בעוד כחודשיים הרב יאשיהו פינטו צפוי להשתחרר

בעוד כחודשיים הרב יאשיהו פינטו צפוי לצאת לחופשי, לאחר שירצה שבעה חודשי מאסר במרכז הרפואי של שירות בתי הסוהר ברמלה. בינתיים הרב פינטו מנצל את הימים הלא פשוטים שהוא עובר לטובת כתיבת שלושה ספרי קודש עם לא מעט חידושים, מקורביו של הרב אמרו: "הרב מנסה להתחזק למרות מצבו הרפואי הקשה, ומנצל כל דקה פנויה כדי לכתוב ולחדש לטובת עם ישראל"
הרב פינטו

ימים מורכבים עוברים על הרב יאשיהו פינטו, מנהיג קהילת "שובה ישראל", שהחל לפני כמעט חמישה חודשים לרצות את העונש שהוטל עליו. מאז, הוא שוהה במרכז הרפואי של שב"ס (מר"ש), ומקדיש את רוב שעות היום לכתיבת ספרי קודש חדשים ולבדיקות רפואיות שהוא עובר במרכז ומחוצה לו. בעוד כחודשיים הרב צפוי להשתחרר לאחר שיסיים שני שליש מהעונש שהוטל עליו.

מצבו של הרב פינטו אינו מאפשר טיפול בתנאי מאסר רגילים. זו הסיבה שבעקבותיה הוא נכלא במר"ש, שבו מאושפזים גם חולים קשים וכרוניים. המרכז שוכן במתחם השב"ס ברמלה סמוך לכלא מעשיהו ואיילון.

סדר יומו של הרב נפתח קצת אחרי 5:00, שעת הספירה הראשונה בכלא. מיד לאחריה, הרב מתפלל תפילת שחרית, לרוב ביחידות. גם את שאר התפילות ביממה (מנחה וערבית) הוא מתפלל לבד, מחשש שהתחככות עם אסירים תוביל לכך שיידבק במחלות זיהומיות שיחריפו את מצבו הבריאותי.

הרב יוצא מהתא לתפילות במניין בית הכנסת בשבתות בלבד, כך גם היה בחג השבועות. אז הוא יצא לתפילה בבוקר, שמע את קריאת התורה ועשרת הדיברות וחזר לתא תחת מעקב ופיקוח צמוד של אנשי שב"ס. בשעה 7:00 הרב פינטו מתייצב לבדיקת מדדים ובדיקת לחץ דם ראשונה. כעבור שעתיים הוא עובר בדיקה שגרתית של רופא. 10:00 זו שעת הביקורים. "עד היום הגיעו לרב רק אחיו והוריו", אמר מקורב לרב. "הרבנית לא מגיעה בשל מצבה הנפשי ובעקבותיה גם בנו יואל טרם ביקר אותו".

הרב נמנע מביקורים של חסידיו, גם אלה שזכו אצלו ליחס האהוד מחוץ לכלא. כך, למשל, איש העסקים אדוארדו אלשטיין, ביקש כמה פעמים לבקר את הרב, אך הוא סורב. כך גם שר הדתות דוד אזולאי מש"ס. לדברי מקורב לרב, הוא "העביר בקשה לבקר אותו בכלא ונענה בשלילה. הרב לא רוצה שתהיה תחושה שהוא זוכה ליחס מועדף. הכלא עבורו זה זמן להתקדש בלימוד ובעבודת השם".

חרף המחלה הקשה שממנה סובל הרב פינטו, כבר יותר מחודשיים וחצי שהוא אינו עובר הקרנות. עם זאת, הוא יצא ארבע פעמים בחודש האחרון לבדיקות בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. עורכי דינו ביקשו כי היציאות לבתי החולים ייעשו באופן עצמאי על ידי אנשי הרב, אך בשב"ס התנגדו לכך והיציאות נעשות מטעמו. חסידי הרב אמרו כי בימים אלה הוא זקוק לעבור ניתוח "בדופן הבטן", כלשונם, בכפוף לאישור שב"ס.

מאז נכנס הרב פינטו למר"ש, הוא השיל קילוגרמים רבים ממשקלו. תמונות שפורסמו באתר "וואלה", מחתונת אחיו שהתקיימה בערב חג הפסח, מעידות כי הרב פינטו חלש, תשוש ורזה מאד. המחלה שממנה הוא סובל היא אחת הסיבות לכך, אך זה נעוץ גם בעובדה כי הוא כמעט ולא אוכל את האוכל המוצע בבית הכלא. בימי השבוע הרב מסתפק בארוחת בוקר קלה, בצהריים הרב נמנע מאכילה של המנה הכשרה למהדרין שמספק שב"ס ואוכל מרק "נמס בכוס", ובערב פרי וירק בלבד. בשבת הרב פינטו אוכל עוף עם ביצים שהוא מכין לעצמו. הרב ניזון בצורה מינימלית בעיקר בשל המלצת רופאיו.

בשעה 12:00 מקיים הרב פינטו את שיחות הטלפון הקבועות עם שלושה מבני משפחתו. בשיחות הוא מקבל עדכונים שוטפים על מה שמתרחש בקהילתו בארץ ובעולם, ומבקש לעיין עבורו בספרי קודש שאין לו בכלא. בנוסף לכך, בני המשפחה מקבלים מהרב את הטקסטים שהוא כותב בזמן שהותו בכלא לצורך ספרים חדשים שחיבר. שלושה חודשים אחרי שנכלא, יצא כבר לאור ספר פירושים שחיבר הרב על מזמורי תהילים. חסידי הרב אומרים כי פינטו כתב במקביל שלושה ספרים נוספים, בהם גם סידור ובו פירושים של קבלה מעשית ואת רוב שעות היממה בכלא הוא מקדיש לכך.

המר"ש נראה כמו מתקן כליאה לכל דבר – ארבע קומות, חלונות מסורגים, עם חצר לטיולים על הגג, שאליה יוצא הרב פינטו פעמיים בשבוע בלבד. בשעה 14:00 וב-18:00 עובר הרב בדיקות רפואיות נוספות וב-22:00 הוא נוטל תרופות בפעם השנייה. סדר יומו של הרב מסתיים קצת אחרי חצות, כשהוא מסיים את "תיקון חצות" שהוא עורך בתא. יחד עימו שוהה "אסיר עבודה", שתמורת שכר של כמה עשרות שקלים בחודש מתפקד כצוות סיעוד.

גם בזמן שהותו של הרב בכלא, חסידיו של פינטו ממשיכים לדבוק בגרסה שלפיה הוא חף מפשע וכי "הכסף היה עזרה כפי שהרב עזר לאלפי נזקקים לאורך השנים". עבורם, תקופת המאסר היא "ניסיון" בלבד והיא אינה פוגעת בהתנהלות השוטפת של המוסדות בארץ ובעולם ובנוסף, גם לא בהערצה שלהם לרב.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך