סכסוך של וועד נמל אשדוד עם ההנהלה כמעט פוצץ את הסכם הפיוס עם טורקיה

זה היה קרוב מאוד, עובדי נמל אשדוד גרמו לכך שליבם של ראשי המדינה ידפוק בעוצמה רבה, בעקבות סכסוך עם ההנהלה ואיום בשביתה, דבר שעלול לגרום לעצירת קבלת הספינות לנמל ואשדוד, ואולי לפיצוץ הפיוס עם טורקיה, וזאת חמישה ימים לאחר חתימתן של ישראל וטורקיה על הסכם הפיוס ביניהן, אך לבסוף הגיע הבוקר אל נמל אשדוד אוניית מטען טורקית ראשונה כשעל סיפונה ציוד ואספקה הומניטרית לרצועת עזה. זאת, במטרה להפגין באופן מתוקשר את הסרת המצור בפועל מעל הרצועה.

האונייה נושאת מטען במשקל כ-10,000 טון, ויצאה מטורקיה עוד ביום שלישי, כשעל סיפונה קמח, סוכר, אורז וכן מכולות ביגוד והנעלה, צעצועים לילדים, חיתולים ותרופות.
העגינה המתוקשרת נתקלה בבעיה לא צפויה, מאחר שבשערי נמל אשדוד משתרך כעת תור תפעולי של אוניות הממתינות לפריקה. כך, האונייה הטורקית אמורה היתה להמתין פרק זמן של יומיים עד שהיה מגיע תורה לעגון ברציפים.

התערבות גורמים בממשלה הישראלית הביאה בסוף השבוע להורדת הנחיה לנמל אשדוד, שלפיה יש לאפשר לאונייה הטורקית לעקוף את התור – ולהיכנס לקו המים של הנמל מיד עם הגיעה. זאת, בעוד שיתר האניות ימתינו סיבוב נוסף לפריקת הציוד הטורקי ולבדיקתו.

אלא שאז צץ מכשול פוטנציאלי נוסף בדרך למימושו הראשון של הסכם הפיוס הישראלי-טורקי: הפגנת השרירים המסורתית של ועד העובדים החדש בנמל אשדוד, שהורה על נקיטת עיצומים פתאומיים בחמישי בערב.

כך, חודש לאחר הבחירות לנציגות העובדים החדשה בנמל, החליטו ראשי הוועד הנבחרים גדי בוטבול (תפעול) ושי בן סימון (ציוד מכני) לערוך להנהלה קבלת פנים משלהם, ולהשבית כמעט כליל את העבודה ברציפים. זאת, לאחר שמטעמי חיסכון, החליטה הנהלת החברה לסגור בשעות הלילה את שער הכניסה הדרומי לנמל אשדוד.

אף שההחלטה התקבלה כבר לפני חודשיים, החליטו ראשי הוועד החדשים למחות על כך שעובדי משמרת לילה שבאים אל הנמל מדרום, נדרשים לנסוע קילומטר אחד נוסף ולהיכנס לנמל דרך השער הצפוני. משכך, הורו לעובדים לא להגיע לעבודתם אלא בהסעות שהנמל יממן עבורם מהשער הדרומי לצפוני.

היות שהסעות כאלה לא קיימות בשעות הערב – רק 38 עובדים התייצבו ביום חמישי לעבודה במשמרת ג', מתוך 82 ששובצו לעבודה בקו המים. מאחר שנמל אשדוד אינו עובד בשבת – עלול היה להיווצר לחץ של ממש ביום ראשון.

מנכ"ל נמל אשדוד, איציק בלומנטל, סירב להיכנע לדרישת הוועד, הורה לצוות המשפטי לפנות במהירות לבית הדין לעבודה ולדרוש את הפסקת העיצומים הלא חוקיים לכאורה. זאת, בטענה כי לפי ההסכם הקיבוצי הנמל אינו מחויב לממן לעובדים שירות הסעות בלילה – וכי אלה ממילא נהנים מתוספת שכר בעבור משמרת ג'.

באמצעות עו״ד יעקב מלישקביץ׳, שותף במשרד נ.פינברג ושות׳, הגיש הנמל לבית הדין פנייה דחופה שהשתרעה על גבי 86 עמודי טענות ונספחים, ובין היתר הזהיר כי העיצומים כבר גרמו לעיכובן של ארבע אוניות ולנזקים הנאמדים ב-2-3 מיליון שקל.

בית הדין לעבודה נמנע מהוצאת צו ארעי וקבע לצדדים דיון לילי, במעמד מנכ"ל הנמל, ראשי הוועדים ונציגי ההסתדרות. למרבה המבוכה, נגרר הדיון לעיסוק בהסדרי הנסיעה בעיר אשדוד ובפרק הזמן שאורכת נסיעה בין שער לשער.

"השער הדרומי נוח יותר לכניסה עם הרכב, הוא השער הכי קרוב לעיר", הסביר בוטבול לשופטת יעל אנגלברג-שהם.

"כל עובד שאין ביכולתו להגיע לשער הצפוני ברכבו הפרטי, היה מתקשר לסדרן העבודה, מבקש לסדר לו הסעה – והסדרן היה מסדר לו", הוסיף. "היום, בגלל שסגרו את השער הדרומי, העובדים החליטו שהם לא רוצים לנסוע ברכבם הפרטי".

בתום כמה שעות של חילופי דברים, ולאחר המלצת בית הדין לעובדים לחדול ממחאתם – נסוגו ראשי הוועד מהעיצומים, והסכימו לשוב לעבודה סדירה.

בנמל אשדוד הבהירו כי אין כל קשר בין סכסוך העבודה והעיצומים התפעוליים לבין סוגיות החוץ של ישראל.

צילום תמונה: פלאש 90

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך