הרבה מאוד רוצים אבל לא יכולים לגשת לבחינת בגרות 5 יחידות במתמטיקה

אם משרד החינוך רוצה להעלות את אחוז הניגשים ל-5 יח"ל מתמטיקה, הדרך היא לא בקמפיינים נוקבים ובפרסומות יקרות, הדרך צריכה להיות שונה לגמרי, את אותו כסף רב שקמפיין עולה לשידור בערוצי התקשורת, ניתן להשקיע בפיתוח של קבוצות לימוד קטנות עם מורים ומרצים בקיאים בתחום. דעה אישית / אוריאל אפריאט

בימים אלה משודר קמפיין מטעם משרד החינוך שמטרתו היא לעודד תלמידים לגשת ל-5 יח"ל במתמטיקה. לפני הכל, אני רוצה להקדים ולציין שאני מאוד בעד לעודד קידום ושיפור בגרויות של בני נוער, ובעד קידום מצוינות.
אבל, אני אמשיך ואומר כי לא בכל מחיר! ואפילו לא בכזה שפוגע ולו במעט ברגשות נערים שלא מסוגלים/לא מצליחים מסיבות כאלה ואחרות.

אמנם, תמיד הצטיינתי והובלתי בתחום המתמטיקה אך יחד עם זאת תמיד ידעתי שמה שקל לי, יכול להיות קשה ואף מאוד לאחרים. כמרצה במכללת SCE וכמי שהעלה הצעות ייעול גם בעיר אשדוד למען אותה מטרה – קידום ושיפור הישגיהם של בני נוער, והבאתם לידיי הצטיינות, תמיד דאגתי ואני דואג שלא לפגוע בכאלה שהמילה הצטיינות היא בגדר שאיפה עבורם, אך לא תמיד אפשרית או מיושמת, ובאופן כללי לא לפגוע באף אחד.

הקמפיין האחרון של משרד החינוך הציג ומציג נורמה גבוהה מאוד, נורמה שבאה ואומרת שלגשת ל-5 יח"ל מתמטיקה היא "לתת לעצמך ולתת למדינה" , נורמה שבאה ואומרת "אולי בכל זאת יצא ממך משהו", ופה בדיוק הבעייתיות!

ישנם תלמידים רבים שמעוניינים להשיג את היעד ולגשת ל-5 יח"ל, אבל יחד עם זאת בשל סיבות שונות ומגוונות ולמרות כל ההשקעה האינסופית שלהם הם לא משיגים את היעד. קחו לכם רק מספר דוגמאות לסיבות אפשריות: ילדים עם מוגבלות שקשה להם לבטא עצמם, ילדים עם בעיות קשב וריכוז, ילדים עם פערים מצטברים שההורים לא יכולים לאפשר להם שיעורים פרטיים, כפי שקורה אצל רוב תלמידי ה-5 יח"ל בארץ.

לי באופן אישי היה נורא קשה לשמוע בקמפיין את המשפט "אולי בכל זאת יצא ממך משהו". המשפט הזה צורם לי כל כך עד כדי התנגדות אליו, אני יכול להעמיד בשורה רשימת אנשים שאפילו בגרות לא סיימו, אבל הם המצטיינים של החברה היום! מצטיינים כמובילים חברתיים, כמהפכנים ואף כאנשים מצליחים בעולם העסקים.

אני חייב להוסיף סיפור אישי שחידד לי כמה הקמפיין הזה הוא נוקב ופוגע. מיד לאחר הבגרות במתמטיקה, פנה אליי חבר שבנו ניגש לבגרות ב-5 יח"ל, הוא סיפר לי שהבן ממש עצוב ואפילו לא מעוניין לדבר עם אף אחד בגלל שניגש לבגרות וכנראה לא הצליח בה כפי שציפה מעצמו, ביקש שאשוחח איתו היות ויש לי השפעה רבה עליו ובעבר התייעץ איתי על נושאים נוספים. לאחר שיחה עם הנער המקסים, אני מבין שכל מה שיש לו בראש זה שמי שלא יצליח ב-5 יח"ל מתמטיקה לא יצליח ללמוד בהמשך לימודים גבוהים, ולכן לא יצליח להגשים לעצמו את היעדים. זה עוד מילא! אבל אז שאלתי אותו "למה אתה חושב ככה?! זה מההורים?! מבית הספר?! מאיפה המסקנות האלה?!" והוא ענה: "תראה את הפרסומות האחרונות של משרד החינוך…". ואני אומר אין צורך להסביר את הנזק, רב הנזק על התועלת! , אז כמובן שאחרי שיחה ארוכה באמת הוא חזר לתלם ואני מקווה שהבין שהחיים הם לא מתמטיקה או כלום, אלא הרבה מעבר.

כדרכי איני מעלה רק ביקורת אלא מנסה גם לתת פתרון אפשרי. אם משרד החינוך רוצה להעלות את אחוז הניגשים ל-5 יח"ל מתמטיקה הדרך היא לא בקמפיינים נוקבים ובפרסומות שמנסות להעלות את המודעות לחשיבות לגשת ל- 5 יח"ל מתמטיקה, וזאת על חשבון רגשות נערינו. קמפיינים שעולים המון כסף, אבל בעצם תורמים למודעות בלבד ויחד עם זאת פוגעים רבות בחלק גדול מהתלמידים ומהוריהם. לדעתי הדרך צריכה להיות שונה לגמרי, את אותו כסף רב שקמפיין עולה לשידור בערוצי התקשורת, ניתן להשקיע בפיתוח של קבוצות לימוד קטנות עם מורים ומרצים בקיאים בתחום. כוונתי היא מיון התלמידים המתקשים על פי סיבת הקושי, ויצירת קבוצות לימוד קטנות שמטרתן להביא לידי מצויינות וזאת בשילוב עם מורים ומרצים בקיאים גם בתחום המתמטיקה וגם בתחום סיבת הקושי. קבוצות שידעו לבוא ולהשלים פערים, עם יחס אישי, קבוצות שיכללו מורים צעירים עם מה שנהוג לכנות "דם נמרץ" שמגיעים מתחומים ריאלים כדוגמת הנדסה, ראיית חשבון וכדומה. כאלה שיכולים לתת פן נוסף למתמטיקה.

במשרד החינוך חייבים לזכור, הצטיינות בלימודי המתמטיקה הם טובים וחשובים מאוד אבל הם לא הכל. דרך ארץ, התנהגות, ציונות, מקצועות הומניים – כל אלה לא פחות חשובים. החברה שלנו צריכה מהנדסים, פיזיקאים ורופאים, אבל יחד עם זאת היא צריכה סופרים, אנשי רוח, אומנים, היסטוריונים, גיאולוגים וכו'. כל אותם ילדים ונערים היום הם החיילים בעוד כמה שנים, ההורים ומהמחנכים ובקיצור דור העתיד– אנחנו חייבים לדאוג לתת תקווה ולהאמין בילדינו ולא חלילה להיפך.

ללא ספק, יש לנו משרד ומערכת חינוך טובים ואני גאה בהם. אני גאה בהם על שיפור ההישגים ועל ההשקעה הרבה בילדינו, אני גאה בהם על הפרויקטים המיוחדים ועל השאיפות והמטרות, ועל השאיפה הזו לשיפור וקידום הצטיינות במתמטיקה. אבל, הפעם אני חלוק איתם על הדרך שהציג הקמפיין ואף מבקש מהם שישנו אותו בדחיפות לקמפיין מעודד ולא פוגע.

לא! לא צריך לפגוע בכאלה שלא יעשו 5 יח"ל מתמטיקה ולהכניס להם לתת מודע או במקרה הזה אפילו למודע שמי שלא ייגש לא יצא ממנו כלום – זה לא נכון חד משמעית.

כן! צריך לעודד תלמידים לגשת לבחינות בגרות ב-5 יח"ל מתמטיקה ולשאוף למצוינות בכל דבר. משפט לסיום – הרעיון לקידום מצוינות מצוין ומבורך, הדרך הספציפית הזו צריכה להיבחן מחדש.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך