה בשום צורה. כשדודו טופז אמר "צ'חצ'חים" זו הייתה פליטת פה. הפוסט הגזעני של גידי אורשר שנכתב לאורך דקות ארוכות, עם תיאורים מפורטים שלוקח זמן לחשוב עליהם, זו לא גזענות מקרית, אלא מחשבה מעמיקה שמגיעה מתוך אמונה שאלה אכן פני הדברים בישראל 2016.

לא עברו 24 שעות ונולד גזען חדש, גרוע יותר, מדובר בפרסומאי לשעבר אריה רוטנברג, שכתב פוסט בלתי נסלח: "אל תקחו את זה קשה: המזרחיים נחותים מהמערביים. המזרחיים נחותים מהמערביים, כי המזרח נחות מהמערב… היהודים הייקים קפדנים, רציניים, מדויקים ומשכילים כמו הגרמנים, ומירי סיבוני רגב היא השתקפות התרבות במרוקו כולה. אל תיקחו את זה קשה, אבל במאות השנים האחרונות נשאר המזרח הרבה אחרי המערב, ואיתו גם יהודי המזרח. זה מה שהיה, ואת זה לא ניתן לשנות. השאלה היא מה יהיה? איך נגדל את ילדינו ונכדינו? כבני תרבות מערבית מתקדמת או כבני תרבות מזרחית מפגרת?".

במקרה של אורשר ורוטנברג, הם לא יכולים לחמוק מעונש על סעיף של פליטת פה. גידי אורשר וחבריו הם פשוט חבורת האליטה התרבותית השלטת, שנהנו שנים ממערכת משומנת סובבת חיים, המעדיפה אשכנזים בתקשורת, במערכת המשפט, במשרדי הפרסום וכמעט בכל פקס שמוציא מתוכו קורות חיים למשרה כלשהי, ועכשיו זה משתנה.

היום, לשמחתנו הרבה, אנחנו רואים כיצד הפערים מצטמצמים ובלא מעט משרות מפתח בחברה הישראלית, ניתן למצוא שילוב ראוי של דמויות מהמזרח ומהמערב, כיצד הם משלבים זרועות ועסוקים בחדוות יצירה. זו האידיליה של ישראל החדשה, ולא ניתן לאף אורשר או רוטנברג להחזיר אותנו אחורה.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך