הישג מרשים: שנת 2009 10% אבטלה שנת 2016 5.3% אבטלה

בשקט-בשקט, בזכות עבודה סזיפית ומתישה, ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי, הצליח לעמוד באחד היעדים המרכזיים שהציב לעצמו עם כניסתו לתפקיד – יצירת מאות מקומות עבודה חדשים וצמצום מהותי של רמת האבטלה באשדוד. להצלחה הגדולה שותפים גופים ואנשים רבים: הממונה על האגף לתעשייה ותעסוקה בעירייה יהודה פרנקל, מנהל שירות התעסוקה בעיר אלדד כנפו, ומנהלת אגף תעשייה ותעסוקה בעיריית אשדוד סמדר איצקוביץ, ששילבו זרועות וגרמו לכך שאשדוד רשמה את אחד ההישגים הגדולים בארץ בצמצום תופעת האבטלה. ד"ר לסרי: "שנת 2017 עתידה להיות שנת מפנה משמעותית ותקווה שהאבטלה באשדוד תרד מתחת לממוצע הארצי, עם פתיחתו של בית החולים הציבורי, אשר תהיה לו השפעה גם על נושא התעסוקה בעיר"
הישג מרשים: שנת 2009 10% אבטלה שנת 2016 5.3% אבטלה

בחודש אוגוסט 2009 נרשם שיא שלילי בעייתי מאוד מבחינת העיר אשדוד. הנתונים הרשמיים שהגיעו באותם ימים מלשכת התעסוקה המקומית העלו נתון כואב במיוחד – קרוב ל-10% מתושבי אשדוד דווחו כדורשי עבודה. במילים פשוטות, עשרות אלפי אנשים לא הצליחו למצוא מקום עבודה ראוי, ומן הסתם נקלעו למציאות כלכלית חונקת. כבר אז ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, כינס ישיבת חירום בלשכתו, והחליט לבצע שורה של פעולות כדי לנסות ולצמצם באופן הדרגתי את הרעה החולה הזו, שמכה כמעט בכל עיר בארץ הקודש.
לאורך השנים המספרים החלו להצטמצם, יותר ויותר אנשים הצטרפו למעגל העבודה, והשיא החיובי הגיע בחודש החולף, כאשר מלשכת התעסוקה נמסר כי נרשם שיא חיובי מזה שנים ארוכות – 5.3% אחוזי אבטלה באשדוד. הממוצע הארצי עומד על 5 אחוז, רק 0.3 אחוז יותר מהממוצע הארצי.

מחקרים של שירות התעסוקה הישראלי מצביעים על עלייה במספר המועסקים באשדוד, משנת 2012 עד לסוף שנת 2015, וירידה באחוז האבטלה בעיר, תוך התקרבות לממוצע הארצי. על ההישג המרשים הזה, התורם לחוסנה הכלכלי של העיר ושל תושבי אשדוד, אחראים לשכת התעסוקה המקומית ועיריית אשדוד באמצעות האגף לתעשייה ותעסוקה.

כזכור, לפני מספר שנים הוקם בלשכת ראש העיר האגף לתעשייה ותעסוקה, במטרה לתת מענה מקצועי ומהיר לעסקים קטנים, בינוניים ומפעלים גדולים הפועלים בעיר. במקביל, גם נבנתה תכנית שיווקית מקצועית, אשר הצליחה למשוך לאשדוד מרכזי תעסוקה של חברות מובילות במשק הישראלי כדוגמת IBM, שטראוס ועוד.

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי: "שנת 2017 עתידה להיות שנת מפנה משמעותית ותקווה שהאבטלה באשדוד תרד מתחת לממוצע הארצי, עם פתיחתו של בית החולים הציבורי, אשר תהיה לו השפעה גם על נושא התעסוקה בעיר. המטרה המרכזית בתוכניות העבודה הייתה והינה גם היום, להמשיך ולהגדיל את מקומות התעסוקה בעיר באמצעות גיוס וליווי חברות חדשות, טיפוח ושדרוג תעשיות קיימות והקמת תשתית לתעשייה עתירת ידע. צוות האגף, יחד עם לשכת התעסוקה באשדוד, מלווים באופן אישי חברות ומיזמים במהלך כניסתם ונותנים את הסיוע הנדרש לשילובם המיטבי בעיר. חברות שהיו עד לא מזמן בתל אביב היום הן גם באשדוד."

בשבוע החולף נפגש ד"ר לסרי עם מנהל שירות התעסוקה אלדד כנפו, ומנהלת אגף תעשייה ותעסוקה בעיריית אשדוד סמדר איצקוביץ, ודנו בנתונים החיוביים, תוך קביעת תוכניות ויעדים לשנת 2017, על בסיס שיתוף פעולה של השנים האחרונות, שכלל שולחן עגול משותף, ייבוא ופתיחת מפעלי תעסוקה חדשים בעיר, חיזוק מקומות תעסוקה קיימים וסיוע בתקציב להכשרת עובדים בעבודה ע"פ דרישות השוק. בנוסף, בשירות תעסוקה ישנה תוכנית בשם "מעגלי תעסוקה", שהתחילה כפיילוט באשדוד, אשר עוזרת לדורשי עבודה לחזור למעגל העבודה. במסגרת שיתוף הפעולה יוצא הדופן בין שירות התעסוקה לאגף תעשייה ותעסוקה בעיריית אשדוד, הצליחו ליצור את המהפך הנדרש ולסמן מגמה חיובית לאורך השנים האחרונות. "תחילה נבלמה מגמת העלייה במספר המובטלים, ובמקביל החלו ביצירת מקומות תעסוקה, במטרה לצמצם את אחוז האבטלה באשדוד", אומרים באגף.

אשדוד אם כן עשתה קפיצת מדרגה משמעותית בנושא התעסוקה, והעובדות מדברות בעד עצמן. כך נוספו בשנתיים האחרונות כ-3,000 מקומות עבודה חדשים בעיר. "זהו נתון חסר תקדים לעיר אשדוד ובהחלט חריג גם ביחס למה שקורה ברמה הארצית", אומרים בעירייה בסיפוק רב ומציינים כי בעוד שברחבי הארץ הכותרות מדווחות על סגירת מפעלים ופיטורי עובדים, באשדוד מתבצע תהליך הפוך – תוספת של אלפי מקומות עבודה חדשים וירידה באחוזי האבטלה.
היום ניתן לראות חברות גדולות וקטנות המגיעות לאשדוד ומבססות בה את עסקיהם כדוגמת: כ.א.ל, IBM, שטראוס, חברות Call-center, חממות טכנולוגיות והרשימה ארוכה. "עד לפני מספר שנים אגב, מעסיקים ומפעלים לא גילו עניין באשדוד, ואילו היום אשדוד נכנסת דרך הדלת הראשית כשהתעניינות בה מרשימה", מציינים באגף תעשייה ותעסוקה.

בנוסף, הם מציינים כי האגף מפעיל פורום של גופי תעסוקה עירוניים, שמסייע לעסקים באיתור, מיון וגיוס מועמדים מתאימים, ליווי בקבלת הטבות ממשלתיות, איתור צרכים בתחום ההכשרה המקצועית ועוד. כך למשל אגף רישוי עסקים בעירייה פיתח מסלול רישוי נוח ושירותי מאוד, המלווה באופן אישי על ידי הנהלת האגף. הם מקיימים כנסי הסברה לבעלי עסקים ומפעלים ועומדים לרשותם באופן מלא. "אלו תהליכים שארכו שנים ואנחנו עכשיו רואים את פירות ההשקעה. אני כמובן מאוד שמח על כך ומעודד מאוד מהמגמה המסתמנת", מציין יהודה פרנקל, חבר מועצת העיר הממונה על תעשייה ותעסוקה.

גם מנכ"ל IBM ציין את הפעילות שנעשית באשדוד, בעבודת השיווק, השירות, היחס והמקצועיות. הוא ציין כי אשדוד מציגה יכולות גבוהות יותר מרשויות רבות, ובמהלך הבדיקות שערכו לפתיחת מרכז נוסף של IBM נבחנו מספר רשויות, ואשדוד זכתה בזכות דבר נוסף שבלט במיוחד: "המשאב האנושי באשדוד הוא מאוד איכותי ומגוון", אמר מנכ"ל החברה המוכרת.

כעת, בהסתכלות קדימה אפשר להיות מאוד אופטימיים. בית החולים המתקדם בישראל אשר ייפתח בעוד שנה מהיום, יצור מקומות עבודה רבים ובמעגלים הרחבים יותר ימשוך משקיעים נוספים בתחומים שונים. כך גם כל החממות הטכנולוגיות הפועלות באשדוד ומייצרים סטארטפיסטים מבטיחים. שטראוס עצמה הקימה כאן חממת פוד-טאק, לראשונה בארץ, ולצד חברות גדולות ונוספות כמו כ.א.ל שפתחו מרכז בעירף מבינים כולם שאשדוד היא השקעה בטוחה כבר היום ולעתיד אפילו יותר.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך