קרוב ל-400 משפחות מאשדוד מתקשות בהחזר המשכנתא!

על פי נתונים שהגיעו למערכת עיתון "המגזין" ואתר "אשדוד אונליין" חלק מאותן משפחות כבר עברו את הקו האדום מול הבנקים, והן עלולות למצוא את עצמן מפונות מבתיהן. ב-2015 טיפלו מרכזי הזכויות של עמותת "ידיד" ב-4,591 משפחות שאינן עומדות בתשלומי המשכנתא או שכר הדירה שלהן, ולמרבה הצער אשדוד היא מהערים המובילות בטבלה הלא מחמיאה

בשנת 2015 חלה עלייה מדאיגה של 24% במספר המשפחות שנקלעו לקשיים בהחזר המשכנתא שלהם, מהן קרוב ל-400 משפחות מאשדוד. הנתון המדאיג יותר הוא כי למעלה ממחצית מהמשפחות שנקלעו לקשיים הן משפחות בעלות הכנסה ממוצעת ומעלה, כלומר המצב אינו פוגע רק במעוטי יכולת אלא גם באנשים מבוססים, המוצאים את עצמם עומדים מול שוקת שבורה. לפי הנתונים, מתוך 4,591 משפחות שפנו לעמותת "ידיד" בשנה החולפת, יותר ממחצית הן משפחות שההכנסה הממוצעת שלהן נעה בין 8000 ל-10,000 שקלים. ברבים מהמקרים משק הבית מתפקד כראוי עד שחלה התדרדרות כתוצאה מפיטורין של אחד מבני הזוג או הוצאה גבוהה המתרגשת על המשפחה, וטורפת את הקלפים בכל הקשור לתשלום המשכנתא.

מנתונים המפלחים את המשפחות הנמצאות במצוקת החזרים לפי מיקומן בארץ, עולה כי אשדוד נמצאת במקום הראשון מבחינת מספר המשפחות שלא עמדו בהחזרים, ותל אביב נמצאת במקום השני. אחריהן ברשימה הקשה נמצאות נצרת, פתח תקווה וקריית גת. קרוב ל-41% מהמתקשים הם עולים חדשים. על פי הערכות, מדובר בכ-400 משפחות מאשדוד, שחלקן כבר מצויות בהליך משפטי מורכב מול הבנקים.

"דווקא בעת משבר בשוק הדיור, הצורך בקורת גג ראוי נעשה דחוף. זה גורם למשפחות רבות להיכנס להתחייבויות במשכנתא או שכר דירה בהיקפים גדולים משמעותית מיכולתן" אומרים רן מלמד, סמנכ"ל עמותת "ידיד" ועו"ד שני רבינוביץ, הממונה על תחום הדיור במחלקה המשפטית בעמותה. "הממשלה נכשלה בסיוע לאוכלוסיות מעוטות הכנסה. כספי הסיוע בשכר דירה המוענקים ליותר מ-120 אלף משפחות לא עודכנו יותר מחמש שנים. זהו אחד הגורמים שידחפו ב-2016 אלפי משפחות למעגל של מצוקה וחובות".

עמותת "ידיד" פנתה בשבוע החולף לשרי האוצר והשיכון בתביעה להעלות את סכומי הסיוע בשכר דירה לזכאים. כמו כן, תובעת "ידיד" שמשרד השיכון יפעל לסייע לנוטלי המשכנתאות, שנקלעו למצוקה לעמוד בהחזר המשכנתא בלי שיידרשו לוותר על ביתם, כולל הפחתת הריבית בהלוואות הזכאות וקביעה שהריבית תהיה לפחות 1% פחות משיעור הריבית הממוצע במשק.

יועצי משכנתאות נותנים עצות בסיסיות מה לעשות אם תשלום המשכנתא חזר. ראשית, לשלם את החוב מיידית – אל תמתינו עם הנושא אפילו יום אחד, דחו את כל ההוצאות האחרות ופשוט רוצו לשלם את הכסף. ככל שתחזירו את החוב יותר מהר, הבנק יעריך אתכם יותר וכך יש יותר סיכוי שימחזרו לכם את המשכנתא או לפחות יתחשבו בכם בעתיד. תנסו למחזר את המשכנתא ולהוריד את ההחזרים. עשו בדק בית פיננסי אמיתי וכואב – קחו נייר לבן, רשמו את כל ההוצאות ואת כל ההכנסות ואם אתם מבינים שיהיה לכם קשה לעמוד בתשלומים הבאים של המשכנתא, תלכו לבנק ותנסו למחזר. אם לא מאשרים לכם מחזור והקטנת הסכום חשבו על פתרונות אחרים (עזרה מהמשפחה וכו'), ואם גם שם התשובה שלילית פשוט תמכרו את הנכס ותעברו לנכס זול יותר או שכירות. גם כאן יש לקחת בחשבון שיהיה לכם קשה לקבל משכנתא חדשה על נכס אחר (אפילו זול יותר), כי אתם זוכרים? אתם נתפסים כלווים שלא ניתן לסמוך עליהם ויהיה לכם קשה מאוד לקבל אישור למשכנתא.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך