בית המשפט פסק: מאסר של שנתיים וחצי לגומא חסין על עבירות מס

בית המשפט גזר היום על גומא חסין בכיר לשעבר בנמל אשדוד מאסר בפועל של שנתיים וחצי ו-150,000 ש״ח קנס

גומא חסין מאשדוד, שהיה בכיר בנמל אשדוד ומקורב משפחת שרון, קיבל היום גזר דין חמור של 30 חודשי מאסר בפועל, 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 150,000 שקלים, וזאת בעקבות עבירות מס עליהן אמר השופט כי הן חמורות ביותר.

כתב התביעה המקורי נגדו תוקן ועל כן באה הרשעתו, בה הוא הואשם, ראשית בהעלמת הכנסות בהיקף של כ-4.4 מיליון שקל. וזאת על סמך הודאתו של גומא ובמסגרת עסקת טיעון שנעשתה איתו. התובע עו"ד ציון קינן מפרקליטות מחוז דרום דרש כי יוטל עליו עונש של שנתיים מאסר, אך בהתאם להסדר שהתקבל ייפסק עונשו של גומא לאחר ששירות המבחן, אליו הוא נשלח, יערוך חקירה ויגיש תסקיר. זאת לא יאוחר מה-18.1.15.

שירות המבחן לא הטיב עם גומא וקבע כי התרשם מגומא כבעל קווים מניפולטיביים באישיותו וכמי שהוא בעל צורך בולט בקרבה למוקדי כוח, מעמד והשפעה. שירות המבחן קבע עוד כי קיים סיכוי גדול לכך שגומא יחזור על מעשיו. מאחר והוא מתקשה לעמוד בפיתוי כספי . שירות המבחן המליץ כי אם יוסר המחדל, כלומר ישלם את הכסף שהעלים מרשויות המס , להסתפק בעבודות שירות.

עוד טענה התביעה כי מדובר בעבירות חמורות ויש להטיל על גומא עונש של בין שנתיים לארבע שנים. עורך דינו ירון הראל טען כי הנאשם שילם מע"מ על אותם כספים שקיבל ולא שילם את מס ההכנסה על כך, והסכום אותו דורשת הרשות הוא שנוי במחלוקת .
עורך דינו ניסה לסייע ע״י כך שהסביר כי אימו של גומא חולה והוא זה שמטפל לבדו בחמשת ילדיו ודרש להטיל על מרשו עבודות שירות בלבד.

״עבירות המס״

החשד לעבירות מס מצד גומא עלה בשנת 2010 במהלך חקירת משטרה בחשד לשוחד במפעל הפיס, בה נחשד גם גומא. בסופו של דבר הוחלט לסגור את התיקים נגד כל החשודים בשוחד, אך פרשת העלמות המס של גומא לא נסגרה ובשנת 2012 הוגש נגדו כתב אישום.

על פי כתב האישום גומא ויעקב ברדוגו, אז המנכ"ל לשעבר של מפעל הפיס, ייעצו במהלך 2004 למספר אנשים, שניגשו למכרז על מנת לקבל זיכיון לשיווק מוצרים של מפעל הפיס. בסיום המכרז זכו 3 משווקים שגומא וברדוגו יעצו להם: חיים גולן (הבעלים של חברת לוטוס פלוס בע"מ), רפי דיין (הבעלים של חברת רפי דיין אחזקות בע"מ) ואלון אלרואי (הבעלים של החברות : א.ש.א הפקות והשקעות בע"מ וחברת ש.ש.ת עיתונות בע"מ).

תמורת הייעוץ שילמו שלושת המשווקים לברדוגו אחוזים מרווחיהם השנתיים. התשלומים הועברו לברדוגו בלבד ללא ידיעתו של גומא. לקראת סוף 2006 גילה גומא שלא קיבל את חלקו בתשלומים ופנה לברדוגו. לאחר דין ודברים ופנייה לבורר נחתם בין השניים הסכם לפיו ברדוגו יעביר לגומא סכומי כסף כפיצוי, וכן יורה למשווקים כי החל מינואר 2007 עליהם לשלם את התשלומים העתידיים לגומא.

כמו כן קבע השופט כי יעקב ברדוגו יעביר לגומא את מכונית ה-BMW לו היא שייכת.
במהלך השנים 2007-2009 קיבל גומא סכומי כסף וטובות הנאה מברדוגו והמשווקים. בין היתר מימן המשווק אלרואי את משכורתה של עובדת של גומא באחת מהחברות שבבעלותו ואת המשרדים ששכר עבור גומא. כמו כן שילם אלרואי עבור מכונית ה- BMW שהעביר ברדוגו לגומא. על פי כתב האישום גומא לא דיווח לרשויות המס על הכנסותיו והשתמט מתשלום מס תוך שימוש במרמה, עורמה ותחבולה.

עוד נכתב בגזר הדין כי מדובר "במסכת עבירות שאינן בגדר השמטה מקרית או חד פעמית של הכנסות, כי אם התנהלות שיטתית ומתוחכמת, תוך הקמת חברת קש בבעלות אחר והסוואת ההכנסות כתקבולים או כהחזר הוצאות שונות" . השופט התייחס לחסין כמי שפעל "להשמטה ולהעלמה של הכנסות באופן שיטתי במשך מספר שנים. המדובר היה בהכנסות בסכומים גבוהים, אשר אנשים מן הישוב לעיתים עמלים שנות חיים שלמות כדי לחסוך אותם ולא תמיד הדבר עולה בידם." כן הטעים כי חרף ארכות חוזרות ונשנות שנתנו ביד רחבה להגנה לא הוסר המחדל" ואף לא הועברו סכומים כלשהם, כולל הסכומים שאינם שנויים במחלוקת, לרשויות המס". השופט התחשב בהודאתו של חסין באשמה, היעדר הרשעות קודמות ומצב בריאותה של אמא ולנוכח חומרת המעשים מנגד, שיטתיותם מידת התחכום הנלווה להם, אבחנות שירות המבחן ואי הסרת המחדל מוצא בית המשפט להעדיף האינטרס הציבורי של הרתעת עבריינים בכוח מלעבור עבירות דומות " יש לזכור, כי פעמים רבות נעברות עבירות מסוג זה דווקא על ידי אנשים המנהלים אורח חיים נורמטיבי בבסיסו" .

בנוסף למאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בסך 150,000 שקלים, פסק השופט כי חסין" ירצה את עונשו באופן מיידי".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך