האם בית החולים הציבורי באשדוד יוותר לגמרי על שירותי רפואה פרטיים?

בזמן שבית החולים הציבורי באשדוד נבנה בקצב מדהים, עם 500 פועלי בניין שעובדים סביב השעון, מאחורי הקלעים מתקיימות שיחות מעניינות מאוד בין בכירים במשרד הבריאות לבכירים בחברת "אסותא", סביב שאלת שירותי הרפואה הפרטיים שאמורים להיות בהיקפים מצומצמים בבית החולים.

במשרד הבריאות החליטו להציע ל"אסותא" לוותר על הבונבוניירה, שאותה כללה המדינה בכבודה ובעצמה בתנאי המכרז להקמה ולהפעלת בית החולים הציבורי באשדוד שייפתח רשמית בעוד כשנה. מדובר בהיתר להפעלת שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) בהיקף של עד 25% מהפעילות של בית החולים. וזאת, בדומה למתכונת של ביה"ח הדסה בירושלים. חשוב לציין כי הבונבוניירה הזאת שווה לא רק עשרות מיליוני שקלים בשנה, שיזרמו מביטוחי הבריאות, אלא גם ואולי בעיקר מאפשרת לבית החולים החדש "לגנוב" רופאים בכירים ומנהלי מחלקות מבתי החולים במרכז.

במשרד האוצר, שגיבש בסוף העשור הקודם את תנאי המכרז, סברו אז כי מודל השר"פ הוא התמריץ היחיד שיכל לשכנע יזמים לקחת על עצמם את המשימה של הפעלת בית חולים ציבורי, כזה שיש בו שלל יחידות הפסדיות כמו חדר מיון, מחלקות פנימיות, גריאטריה ועוד.
בכל מקרה, רוב הפעילות של בית החולים החדש באשדוד יהיה בדיוק כמו שירותי הרפואה שמקבלים היום תושבי באשדוד בבית החולים "קפלן" ברחובות ובבית חולים "ברזילי" באשקלון, רק בתנאים הרבה יותר מתקדמים וחדשניים. מדובר בבית חולים הכי חדיש בארץ, שנבנה בבנייה ירוקה ומתקדמת. כל אזרח יוכל להגיע לשערי בית החולים ולקבל שירותי רפואה ללא תשלום. מה שכן, יהיה ניתן ליהנות גם משירותי רפואה פרטיים, למי שיש את היכולת הכספית לכך. ייתכן מאוד שראשי חברת "אסותא" יסכימו לקבל את ההצעה המעניינת של משרד הבריאות, ויזכו להטבות משמעותיות תמורת הוויתור על השר"פ.

כך או אחרת, בחלוף השנים המחיש מודל השר"פ של בית החולים "הדסה" בירושלים עד כמה הוא משחית ומושחת. גם ועדת גרמן לחיזוק הרפואה הציבורית בישראל אמרה את דברה בעניין בצורה ברורה. הוועדה המליצה אמנם לאסור על הכנסת שר"פ לבתי חולים ציבוריים, אולם היא החריגה בתי חולים שכבר מפעילים כיום שר"פ, לרבות ביה"ח באשדוד שכבר היה בשלבי הקמה. במשרד האוצר לא התלהבו מההחרגה הזו, והחליטו כאמור לעשות כל מאמץ לבטל את השר"פ באשדוד כחלק ממכלול הצעדים האחרונים לריסון ההוצאה הפרטית לבריאות, לבלימת העלייה בשכר המנתחים ולחיזוק המערכת הציבורית.

שיהיה ברור, שר"פ בבתי חולים ציבוריים יכריע לטובת הכסף – חולים בלי כסף יראו את הרופא שלהם בבקרים, אחרי שהמתינו שבועות, וחולים עם כסף יפגשו את אותו הרופא בשעות אחר הצהריים לאחר זמן המתנה קצר יותר. במילים אחרות, למי שיש כסף יש סיכוי לחיות הרבה יותר מאלה שאין להם…

יהיה מעניין לעקוב אחר הנושא החשוב הזה.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך