דעה אישית – יצחק מויאל

עת לעשות - המלחמה בתאונות העבודה בבניין

בחודשים האחרונים הצלחנו להעלות את נושא תאונות העבודה בבניין ומקרי המוות המיותרים למודעות ציבורית, ובעיקר בתקשורת, אך האכיפה אפסית ועובדי הבניין ממשיכים לקחת סיכונים מיותרים שעולים בחיי אדם. בשבועות האחרונים התרבו מקרי תאונות העבודה באתרי הבנייה, ומספרי ההרוגים רק עולים. על פי דו"ח מרכז המחקר של הכנסת שפורסם בדצמבר האחרון, בשנים 2015-2010 נהרגו 184 פועלי בניין בתאונות במהלך העבודה, המהווים כ-54% מן ההרוגים בתאונות עבודה בכלל המשק.

בימים אלו אני יוזם הסכם קיבוצי מיוחד לתחום הבטיחות בענף הבניין, שיחייב מעסיקים לשמור על הבטיחות באתרי בנייה ברחבי הארץ. יוזמה נוספת שלנו היא להקים ועדה מיוחדת, שתרוכז תחת ועדת העבודה בכנסת, ובה ישבו נציגי כל הגופים והרשויות הנוגעים בדבר, ואצלם ירוכזו כל הנתונים, יבוצע מעקב מול המשטרה והפרקליטות אחר כל מקרה וייזמו פעולות למניעת תאונות באתרי הבנייה.

לצד העלייה החדה בתאונות עבודה ומקרי מוות באתרים, הסתדרות עובדי הבניין והעץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל עובדות ללא הפסקה להגברת המודעות בקרב העובדים והמעסיקים בענף לנושא הבטיחות בעבודה. הן משתתפות במימון הכשרות בתחום הבטיחות ומסייעות ברכישת ציוד בטיחות אישי לעובדים בענף. מעבר למידע הרב ולפרסומים המקצועיים בתחום אשר זמינים באתר הקרן, מתקיימות לאורך השנה סדנאות הכשרת פקחי בטיחות, קורס רענוני בטיחות, כמו גם שלל קורסים מקצועיים לתפקידים השונים באתרי הבנייה. הן פועלות בשיתוף פעולה עם המוסד לבטיחות וגהות, אגף הפיקוח על העבודה במשרד התמ"ת וגופים נוספים במטרה לצמצם את מספר תאונות העבודה בענף הבנייה, דרך קידום יוזמות חקיקה אשר יעזרו לאלפי העובדים ברחבי הארץ.

אך המצב בשטח מציב מכשולים בטיחותיים רבים, משרד האוצר לא מקצה תקציבים מספיקים על מנת לקלוט עובדים מקצועיים ומיומנים ולאכוף את החוקים הקיימים. אנחנו, כמי שאמונים על זכויות העובדים, דורשים מהממשלה להכפיל ולשלש את תקציב הפיקוח על אתרי הבניה ולהביא לכך שאתרי בנייה יהיו מקומות עבודה בטוחים.

בכדי לשפר את המציאות הנוכחית ההסתדרות פועלת במספר מישורים. ראשית, בקריאה לאכיפה מוגברת למניעת העסקת עובדים ללא הכשרה ועל תקינותו של ציוד מכאני כבד ועסקת קבלנים לא רשומים ותעודות מקצוע מזויפות. ההסתדרות קוראת להקמתה של מועצה ציבורית שתהיה הגוף שירכז את המידע על כל תאונה באתרי הבניה, תעקוב אחר הטיפול של רשויות האכיפה ותבנה מאגר נתונים כולל בתחום תאונות העבודה באתרי הבניה בישראל. זאת לצד ועדת משמעת עליונה שתדון, תטפל ותעקוב על היישום של ההסכם. כל אלו לצד פעולות רבות להגברת המקצועיות והאכיפה באתרי הבנייה ושיפור הכרחי בביטחונם של הפועלים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך