מחקר: ב-20 שנה הקרובות צפוי גל צונאמי הרסני להכות בחופי מישור החוף

ב-20 השנים הקרובות צפוי גל צונאמי הרסני להכות בחופי מישור החוף, ביניהם אשדוד, ולגרום לנזקים כבדים וגם לפגיעות בנפש - כפועל יוצא, התקיים בשבוע האחרון תרגיל רחב היקף של כל זרועות הביטחון ועיריית אשדוד, כדי להיות מוכנים לתרחיש הגרוע ביותר - ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי: "אנחנו חייבים להיות ערוכים לכל תרחיש, כדי שנוכל למזער נזקים ולהעניק לתושבים את היכולת להתמודד עם אסון טבע שכזה"
מחקר: ב-20 שנה הקרובות צפוי גל צונאמי הרסני להכות בחופי מישור החוף

מחקר חדש צופה כי במהלך 20 השנים הקרובות יכו בישראל גלי צונאמי שעלולים לגרום להרס ונזק רב. במקרה של רעידת אדמה בקרבת חופי ישראל, יישארו לתושבי מישור החוף, ביניהם אשדוד, 15 דקות בלבד לעלות למקום גבוה על מנת להינצל. "אירוע צונאמי גדול מתרחש בים התיכון בכל 100 שנה", אמרו בעבר מומחים החוקרים את חופי המדינה לאורכה ולרוחבה. "האירוע האחרון קרה לפני עשרות שנים. אם יהיה צונאמי בעוד חודש אנחנו לא נופתע", אמרו ורמזו לבאות.

מחקר חדש של אוניברסיטת חיפה מצא כי במהלך 2,000 השנים האחרונות התרחשו 11 אירועי צונאמי משמעותיים שפגעו בחופי ישראל. עוד מתברר שהים התיכון נמצא במקום השני מבחינת הסיכוי לצונאמי.

כך או אחרת, הסכנה מפני רעידת אדמה מוכרת היטב, אך הסכנה מצונאמי פחות. כך היה לפחות עד שנת 2004, אז פגע גל צונאמי בחופי הודו, תאילנד ואינדונזיה, וגרם למותם של יותר מ-300 אלף בני אדם. גם ביפן פגע צונאמי שהרג 15 אלף איש והשבית כורים גרעיניים. ועדה בינלאומית של אונסק"ו המליצה להקים ברחבי העולם תחנות להתרעה מפני צונאמי. תחנה כזאת ישנה גם בישראל. במזח של חברת החשמל בחדרה, מתחת למדרגות, בגובה 1.30 מטר, נמצא חדר הבקרה המרכזי של חיישן הצונאמי, אולי ההמחשה הטובה ביותר ליחס המדינה לחשש מפני הגל האימתני. "מערכת הצונאמי מודדת את מפלס הים בזמן אמת", מסביר בכיר במכון לחקר ימים ואגמים. "כדי שנזהה את הצונאמי המערכת צריכה לזהות עלייה במפלס של עשרות סנטימטרים בתוך דקות".

על סכנה רחוקה נדע ממדינות אחרות כמעט שעתיים קודם. אם האירוע יקרה קרוב אלינו, ייוותרו 15 דקות בלבד למדינת ישראל על מנת להיערך לגלים הגבוהים. במקרה של התרעת אמת יש להתרחק קילומטר מהחוף ולעלות לגובה של קומה רביעית לפחות. למתרחצים בחוף אגב, התרעה מיידית שכזו לא תסייע.

"מרגע שההתרעה מתקבלת במכונים השונים היא מגיעה למשטרה ומשם לעירייה ורק אז לסוכות המצילים", מזהירים בעמותת "צלול". "זה כמו טלפון שבור. אנחנו יודעים איך הדברים האלה קורים אצלנו. אנחנו צריכים שיהיה קו ישיר ומהיר, לא לחכות שהמציל יצעק "חברים נא לצאת מהים תכף יהיה צונאמי". זה הרי נשמע כמו מערכון של אפרים קישון".

לא מכבר הגישה ועדת ההיגוי דו"ח לממשלה, ובו פירטה את הנזקים הצפויים במקרה שגל צונאמי יכה בישראל. על פי הדוח, מתקני ההתפלה יושבתו, חלק מתחנות הכוח של חברת החשמל יינזקו, מבנים שעל החוף ייהרסו ואזורים הסמוכים לנחלים יוצפו. המחקר החדש קובע כי במהלך 20 השנים הקרובות נוכל לצפות במו עינינו בגל צונאמי גדול מול חופי ישראל. אם התחזית תתממש, נוכל לקבוע מי צדק ומי היה הראשון לזהות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך