לכלכתם? תשלמו!

זרקתם פסולת בניין במדרכה הציבורית? תשלמו 750 שקל. זרקתם סיגריה ברחוב? תשלמו 250 שקל
לכלכתם? תשלמו!

עיריית אשדוד יוצאת למאבק כולל נגד אלה המזהמים ומלכלכים את המרחב הציבורי, ולא יהססו לרשום קנסות גבוהים מאוד נגד כל אלה שיעברו על החוק. בחודשים האחרונים הסתיימו הכשרות רבות לפעילי סביבה, שהפכו בעצם לפקחים לכל דבר ועניין. מערך נאמני הניקיון באשדוד מונה כבר עתה מאות תושבים, המגלים מוטיבציה גבוה, אכפתיות וזיקה לאיכות הסביבה.

ההכשרה כוללת רקע כללי על מבנה המשרד להגנת הסביבה ופעילותו, עיקרי חוק שמירת הניקיון, פעילות מערך נאמני ניקיון וסמכויותיו, דרכי דיווח על עבירות של השלכת פסולת מרכב, דוגמאות לקנסות נגד מזהמי הסביבה ולפסקי דין בעקבות דיווחים של נאמני ניקיון ועוד. בסיום ההכשרה זכאים הנאמנים לתעודת נאמן ניקיון (כרטיס) בחתימת השר להגנת הסביבה. עם קבלת הכרטיס הם מוסמכים לדווח על עבירות השלכת פסולת מרכב לרשות הרבים שהתבצעו לנגד עיניהם. הדיווח נעשה בזמנם החופשי ובמידה והם עדים לעבירה יש באפשרותם לפעול. "אבל המטרה העיקרית מבחינתנו זו מודעות ולייצר 'צבא' של תושבים אכפתיים ועיניים נוספות שידווחו למוקד 106 על מפגעים סביבתיים שונים", אומרים בעיריית אשדוד.

בתוך כך, מציינים בעירייה את הקנסות על מגוון עבירות במסגרת חוק מדינה לשמירת הניקיון, הנעים בין 750-250 שקל ליחיד ועד 750-1500 שקל לתאגיד. עוד אומרים בעירייה כי לפעילותם של נאמני ניקיון יש יתרון כפול: הקנסות הנגבים מופקדים ב"קרן לשמירת הניקיון", הפועלת לקידום מהפכת המחזור, לצד נושאים סביבתיים בסיסיים ולקידום החינוך הסביבתי, לטובת הציבור בכל רחבי הארץ.

מנכ"ל העירייה אילן בן עדי, בירך את הנאמנים ואמר: "לא פעם, אנו נתקלים בנהג שמלכלך את רשות הרבים כדי לשמור על ניקיון הרכב שלו. התפיסה היא ש"בחוץ" זה לא שלנו, כאשר הנכס האמיתי של הציבור זה רשות הרבים וחובתנו לשמור עליו. עד כה ישנם מאות נאמני ניקיון. החלום שלנו הוא שתהיה לנו עיר יפה ונקייה ללא עובדי ניקיון".

שלמה רוטנברג, ראש מינהל תפעול, הביע הערכה לכל מי שנכון לפעול למען הזולת והסביבה. "אני גאה ושמח לראות את המודעות הגבוהה של התושבים לניקיון. הגעתכם להכשרה מצביעה על תושבים אכפתיים הדואגים לסביבתם כמו ביתם, מעבר לערכים ולאזרחות טובה אנו רואים בכם מכפיל כח עירוני בגיוס עוד 'זוגות עיניים' שיעזרו לפיקוח והאכיפה של העירייה". רוטנברג גילה את חלומו ואמר "השאיפה שלי שיהיו 250 אלף נאמני ניקיון בעיר".

נציג מינהלות הרבעים מציין כי להכשרה יש ערך מוסף שכן "מעבר להכשרת נאמני ניקיון, אנו מצפים מכל תושב וכמובן מכל נאמן ניקיון להיות מכפיל כוח בנושא הניקיון בעיר, לרתום את בני המשפחה, את החברים ואת כל מי שרק אפשר לטובת העניין, כך שכל אחד ואחת יהוו יחד גורם חשוב לניקיון העיר".

"אנו רואים בתושבים אלו מובילי דעת קהל, שפועלים למען הסביבה ואיכות החיים, ואנו מצפים מהם לדווח למוקד 106 על כל אירוע חריג ופגיעה אפשרית בסביבה כגון זרימת ביוב למערכת הניקוז, שמובילה לנחל ולים, ביוביות שפורקות בנחל, משאיות המשליכות פסולת בניין או אסבסט בשטחים פתוחים וכל עבירה אחרת. בכל מקרה אין להתעמת עם העבריינים", אומרים במינהל התפעול.

ביחידת ההתנדבות מציינים כי "אנו רואים בקורס הזדמנות להטמעת ערכי שמירה על ניקיון, סביבה ואיכות חיי התושבים. בכוונתנו לפתוח את ההכשרה לקבוצות נוספות של מתנדבים כגון: 'ידיד לחינוך', 'מתנדבי המשטרה', 'זהב בגן', 'סיירת הורים', מתנדבים במקומות עבודה וכיו"ב, בעלי אחריות חברתית הלוקחים אחריות על סביבתם ועל איכות חייהם".

בשורה התחתונה, אדם המשליך בדלי סיגריות מחלון רכבו, או בחופי הים, בפארקים העירוניים, באתרי הטבע ובמרחב בציבורי, מסתכן בכך ש"נאמן ניקיון", תושב רגיל הנושא בתעודה כחוק, יכול באמצעות דיווח פשוט לקנוס אותו במאות שקלים, מבלי שהוא מתעמת עם משליך הפסולת. "העירייה משקיעה מאמצים רבים בניקיון ובשיפור חזות העיר ומצפה מהתושבים להיות שותף בשמירה על העיר היפה שלנו", מסבירים בעירייה ומציינים: "רובם המכריע של תושבי אשדוד מבקשים לנקוט באכיפה כנגד מי שמזלזל במרחב הציבורי ובנכסים המשותפים לכלל התושבים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך