התסמינים ודרכי הטיפול בחיידק "השיגלה" שגורם לילדי הגנים באשדוד לחלות

הילד משלשל, כואבת לו הבטן, או אפתי ועייף מדי ? יש סיכוי שגם הוא נדבק בחיידק השיגלה, שפקד לאחרונה את גני הילדים בעיר אשדוד, בכתבה לפניכם ריכזנו את כל מה שתרצו לדעת על החיידק המסוכן

אתמול פרסמנו את דבר ראש העיר אודות הסכנה בהדבקות חיידק השיגלה, שגרם לעשרות ילדים להיות בבית ואפי' בבית החולים, וכן לחמישה גנים להיסגר עכב התפשטות החיידק. עקב פניות רבות של הורים דואגים לאתר 'אשדוד אונליין' שביקשו מידע אודות החיידק וכאן ריכזנו כאן עבורכם את כל השאלות והתשובות .

חיידק השיגלה נקרא על שמו של חוקר יפני בשם שיגה קיושי, אשר גילה את הגורם למגפת מחלות מעיים ביפן בסוף המאה ה-19. מה גורם להידבקות בחיידק? מה הם התסמינים והסכנות? כיצד ניתן להתגונן בפניו? להלן מדריך להורים.

איך תדעו שילדכם נפגע מהחיידק? חיידק השיגלה דוגר בגוף בין 12 שעות למספר ימים. התסמינים שלו הם כאבי בטן ועוויתות, חום גבוה, הקאות, אובדן תיאבון, חולשה ושלשול רירי-דמי מרובה.

מהן הסכנות בהידבקות בחיידק שיגלה? הסכנה השכיחה ביותר היא סכנת התייבשות הנגרמת בשל איבוד נוזלים ומלחים. ילדים קטנים ותינוקות נמצאים בסיכון יתר. המאפיינים של ההתייבשות הן מתן שתן מועט וכהה, בכי נטול דמעות, עור וריריות יבשים, מרפס שקוע, אפתיה וישנוניות. במקרים קיצוניים, החיידק עלול לפגוע במערכת העצבים. אם מתרחשת פגיעה במערכת העצבים, התסמינים שלה הם כאבי ראש, תחושת בלבול, קישון עורף ואף הזיות ופרכוסים.

מה עושים כאשר מתחילים התסמינים ומהו הטיפול?
במקרים של סימני התייבשות קשה (ישנוניות) יש להביא את הילד בדחיפות למרפאה או למוקד חירום לקבלת טיפול. כאשר ההתייבשות קלה עד בינונית, ניתן להשקות בתמיסה של מלחים דרך הפה (לדוגמה מינרלי או הידרן).
במידה ורואים דם בצואה, או שיש שלשול מרובה, מומלץ לגשת לרופא. עדיף להגיע עם טיטול לדוגמא. יתכן שהרופא ישלח אתכם לבצע תרבית צואה, ועל פי בדיקתו יוחלט אם להתחיל במתן טיפול אנטיביוטי או להמתין לתוצאות התרבית.

כיצד ניתן למנוע את ההידבקות בחיידק?
מילת המפתח היא – היגיינה. למדו את ילדיכם לשטוף את ידיהם לפני ארוחה, לאחר יציאה מהשירותים או משחק בחצר. כיום יש סבונים אנטי בקטריאליים מיוחדים בבקבוקונים, הנוחים מאוד לשימוש ולנשיאה. בגן ובבית ספר קשה יותר לאכוף את כללי ההיגיינה אך חשוב לתת לכך את מלוא תשומת הלב, על מנת למנוע התפרצות מגיפות. ילד משלשל אינו יכול לבקר בגן ובבית הספר. במעונות הסכנה גדולה עוד יותר בשל השימוש בחיתול והליך ההחלפה העשוי לגרום להתפשטות המחלה.

חיידק השיגלה יכול להגיע למזון באמצעות זבובים, ולכן יש למנוע את מגעם עם האוכל. יש לשטוף היטב במים וסבון פירות וירקות טרם האכילה מכיוון שחלקם מושקים במי ביוב. מבוגרים צריכים להקפיד על היגיינה לפני טיפול במזון ולאחר מגע עם הילד החולה.

למה החיידק מדבק בעיקר בעונת האביב וקיץ?
בשל שני מרכיבים עיקריים: בקיץ שוהים הרבה רוחצים בבריכות המהוות מרבץ לחיידקים. שנית, בחום של הקיץ, מזון שעומד בחוץ אפילו לזמן קצר משמש כמצע לחיידקים. החיידק נמצא בעיקר במים או במזון שזוהם בצואה ועלול לגרום למגיפה.

כיצד נדבקים בחיידק השיגלה? בקלות. החיידק מדבק ביותר ומספיק מגע קל כדי שיעבור בין ילדים או מבוגרים.

האם קיים חיסון נגד החיידק? עדיין לא. החיסונים נמצאים בשלבי פיתוח.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך