עיר של פסטיבלים: משיקים את פסטיבל מדיטרנה הרביעי

פסטיבל מדיטרנה אשדוד הרביעי, הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה, קולנוע, אמנות וטעמים ממדינות הים התיכון, יתקיים בשבוע הראשון של חודש יוני *השבוע נערכה ההשקה החגיגית ותכנית הפסטיבל העשירה הוצגה. למעלה מ-350 אמנים, מוסיקאים, אנשי קולנוע ושפים מובילים ייקחו חלק בפסטיבל שיימשך שמונה ימים
עיר של פסטיבלים: משיקים את פסטיבל מדיטרנה הרביעי
צילום: לירון מולדובן "odrey"

פסטיבל מדיטרנה הבינלאומי למוסיקה, קולנוע, אמנות וטעמים ממדינות הים התיכון, יתקיים בשבוע הראשון של חודש יוני זו השנה הרביעית. ביום שני נערכה ההשקה החגיגית במשכן לאמנויות הבמה, ותכנית עשירה ומרתקת הוצגה לבאים. בזמן הנאומים התברר כי הפסטיבל נבחר על ידי ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, לפתוח את חגיגות ה-60 אשדוד. לכבוד חגיגות ה-60 לעיר יתקיים הפסטיבל השנה במשך שמונה ימים, בין התאריכים 2-9 ביוני, ויתפרס על פני תשעה מתחמי הופעות ואירועים: אמפי אשדוד, המשכן לאמנויות הבמה, בית יד לבנים, מועדון קפה-תיאטרון וכיכר העיר, מוזיאון אשדוד לאמנות, אודיטוריום מונארט, כיכר העירייה ובאולמות הקולנוע בקניון סימול. למעלה מ-350 אמנים, מוסיקאים, אנשי קולנוע ושפים מובילים ייקחו חלק בפסטיבל. כל אורחי הפסטיבל הם ממדינות הים התיכון, וההפקות המוצגות בו הן הפקות מקור ייחודיות ומסקרנות, המשלבות אמנים ישראלים מובילים בתחומם עם אמנים והרכבים בינלאומיים אשר יוצרים פסיפס מוסיקלי מרתק ומרגש.

"זוהי חגיגה בינלאומית של צלילים וקולות, סרטים וטעמים של מדינות הים התיכון", אמר ד"ר לסרי, "מופעי הפסטיבל השנה פותחים את חגיגות ה-60 לעיר אשדוד, אשר תופסת בכבוד את מעמדה כעיר מובילת תרבות. אפשר להיווכח כי הפסטיבל הפך לאחד מאירועי התרבות אשר משנה לשנה מסקרן ומפתיע במגוון האמנים המופיעים בו". ד"ר לסרי הוסיף כי לפסטיבל שני יעדים: האחד, להפיק אירוע תרבותי שיהווה עוגן עיקרי של העיר, והשני הוא חשיפה ברמה בינלאומית. "אני יודע שזהו יעד שאפתני", אמר ד"ר לסרי, "אנחנו בתחילת הדרך, ולוקח שנים, במיוחד לאור התחרות הקשה בעולם, אבל אני מאמין שנוכל להשיג יעד זה בטווח הנראה לעין של 5-10 השנים באות. מדיטרנה יהיה אירוע בינלאומי שיעורר סקרנות, התעניינות ומוקד משיכה".

medi1

אירוע הפתיחה החגיגי, "רומנטיקה אהובתי", הוא מופע מחווה לפסטיבל סאן רמו בהשתתפות כוכבי התקופה מאיטליה: בובי סולו, נאדה, גלג'וולה צ'ינקווטי ובהשתתפות: יואב יצחק, מיקי גבריאלוב, פבלו רוזנברג ורותי נבון בליווי תזמורת סימפונית אשדוד ובניהולו המוסיקאלי של גיא מזיג. לצד המוסיקה יעסוק הפסטיבל גם בעולמות הקולנוע, הקולינריה והאמנות של מדינות אגן הים התיכון. 14 סרטי קולנוע עלילתיים ודוקומנטריים מובילים יוקרנו במסגרת הפסטיבל, וילוו באירועים חגיגיים ובמפגשים עם יוצרים מהארץ ומחו"ל. החגיגה הקולנועית תיפתח בהקרנת הסרט המרוקאי "רוק בקסבה", סרטו העלילתי האחרון של השחקן הנודע עומר שריף. לאחר הסרט יתקיים מופע חגיגי של התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד עם הזמרת ריימונד אבקסיס.

ברחבת כיכר העיר ימוקם מתחם קולינרי עשיר בניהולו של השף המוערך אידי ישראלוביץ', הנותן במה לקולינריה הים תיכונית של אשדוד, ומארח חמש מסעדות שף מהמובילות בעיר, עם מנת הדגל של כל אחת מהן. בלב המתחם הקולינרי תפעל במה עם מופעים פתוחים לציבור הרחב, שתארח הרכבים המהווים היום את הלב הפועם של סצנת המוסיקה הישראלית. מוזיאון אשדוד לאמנות יפתח במסגרת הפסטיבל את התערוכה "בִּמקוֹם מקוֹם", תערוכה שלישית בסדרת תערוכות המוצגות במוזיאון במסגרת פסטיבל מדיטרנה ומבקשות לבחון את פניה של הזהות המקומית בהקשר העכשווי וביחס לאופייה הייחודי של העיר אשדוד. התערוכה עוסקת בהיבטים שונים של נדודים והגירה – התקה, זרות, עקירה ופליטות – בהקשר ההיסטורי המקומי ובהקשר הגלובלי העכשווי. אוצרי התערוכה הם יובל ביטון ורוני כהן-בנימיני, ומי שאמונה על תחום אמנות-תערוכה היא נעמי אדר-הופמן.

"האדרנלין זורם בגוף וההתרגשות גדולה בפתחו של פסטיבל מדיטרנה אשדוד 2016", אומר מנכ"ל הפסטיבל, מוטי מלכא. "הצלחות הפסטיבלים הקודמים מחייבים את מטה הפסטיבל לספק עוד פסטיבל מצוין, וכאשר ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי מודיע שאירועי 60 שנה לעירנו אשדוד יפתחו בפסטיבל מדיטרנה, גם הדופק מאיץ פעמיו. נפגשנו, התלבטנו, התייעצנו, התווכחנו ו…החלטנו! הנה התוצאה לפניכם: הפסטיבל הכפיל את ימי פעילותו מארבעה לשמונה ימים, יריד האוכל והמופעים בכיכר גדלו לארבעה ימים, הקרנות החוץ של הקולנוע בכיכר יהיו יומיים, ומספר סרטי הקולנוע גדל ל-14. סך הכל מספר המופעים והאירועים בפסטיבל גדל מ-28 ל-45. כמו בפסטיבלים הקודמים, כל המופעים עם טובי האמנים, בהפקות מקור ובכורה לפסטיבל וחלקם גם לראשונה בישראל. לתמיכה הנדיבה של עיריית אשדוד הצטרף השנה משרד התרבות והספורט ולסיוע מיוחד לקמפיין שיווק בחו"ל, נתקבלה תמיכה ממשרד החוץ וממשרד התיירות לעידוד חבילות תיור לישראל ולפסטיבל. פסטיבל מדיטרנה אשדוד, עושה צעדיו בבטחה להיותו הפסטיבל של המדינה".

medi3

מלכא ציין כי הקמפיין בחו"ל בסיוע משרד התיירות יתמקד בשש מדינות. עוד הוסיף מלכא כי כבר נמכרו 1200 כרטיסים, וכי למופע הנעילה של הפסטיבל, מופע הבכורה של יהורם גאון "רומנסות בלאדינו", נמכרו כמעט כל הכרטיסים באולם התחתון במשכן. "לאור השנים הקודמות, אנו מאמינים שיותר מ-60% מרוכשי הכרטיסים יגיעו מחוץ לעיר", אמר מלכא, "מדובר בעשרות אלפי כרטיסים. אל יריד האוכל בכיכר מגיעים אלפים, וכאן החלק האשדודי גדול יותר".

"כמו בשלושת הפסטיבלים הקודמים, ובמיוחד בימים אלה, חשוב לנו מאד לארח בפסטיבל אמנים שטרם ביקרו או הופיעו בישראל", אמר המנהל האמנותי, דודו ז'רז'בסקי, "ולשמחתי יגיעו השנה לפסטיבל זמר הפלמנקו הספרדי מיגל פובידה, זמר הטנור היווני מאריו פרנגוליס והיישר מפס קול סרטיו של הבמאי אלמדובר הזמרת הספרדיה הנפלאה לוז קאסאל. השנה מצדיע הפסטיבל לתקופת הזוהר של המוסיקה המזרחית, בערב מחווה ל"מוסיקת הקסטות". ערב חגיגי בהפקת מקור של הפסטיבל בו יקחו חלק מיטב הזמרים הבולטים של התקופה – חיים משה, ישי לוי, זהבה בן, דקלון, ניסים סרוסי, אלי לוזון ולירון עמרם".

שמעון פרנס, המייעץ בתחום המוסיקה אמר כי הפסטיבל צומח וגדל לתפארת אשדוד. "זהו אחד הפסטיבלים המושקעים בארץ, לא רק מבחינה כספית, מוניציפלית ומבחינת חשיבות העיר ומיתוגה, אלא גם מהמחשבה המושקעת בו, הכוונה, התכנון, הרצינות והמקצועיות של העושים בדבר. אפשר לומר שאת מדיטרנה עושים באהבה או שלא עושים בכלל".

לאן נעלם משה איבגי?
שם אחד שלא הוזכר בהשקה הוא שמו של השחקן משה איבגי, מי שהיה אמון על הייעוץ האמנותי בתחום הקולנוע. "במשך ארבע שנים כולל הפסטיבל הזה, מי שהכין, עמל, בחר, מיין וגיבש את הקונספט הוא משה איבגי", אמר מוטי מלכא. "כבר לפני למעלה מחודש הוא הציג את הכול בפנינו, את כל מה שמופיע בתוכניה. אחרי כמה ימים יצאה לתקשורת הפרשה. איבגי 'עשה חושבים', התקשר אליי, ואמר שלטובת הפסטיבל ולטובתו הוא נכנס להקפאת פעילות כמו שעשה בתיאטרון חיפה. אמרתי לו שאני מכבד את בקשתו. זה נשמע הגיוני וסביר, ומי שמנהלת את הנושא היא סיגל ראש, שנמצאת איתנו זו השנה הרביעית, היא מיומנת ויודעת הכל".

לסיכום, המשתתפים במופעים הם: זמר הפלמנקו הספרדי מיגל פובדה, הזמרת הספרדייה לוז קאסל, הזמרת הטורקייה הנודעת איינור, הזמרת הפורטוגלית לורה, זמר הטנור היווני מריו פרנגוליס במופע ראשון בישראל מארח את דניאלה לוגסי והתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור- הפקה מיוחדת לפסטיבל, אהוד בנאי עם ג'ורג' סמעאן, סאלם דרוויש וגיל סמטנה, התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד עם ריימונד אבקסיס במופע חגיגי, טריפונס בחגיגה יוונית ישראלית, האנסמבל היהודי/מוסלמי/נוצרי "דיואן סאז", ההרכב הישראלי "הלובים", אנסמבל "מכילתא" במופע מוסיקה פרסית קדומה, ההרכב הישראלי "יאמאס" במופע חגיגה יוונית וזמרת הפלמנקו הישראלית- בינלאומית יעל הורוביץ.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך