"דווקא עוכרי הקבוצה שקיללו, הם שנתנו לי את הדרייב להחזיר את מ.ס. אשדוד לקדמת הבמה"

ראיון עם ג'קי בן זקן הוא בהחלט מצרך נדיר, במיוחד כשבן זקן מוכן לראיון בלי פילטרים, בלי שאלות שיתחמק מהן. בן זקן שמח במיוחד על הקהל האמיתי שנוצר השנה: "עשינו ניקוי רעלים, לא קהל שמקלל את השחקנים שלו". מבחינתו מ.ס. אשדוד החדשה נוסדה העונה, חושב שאשדוד קבוצה לפליאוף עליון ותוך שנתיים שלוש, יכולה להיאבק על אירופה, הוא מגלה בניגוד למה שחושבים שהוא מתרגש במשחקים, יודע שטום בן זקן צריך לעבוד כפליים דווקא בגלל שם המשפחה שלו, ותתפלאו - מרוצה שיש כמה קבוצות באשדוד: "בוא נראה אותם מנהלים קבוצה בליגה בכירה". וגם מבטיח: "גם אם לא אהיה מכל סיבה – אתן למ.ס. אשדוד את השקט הכלכלי"
"דווקא עוכרי הקבוצה שקיללו, הם שנתנו לי את הדרייב להחזיר את מ.ס. אשדוד לקדמת הבמה"

בלי הרבה הסברים: ג'קי בן זקן הוא מ.ס. אשדוד, מ.ס. אשדוד היא ג'קי בן זקן. נכון, אלה השחקנים שמביאים את התוצאות, אבל בינינו, הוא זה שמביא את האפשרות לתוצאות האלה. ג'קי הוא האיש הכי מזוהה עם הקבוצה, הוא יודע את זה, אשדוד יודעת את זה.
אחרי הפתיח הזה, חשוב להבין שהראיון הדי נדיר עם ג'קי, שלא מרבה להתראיין, במיוחד בראיון כזה בלי פילטרים, שהכל, אבל הכל, כפי שמיד, תקראו על השולחן. בן זקן, כמו שרק הוא יודע, מיד נותן לנו הצהרה היסטורית לא פחות. לא כותרת, לא סקופ, הצהרה היסטורית. מבחינתו של ג'קי החלה הספירה, הספירה להקמה. מ.ס. אשדוד החדשה החלה את הספירה להקמתה החל מהעונה הזו. ההיסטוריה החדשה מתחילה מעכשיו.

בן זקן: "מבחינתי רק בשנה הזו מ.ס. אשדוד קמה מחדש. אנחנו כבר לא הקבוצה המאוחדת, היה קונפליקט בקהל. אין קבוצה מאוחדת, זהו. יש מועדון חדש עם זהות משלו".

אז זו השנה הראשונה להיווסדות?
"חד משמעית".

ג'קי הוא אדם צנוע. אין פה רצון מצידנו להיות נחמדים, האיש פשוט צנוע. לפעמים נדמה שהוא בעצמו לא אוהב את מה שקורה סביבו, את הערצה הזו. ראינו אותו עולה לבמה (מדלג כאחד השחקנים) כשהקבוצה הוצגה בנשף העלייה והמנחה מנסה לתת לו את המיקרופון. רגע שיא שכל אחד היה רוצה להגיד בו כמה מילים, במיוחד שאתה זה שהביא לרגע הזה, אבל הוא סירב והלך כאחרון האנשים לטור, לא לפני שהוא לוחץ ומחבק כל אחד. זה האיש. זה אולי מלמד יותר מכל מי הוא בן זקן.

שאלה אחד מטרידה אותי ג'קי. כל הזמן אני שומע טוב שירדנו. קצת מוזר שקבוצה מרוצה מזה שירדה ליגה.

"אין קבוצה שנולדה לליגת העל. האיחוד של מ.ס אשדוד נולד לליגת העל. האיחוד ביטל שני מועדונים ויצר מועדון שלישי, מעין הכלאה שיצרה קבוצה בליגת העל. מה שקורה היום לאחר הירידה הוא שאנו יוצרים את הדבר הבסיסי האמיתי. אנחנו מחברים קהל אמיתי, לראשונה".

ג'קי בן זקן בנשף העלייה המרגש
ג'קי בן זקן בנשף העלייה המרגש

תסביר מה זה אמיתי.
"היה קהל מאולץ, חלק אפילו היה אויב מבית. אנחנו רואים עכשיו תהליך של התחברות הקהל. לשמחתנו או לצערנו לא ירדנו 18 שנה ולא זכינו לחוויה שתיחרט בזיכרון ותחבר קהל לקבוצה. חוויה כזו חד פעמית שהולכת איתך תמיד. כמו שאני ראיתי את אהוד בן טובים בפעם הראשונה שפתחתי חדשות כילד וראיתי איך בית"ר רוצים אותו והבלאגן שנוצר סביב זה בשכונת התקווה, זה נשאר לי בזיכרון. זה אירוע חד פעמי. לנו כקבוצה לא הייתה את הזכות הזו. לכן זה היה חשוב עכשיו, יש לנו את ההזדמנות לתת לקהל החדש שלנו את האירוע הזה. קהל חדש שעכשיו יוצר זיכרונות לקבוצה החדשה שלו".

בן זקן ממשיך, מדבר ברצף. האיש שכל היום עוסק רק בריאלי, בעסקי, מדבר אולי עכשיו פה מהבטן. הוא לא שכח את הקהל של מ.ס. אשדוד הישנה, לא זו החדשה שנוצרה השנה. קהל שמנסה רק להזיק כמה שניתן. זה מבחינתו ההישג. ההישג הוא לא רק בעלייה אלא גם בבניית הקהל החדש. נראה לרגעים שזה לא פחות חשוב, אם לא יותר חשוב. יצירת קהל חדש, כמו זה שהגיע למשחק העלייה או לאמפי פארק לנשף העלייה בכמויות אדירות, הוא מבחינתו הצלחה לא פחות גדולה, אולי בעצם הכי גדולה.

בן זקן: "אנשים לא מבינים מה שהבנו רק עכשיו. אנחנו מועדון הרבה יותר בריא מבחינה מקצועית, אבל קודם כל מבחינת הקהל. זה כמו גוף שהיה חולה באיברים הפנימיים ועשינו השנה ניקוי רעלים. עדיף ללכת למשחק עם 20 אוהדים אמיתיים שבאים מאהבה מאשר עם 1,000 אוהדים ששורקים בוז לקבוצה שלהם או עושים 'אולה' נגד שחקני הבית. יכול להיות שלעיר כמו אשדוד טוב שיהיו 2-3 קבוצות תחרותיות, וזה יחייב אותנו ואז נראה למי יש יכולות ניהוליות, בואו נראה את אלה שהעבירו ביקורת, איך יעבירו תקציב, איך ינהלו מועדון גדול עם מחלקת נוער, איך ייקחו אחריות כספית".

עבור ג'קי בן זקן העובדה שנוצרו קבוצות חדשות בעיר, כמו עירוני והפועל אשדוד, היא רק עזרה לקבוצה. היה חשוב לו לקחת את הרע שנוצר בעונה שעברה ולמנף את זה העונה. אולי דווקא זה גרם לו "למצמץ" כמו שהוא מתאר זאת.
בן זקן: "כשאתה מונופול, אתה לא מתעורר. עכשיו יש תחרות, זה גרם לי למצמץ, גרם לי ולמערכת להילחם על כל ילד וילדה. אין לי ספק מי ינצח בתחרות הזו על הקהל. אנחנו נראה תהליך נכון ובריא, אנחנו נראה את החיבור בין הקהל למ.ס אשדוד. אנחנו לא נחזיר את האוהדים לקבוצה, אלא אנחנו בתהליך שבו אנחנו בונים את הקהל שלנו, את האוהדים שלנו. אוהדים שיהיו נאמנים לנו שרואים צהוב-אדום ומזהים בו את מ.ס אשדוד האחת".

עכשיו יש לאוהדים האלה קבוצה בליגת העל. מבחינת ג'קי בן זקן, אין שאלה בכלל שהקבוצה אמורה הייתה לעלות. "מבחינתי עלינו בזמן. זו לא הייתה עבורי הפתעה". בן זקן אמר בכל הזדמנות כי הקבוצה הזו אינה קבוצה לליגה הלאומית, אלא קבוצה של ליגת על. לזכותו שאמר את זה מהרגע הראשון, כשהקבוצה התחילה עם נקודה מתוך 6 בפתיחה. לא רק עכשיו שזה ברור מאליו.

לכן כשמזכירים את הפרשנים שלא צופים בעונה הבאה הצלחה גדולה למ.ס אשדוד, ג'קי לא מתרגז, ויודעים מה, גם לא בדיוק מתרגש.

ג'קי, הפרשנים חוזים רק הישרדות בעונה הבאה בליגת העל…
"אם היית שומע לאותם פרשנים, אז בקושי הייתי עולה. מותר להם להגיד מה שהם רוצים".

נעזוב אותם. מה המטרה מבחינתך בעונה הבאה?
"קודם בוא נהיה מציאותיים. יש מועדונים בליגת העל עם 70-80 מיליון שקל תקציב. לעומת 16 מיליון השקלים שלנו, הם יתחרו ביניהן. מה שקרה עם קריית שמונה שלקחה אליפות זה לא דבר שכיח, זה קורה אחת להרבה מאוד זמן. המודל שלנו, שאנו בנינו פה הוא מודל של שחקנים צעירים שגדלו באקדמיה, והם אלה שיכולים לעשות את ההבדל. הבדל בין כדורגל שמח לכדורגל עצוב. מי שראה את מ.ס אשדוד ראה כדורגל שמח ומהנה, שאי אפשר לדעת מה לצפות ממנו, כל הזמן מפתיע. אנחנו רואים כדורגל שמח. אנחנו נוסיף הרבה לליגת העל. מבחינתי אני רואה את מ.ס בדרג השני של קבוצות ליגת העל. קבוצת צמרת לגיטימית. אולי לא מול המועדונים הגדולים אבל בהחלט יש ציפיות של פליאוף עליון".

ואירופה? זה עובר בראש?
"כן, בהחלט אנחנו רוצים לטעום שוב טעם של מפעל אירופאי. אני חשוב שיש היום בסיס לזה. גם אם זה לא יקרה העונה, אני חושב שיש פה שחקנים עם בסיס מספיק מוכשר שתוך שנתיים שלוש נאבק על מקום באירופה".
במהלך המשחק הרבה פעמים ראינו את מצלמות הטלוויזיה עוקבות אחרי בן זקן. מחפשות מבט, מבע, תנועה. משהו שיוכלו להגיב עליו. ג'קי כמעט ולא מגלה רגש במשחק, אבל מגלה כאן שאולי מבעד למצלמות ולמבטים החיצוניים לא רואים, אבל בפנים לא פעם, ההתרגשות מתפוצצת גם אצלו.

"אני מתרגש הרבה מאוד פעמים במשחק מבלי שרואים את זה. מבחינתי מהלך כדורגל טוב מרגש אותי. אתן לך דוגמא. מול הרצליה במשחק העלייה, בגול הראשון והשני, כאיש כדורגל, אלה היו שערים שרק מ.ס אשדוד יכולה לעשות את זה, זה ריגש אותי. אפילו מכבי ת"א, שיודעת לשחק כדורגל ולפרוץ בונקרים, לא מסוגלת לעשות דברים כאלה, כמו מ.ס אשדוד עם הכישרון שלה והם עוד שחקנים צעירים מוכשרים ועם הדרכה נכונה זה רק ישתפר. ראינו רק אחוז קטן מהכישרון של השחקנים שלנו. יש מגרשים בליגה הלאומית, כמו במגרש בנצרת עילית, עם תנאי מגרש כל כך גרועים ומיכאל אוחנה עשה שם שדברים שאין שניים כאלה בארץ שיכולים. או הגול של אינברום מול ר"ג. זה מדהים, זה מרגש אותי".

בן זקן על השחקנים הצעירים: "מאשדוד הם ייצאו רק לאירופה"
בן זקן על השחקנים הצעירים: "מאשדוד הם ייצאו רק לאירופה"

זה לא סוד גדול, שקבוצות בליגת העל כבר פנו לבן זקן בניסיון לשאול או לרכוש את השחקנים הצעירים והמוכשרים של הקבוצה כמו מיכאל אוחנה, אור אינברום, גדי קינדה, ניב זריהן. ידוע כי מכבי ת"א, מכבי חיפה והפועל ת"א, כבר ניסו לפתות בהצעות נדיבות, כבר העבירו הצעות. אולי אם בראש המערכת היה אדם אחר, זה היה גורם לו לחשוב. אבל ג'קי בכלל לא מהרהר בהצעות פעם שנייה, ודוחה אותן על הסף: "מאשדוד הם ייצאו רק לאירופה". אמירה חד משמעית.

ידוע שיש קבוצות שמתעניינות בשחקנים הצעירים והמוכשרים של מ.ס. אולי הצעה טובה תגרום לשחרר אותם?
"לא, כי מקומם באירופה. בישראל מקומם רק כאן, אני יודע והם יודעים את זה. במערכת היחסים שיש לנו הם יודעים שאני לא משחרר אותם. פה הם יקבלו במה ואת הכלים לעתיד שלהם. כל השחקנים המוכשרים יודעים כי מפה הם יצאו רק לאירופה, זה קרה וזה יקרה גם בעתיד". אחד הדברים שהשנה בן זקן למד, הוא שלקדם אפשר לא רק שחקנים, אלא גם צוות מקצועי. את המפתחות לאחר עזיבת אייל לחמן הוא נתן לרוני אוואט כמאמן ראשי ולעידן בן אבו ולצידם צוות מקצועי כולו על טהרת הבית. הרבה הרימו גבה על צעדו של בן זקן. היום הם מרימים שתי ידיים למחוא כפיים על הצעד שהביא עלייה, כשקבוצות אחרות עוד נאבקו אם יעלו לפליאוף העליון.

נתת מפתחות לקבוצה האהובה עליך למאמן בלי ניסיון, ניסיון שהצליח. לקחת סיכון?
"אני סומך על רוני. לא בטוח שחשבתי בעבר שהוא זה שיכול לאמן את הקבוצה, אבל היום אני בטוח. זה לא רק ההצלחה. רוני יכול לשתף פעולה עם 5-6 מאמנים שפועלים כיחידה אחת והוא עם אפס אגו. הכי חשוב שהשנה הבנתי מה שלא הבנתי שנים רבות, המאמנים עם תפיסת העולם שלי, שמבינים אותה הם מאמנים מהבית. היכולת שלי לשנות תפיסת עולם של מאמן ותיק שואפת לאפס. הוא מגיע עם תפיסתו ולא משנה אותה, גם אם אני צודק. פה אני לא צריך להסביר את תפיסת העולם של מועדון ספורט אשדוד, הם באים ממנה. לשחק כדורגל יפה שלא מתחיל בבעיטת שוער. תראה אם העונה ראית מהלך אחד שהשוער בעט בו בעיטת שוער. תפיסת עולם שבה אנחנו רוצים כדורגל יפה, מסודר, מהנה, שעובר דרך כל הקבוצה. את זה אני לא צריך לשכנע את רוני, הוא יודע שזאת מדיניות המועדון כי הוא בא מהמועדון. מאמן שאיתו התערבתי ודיברתי הכי מעט וניסיתי להבהיר את רוח המועדון, זה עם רוני".

"רוני אוואט יכול לשתף פעולה עם 5-6 מאמנים שפועלים כיחידה אחת והוא עם אפס אגו"
"רוני אוואט יכול לשתף פעולה עם 5-6 מאמנים שפועלים כיחידה אחת והוא עם אפס אגו"

אז הוא יישאר כאן להרבה זמן?
"אני לא מפטר מאמנים בגלל תוצאות, הכי חשוב זה חדר ההלבשה. לשמור על חדר הלבשה בריא ולהפיק את המקסימום מכל השחקנים. הכח של מאמנים כמו יוסי מזרחי ואלישע לוי, שעבדו כאן זה לשמור על חדר ההלבשה. זה המבחן האמיתי של מאמן. כולם היו בקורס מאמנים וכולם מכירים את השיטות, אין הפתעות. כל עוד הוא ידע להחזיק את חדר ההלבשה ולפעול לפי רוח המועדון, שזה לתת במה לשחקנים צעירים עם כדורגל שמח, לפעמים גם על חשבון תוצאות, הוא יישאר לנצח".

לפני שנמשיך. יש שאלה שבאמת עברה לי בראש משנה שעברה. נתת למ.ס ובתגובה היו כאלה שרק באו בטענות וביקרו תחת כל עץ רענן. לי בלי קשר אליך זה הפריע. עבר לי בראש מה הוא צריך את זה? חסרים לו עיסוקים? באמת ג'קי, מה אתה צריך את זה?
"אני אדיש למה שכותבים ואומרים עליי. לא אהיה אדיש כשמישהו יקר לי אומר לי משהו, אבל בנינו מי ביקר? מי שלא שיחק? מאמנים שלא הצליחו? קהל שלא חשובה לא הצלחת הקבוצה? לפני עונה או שתיים באמת אולי לא הייתי צריך את זה, היום אני צריך את זה. קיבלתי קבוצה בליגת העל ואם אעזוב זה יהיה רק בליגת העל".

בן זקן מדבר על דברים שיקרים לו. טום בן זקן, הבן שמשחק מגן ימני, זומן לנבחרת הצעירה לראשונה בקריירה שלו. השנה עשה טום התקדמות גדולה. ג'קי מתעקש לא להתערב בעניין של טום, תתפלאו לא בקבוצה וגם לא בבית, לא מתעסקים בעניין המקצועי. אבל אין ספק הזימון של טום עושה צדק, דווקא עם טום, ששם המשפחה שלו לפעמים רק הקשה עליו בכדורגל.

בן זקן: "כל השנים היו לטום טענות כלפיי ובצדק. העובדה שהוא הבן שלי גורמת לו לנזק בכדורגל. אין לו שוויון הזדמניות, אבל מבחינתי הוא הפתעה. השיפור שהוא עשה מדהים, ההתקדמות שהילד עשה כל שנה אין לתאר אותה. כח רצון שאי אפשר לתאר או להסביר. מה שנתן לו את הדרייב בכדורגל זה לא רק הסביבה התומכת, זה דווקא עוכרי הקבוצה שקיללו. כמו שהם שנתנו לי את הדרייב להחזיר את מ.ס אשדוד לקדמת הבמה, לטום הם נתנו את הרצון להוכיח שהוא שחקן בזכות עצמו".

לסיום, יש לי שאלה מאוד אישית. אפשר לשאול כל שאלה?
"כן, כל שאלה שתרצה".

מה יהיה אם לא תהיה פה, אם הערעור לא יתקבל?
"אני חושב שבנינו את העמותה והמועדון כך שאם ג'קי בן זקן יהיה שנה במקום אחר, הם יכולים להמשיך להתנהל בצורה אופטימאלית. יש עמותה, יו"ר, מנכ"ל וחשב. יש לי אחריות לתת שקט כלכלי, אני אתן את זה לא משנה איפה אני נמצא. לאוהבי מ.ס אני אומר – תהיו רגועים. ולמי שלא אוהב אותנו אני אומר – אל תצאו מגדרכם. אנחנו כאן לעוד הרבה זמן".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך