לטענת חברת נמל אשדוד בשל מיעוט המומחים בארץ בנושא תחרות ימית, החליטה הנהלת הנמל לצאת במכרז בינלאומי לגיבוש צוות מקצועי בעל ניסיון בהפעלת שני נמלים ימיים בטווח גיאוגרפי של פחות מ־5 ק"מ. בתחילת העשור הבא, אז ייפתח נמל הדרום החדש שבונה בימים אלה חברת צ'יינה הארבור הסינית ותפעיל ל־25 שנה חברתTIL ההולנדית, זה יהיה המצב לחופי אשדוד.
את ההחלטה קיבל המנכ"ל בפועל יצחק בלומנטל, לאחר שלפני כשבועיים הושג הסכם קיבוצי בין העובדים להנהלה, שבמסגרתו הוחלט להוציא את מחלקת הים (לרבות הנתבים) מהנמל ולהכפיף אותה לחברת נמלי ישראל בהשקעה של כחצי מיליארד שקל. במכרז ישולבו בין היתר תכנון וביצוע של היערכות לקליטת אוניות גדולות שנושאות יותר מ־18 אלף טונות במקום עד 12 אלף טונות כיום, הגבהת והארכת מנופים ורכישת מנופים חדשים בעלות של כ־200 מיליון שקל, בחינת המערך התפעולי ותכנון מתקן אחסון כלי רכב מיובאים.