91% מתושבי אשדוד: לא נשלח את הילדים לבית הספר בירי טילים

תושבי הדרום, בהם תושבי אשדוד, לא חשים בטוחים בעת ירי טילים, למרות מערכת "כיפת ברזל" ורוב מכריע מהתושבים משנים את התנהלותם בימים של ירי טילים

נתונים מדאיגים לקראת פתיחת שבוע החירום הלאומי שיחל היום (ראשון): סקר שערך משרד הביטחון מעלה נתונים מדאיגים על מצב מוכנות העורף בעת חירום, כשעדיין רבים מהישראלים לא יודעים כיצד עליהם לנהוג בעיתות משבר. עוד העלה הסקר כי יש בעיה אמיתית של תחושת היעדר ביטחון, כאשר 67% הצהירו שלא ילכו לעבודה, למרות ניסיונה של המערכת לשמור על תפקודו הרציף של המשק הישראלי בזמן מלחמה.

את הסקר ערכה בשבועות האחרונים הרשות לחירום לאומי (רח"ל) במשרד הביטחון לקראת שבוע החירום הלאומי שיחל היום. שבוע החירום השנה פוצל מתרגיל החירום השנתי של פיקוד העורף, שייערך בספטמבר ויכלול את הפעלת הצופרים ברחבי הארץ ותרגולת של פינוי אוכלוסיה בחירום. את שבוע החירום לא ירגישו השבוע האזרחים, והוא יכלול ימי עיון לכלל הגורמים הרלבנטיים במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות וכן יתורגל שיתוף הפעולה ביניהם.

למרות רצונה של מערכת הביטחון לעמוד באחת המטרות המרכזיות שנקבעו לשעת מלחמה – שמירת רציפות תפקודית במשק הישראלי – הנתונים העולים מהסקר מטילים ספק ביכולתה לעמוד במשימה כש-67% מהאזרחים הצהירו כי לא ילכו לעבודה בעת מתקפת טילים מאסיבית על ישראל, ורק 9% מההורים אמרו שישלחו את ילדיהם למוסדות החינוך. עוד עולה מהנתונים כי רק רבע מהנשאלים מניחים שהם ירגישו בטוחים בזמן מתקפת טילים, אך בהשוואה לכלל האוכלוסייה יותר תושבים בדרום (33%) אמרו שיחושו בטוחים במצב זה. למרות היעדר תחושת הביטחון, 92% מהנשאלים השיבו כי הם יודעים מה עליהם לעשות במצב כזה. וזאת בניגוד לרעידת אדמה, שם הנתונים פחות מעודדים, כשכמעט כל אזרח חמישי במדינה חש כי מידת הידע שלו באשר לפעולות שעליו לנקוט היא "נמוכה".

"הסקר שערכנו העלה שיש בעיה של תחושת בטיחות וביטחון לאזרחים", הסביר גורם בכיר במשרד הביטחון, שציין כי שבוע החירום הגיע לאחר שתרחיש הייחוס של ישראל למלחמה גובש לראשונה מזה כעשור, והוא יובא בימים הקרובים לאישור הקבינט.

"תרחיש הייחוס מתייחס לאיום נרחב בעיקר של חיזבאללה וחמאס, אבל לא רק. הוא יכלול גם מכת אש גדולה ביותר עם פתיחתה של מערכה", אמר הגורם. "האיום הזה מהווה אתגר מאוד משמעותי למוכנות העורף כי חיזבאללה וחמאס הבינו שהיעד העיקרי הוא עורף המדינה ויכולת העמידה של התושבים והתשתיות הלאומיות. זה מחייב אותנו להיות מוכנים לפנות תושבים ואנו ערוכים, במידת הצורך, לבצע פינוי יזום של אוכלוסייה ומבינים שבמידת הצורך נידרש לזה במספרים של עשרות אלפים, גם בדרום וגם בצפון".

פינוי אוכלוסיה יתבצע בחירום במסגרת מספר תכניות מגירה, בהן "מלון אורחים" הגדולה יותר, במסגרתה יישובים שלא בקו האש יארחו על בסיס גודלם תושבים מיישובים מאוימים, או תכנית "מלונית" הקטנה יותר, הכוללת פינוי חלקי ונקודתי. "באשר לתושבים שממש קרובים לקו הגבול אנחנו כבר ממש מתיישרים ברמה של ישוב מפונה לישוב, ושכונה מפונה למלון", הדגיש הגורם, "אם נידרש לקיים פינוי אוכלוסייה – אנחנו ערוכים".

בנוסף לתחושות היעדר הביטחון, נשאלי הסקר ענו כי בעת מתקפה 54% מהם יעדיף לקבל עדכונים מהרשויות דרך הוואטסאפ. בקטגוריה זו, עלה כי מרבית בני ה-30 פלוס יעדיפו לקבל את המידע דרך אפליקציה זו, בעוד מרבית בני ה-50 פלוס יעדיפו לקבל את המידע באמצעות כלי התקשורת הרגילים. 60% ציינו כי יעדיפו מידע אמין ומדויק גם אם בעיכוב, מאשר מידע מהיר אך לוקה באמינותו.

מבחינת מוכנות לחירום ומיגון, 90% מהנשאלים ציינו כי בחרו לעצמם כבר את המרחב המוגן בו ישהו בעת נפילת טילים, אך בני ה-50 פלוס עשו זאת יותר מאחרים. שליש מהציבור, לפי הסקר, הודיע כי הכין ציוד חלקי או מלא לשעת חירום.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך