חלית? נפצעת? 2.76 מיליון ש' פיצוי לעובד בנמל אשדוד שנפצע

עובד בנמל אשדוד שנפצע קשה כשמכולה נפלה עליו יפוצה על ידי הביטוח הלאומי בתגמולים על סך 2.3 מיליון שקל, ובית משפט השלום קבע שהנמל מחויב לשלם לו 400 אלף שקל נוספים

2.76 מיליון, זה הסכום שפסק בית המשפט לעובד נמל שנפצע בעת מלוי תפקידו, התובע, כיום בן 51, נמנה על צוות העובדים של חברת "קשרי ים" שנשכרה על ידי נמל אשדוד לפני כתשע שנים לשם ביצוע עבודות פריקה וטעינה של אניות. באחד הימים הוא שהה על סיפון אונייה יחד עם אתת מטעם הנמל, שתפקידו לתאם ולכוון בין מפעילי המנופים לשאר העובדים. טעות בכיוון גרמה לתאונה: בזמן שהעובד טיפל במכולה אחת, אישר האתת להעמיס על המנוף מכולה נוספת. פעולה שגרמה למכולה הראשונה לסטות ממקומה, ולמחוץ את התובע. הוא נפגע באופן חמור באזור המפשעה והבטן, וכן ספג פגיעה קשה בכלי הדם. כתוצאה מכך הוא הוכר כנכה בכ-70%. ב-2010 תבע פיצויים על נזקיו מחברת "קשרי ים", מחברת נמל אשדוד ומחברות הביטוח שלהן. הנתבעות טענו מנגד שהעובד הפר את נוהלי העבודה והבטיחות בכך ששהה על הספינה בזמן שהמנוף עבד. האתת מטעם הנמל זומן לעדות, וסיפר כיצד קרא לתובע לצאת מהאונייה כמה פעמים, אלא שזה לא הקשיב לו ונכנס במהירות למקום המסוכן.

בקרית גת ישב השופט אור אדם שהתרשם כי התובע אמין יותר מהאתת, ששינה את גרסאותיו במהלך עדותו במטרה לנסות ולהטיל את כל האשמה על העובד. השופט גם ביקר את התנהלות הנמל, שנמנע מלהעיד את מפעיל המנוף או עובדים אחרים האחראים על שיטת העבודה המסוכנת. מאחר הגיע למסקנה כי עובדי הנמל נהגו לחרוג מהנוהלים דרך קבע, החליט השופט לייחס לנמל 80% מהאחריות לנזקי התובע. 20% נוספים הוטלו על "קשרי ים". עם זאת הבהיר השופט כי יש לייחס לתובע אחריות מסוימת, בשל המודעות שלו לכך שהוא עבר על הנוהלים, וכך יוחסו לו 10% אחריות מהנזק שנגרם לו.

"התרשמתי כי מעבר לפגיעה הרפואית, התובע נפגע גם בתחומים שאינם ממוניים, והפגיעה המשמעותית הפריעה את מהלך חייו הרגיל באופן ניכר", כתב השופט בפסק הדין. נזקי התובע, בהם אובדן שכר, כאב וסבל והוצאות רפואיות, הוערכו על ידי השופט ב-2.2 מיליון שקל. עם זאת, מאחר שהוא נמצא זכאי לתגמולים של 2.36 מיליון שקל מביטוח לאומי, הרי שהתביעה כולה "נבלעת" בתוכם, ומשכך – המעסיקה הישירה לא תצטרך לשלם לו דבר, בהתאם להוראות חוק ביטוח לאומי. ואולם, מאחר שהנמל לא היה המעסיק הישיר שלו, יהיה עליו לשלם לעובד פיצוי חלקי בשיעור של 25% כמצוות המחוקק – כ-399 אלף שקל – בצירוף הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 105,300 שקל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך