המהפך של מתנ"ס עוזיאל: מתיחת פנים ושינוי מבפנים

מתנ"ס עוזיאל, המתנ"ס הוותיק באשדוד, עובר בתקופה האחרונה שינויים מבפנים ומבחוץ, קירות המבנה עוטרו בציורים מלבבים, חדר המחשבים עובר שיפוץ, ופרויקטים מיוחדים מנגישים את המתנ"ס גם למי שמתקשה להגיע אליו. "בעקבות פרויקטים של התחדשות עירונית מגיעים ועוד יגיעו זוגות צעירים, ואנחנו מכינים את קבלת הפנים על ידי התאמה לצרכים העתידיים", אומר רפי מיכאלי, מנהל המתנ"ס

מתנ"ס עוזיאל ממוקם ברחוב סיני ברובע א'. כבר יותר משלושה עשורים הוא מקיים פעילות קהילתית. המתנ"ס הכי ותיק בעיר ידע ימים יפים, כאשר אשדוד הייתה צעירה וקטנה יותר, ורובע א' ורחוב רוגוזין הסמוך, נחשבו למרכז העניינים. הוא היה בין המתנ"סים הפעילים ביותר, עד להתפתחות הרובעים החדשים. "מתנ"ס עוזיאל עבר הרבה תמורות בשנים האחרונות", מציין רפי מיכאלי מנהל המתנ"ס, המנהל אותו בשנה האחרונה, "הוא היה פחות פעיל בגלל הזדקנות הרובע, וחשבנו מה לעשות כדי לתת מענה לקהילה הנוכחית, וגם להכין אותו לעתיד לבוא. כרגע יש ברובע 700 ילדים, וזה מעט. בעקבות פרויקטים של התחדשות עירונית מגיעים ועוד יגיעו זוגות צעירים, ואנחנו מכינים את קבלת הפנים על ידי התאמה לצרכים העתידיים".

מיכאלי, שהגיע מתחום החינוך הפורמאלי, רואה את המתנ"ס כמתחם שנותן מענה לכל המשפחה ולכל הגילאים, מהגיל הרך ועד לגיל השלישי, כולל האפשרות לרכישת מקצוע. את המטרה הזו הוא משיג באמצעות סדרת מהלכים המנגישים את המתנ"ס לקהילה. מנכ"ל החברה העירונית אורן טאויל, יזם אף הוא פרויקטים עתידיים במתנ"ס, ואישר תקציב רחב לשיפוץ. גם הוא מקדם את הרצון להחזיר את פעילותו השוקקת של המתנ"ס דרך אגף ילדים ונוער ומנהיגות צעירה. בעתיד, כאשר ההתחדשות העירונית הכוללת פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי-בינוי של המתחם מסביב למתנ"ס, תסתיים, הוא יהפוך לקריית תרבות, שתכלול לצד המתנ"ס גם בית ספר.

השינוי ניכר כבר בכניסה. את קירות המבנה הענק מעטרים ציורים שמחים ורעננים. למבנה, שהיה בעבר הרחוק בית ספר, מספר כניסות. בכל כניסה מסך טלוויזיה, ובו ניתן מידע על הפעילות המתרחשת והעתידה לבוא, וכן תמונות מפעילויות שונות שנערכו על ידי המתנ"ס. גם עמוד הפייסבוק מקפיד לשמור על עדכניות. "מנכ"ל החברה העירונית אורן טאויל משקיע המון במתנ"ס, התווספו פרויקטים מיוחדים, וגם התושבים מציינים בפנינו שהם 'מרגישים' את המתנ"ס, והם רוצים לצרוך פעילות", אומר מיכאלי. "אנחנו משלבים חדשנות עם הנגשה לכל גיל וגיל. כשאימא לשלושה ילדים רוצה להביא אותם לפעילות, היא לא תגיע עם כל ילד בנפרד. אנחנו מתאימים לכל גיל חוגים חדשניים שהילד יעדיף אותם על פני ישיבה מול טלוויזיה, ובזמן שהילדים בחוג אנו מציעים גם לאימא פעילות לעצמה".

חוגים לשלושה ילדים זו הוצאה כספית גדולה. איך משפחה יכולה לעמוד בה?
"בוודאי שמעת על פרויקט הדגל של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי 'חוג לכל ילד', שאותו מקדם המנכ"ל אורן טאויל. כל ילד שלא מתאפשר לו לשלם על חוג, מקבל הנחה של 50 אחוז ואפילו יותר. אנחנו מקיימים עם כל ילד שיחה מקצועית על מנת להתאים לו חוג. יש לנו גם הפנינג פעם בשבוע, שבו אנחנו תמורת חמישה שקלים הילד מקבל פיצה וטרופית, והפעלה חינמית".

matanas_uziel

uziel 2

מיכאלי מוסיף כי מכללת אקדמון מקיימת במקום לימודי הכשרה והעשרה המוכרים לגמול השתלמות לעובדי העירייה, הנמל, רכבת ישראל ועוד, ומכללות של עמל הישגים מעבירים קורסים לרענון נהיגה. "אנו נמצאים במשא ומתן עם משרד התמ"ת במטרה להעביר קורסים של הכשרה מקצועית, כך שצעירים יוכלו לבוא אלינו, ללמוד ולרכוש מקצוע. חדר המחשבים שלנו עבר שיפוץ אף הוא, ואנו רוצים להנגיש את המחשב גם לאוכלוסיה המבוגרת דרך לימודי ישומי מחשב. אנחנו מפתחים עבור אוכלוסיה זו קורס נוסף, שילמד אותם לערוך את כל התמונות של הנכדים שנשלחות אליהם לסמארטפון ולמחשב או כאלה שהם צילמו בסלולרי. הם ילמדו, למשל, איך להפוך את התמונות לאלבום או למצגת".

"אנחנו מכניסים דברים חדשים, מנסים להרגיש את האוכלוסיה ולהביא אותה אלינו, ולכן המתנ"ס גם יוצא החוצה לקהילה", מוסיף גבי זייתון, רכז פעילות פנאי, חוגים ופרויקטים. "בחודשי הקיץ יצאנו אל הפארקים ברחובות האצ"ל וההגנה, ראינו היכן מתכנסת הקהילה, פגשנו אותם, שמענו מה מעניין אותם והבאנו אליהם את מוקדי ההרשמה. התחילה נהירה יפה למתנ"ס. כיום, יש לנו פרויקטים מיוחדים לגיל הרך, סטודיו 'מוב' מרובע י"א בהנהלת שירה צ'שלה הגיע אלינו, ויש לה מאה רקדניות במתנ"ס, תנועות הנוער העובד והלומד ומחנות העולים יקיימו אצלנו את פעילותם, ואנחנו רוצים להקים אגף נוער שיחזיר את פעילות המד"צים. יש לנו שיתוף פעולה עם פנימית נווה גלים ומעון סיגליות, שהוא מעון רב תכליתי, שמעשירים את סל התרבות שלהם דרך המתנ"ס".

ומי שלא יכול להגיע למתנ"ס?
"יש לנו פרויקטים מיוחדים, כמו למשל בבית הספר של הרובע, רעים וגאולים. אנחנו מביאים את החוגים לתוך בית הספר. במקום לחזור הביתה, הילד נשאר עוד שעתיים בבית הספר. גם הצהרונים שלנו שם. בנוסף, פתחנו צהרון גנים בהנחות משמעותיות, ואנחנו אוספים את הילדים למתנ"ס, צוות מקצועי מעניק להם פעילות העשרה וארוחת צהריים. רוב הילדים מגיעים ממשפחות רווחה, והם מודים ושמחים על הצהרון".

המתנ"ס הוא בין הבודדים שפתוח עד שעה עשר בלילה. הוא משתתף עם הרשות העירונית למאבק בסמים בפרויקט "מגרש מואר", ומשאיר במגרש הספורט שבו את התאורה דולקת. צעירים המשתתפים בפרויקט "משאלה חווייתית" מגיעים ללמוד במתנ"ס אומנויות לחימה. וגם לבנות יש מענה בדמות "מחול לכל ילדה". צוות המתנ"ס כבר החל להתכונן לחודשי הקיץ. כבר מאפריל יתקיימו פעילויות שבהן שוב יצא המתנ"ס החוצה, לשכונה, לפארקים ולתושבים.

"יש לכם כתובת", פונה מיכאלי לתושבי רובע א', "אם עד היום היו פחות תחומי התעניינות במתנ"ס והייתם צריכים לנסוע לרובע אחר, היום מתנ"ס עוזיאל נגיש לכל המשפחה. אנחנו נותנים מענה לכל המרחב, לכל הגילאים. מתחם אחד שנותן מענה קרוב לבית. לא צריך לצאת מהרובע, הכל במרחק הליכה. פשוט לבוא וליהנות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך