מבחן חסן!

מבחן בוזגלו המקורי אולי ישתנה בדפי ההיסטוריה כמבחן חסן, בעקבות ההחלטה מעוררת המחלוקת להגיש כתב אישום נגד יו"ר נמל אשדוד לשעבר אלון חסן. במדינה מתוקנת כתב האישום נגד אלון חסן היה צריך להיות מבוטל, ומי שאמור לשלם את המחיר היו רשויות החוק, לאחר שנחשפנו איך תופרים תיקים במדינה, במעורבות של עו"ד מושחת (רונאל פישר), קצין בכיר מושחת שיושב בכלא (ערן מלכה), ופרקליטת מחוז לשעבר ש"ערבבה" את החומרים על פי החשד, לפי ראות עיניה (רות דוד). "החקירה מזוהמת, כתב האישום נגד אלון חסן פסול", אומרים מקורביו של חסן, שמעריכים כי ההחלטה השנויה במחלוקת הזו, להגיש כתב אישום נגד חסן, עשויה לפתוח תיבת פנדורה
מבחן חסן!

מבחן בוזגלו הפך למטבע לשון בפי פשוטי העם, סביב ענייני המשפט. משתמשים בו גם סביב הנושאים העדתיים, הקיפוח בעניין זה וכדומה. יכול מאוד להיות שבעתיד נשתמש במושג מבחן חסן, מאחר ומערכת המשפט בישראל עומדת בפני מצב שמעולם לא היה בארץ הקודש, בה חברו שלושה גורמים בכירים במדינה (פרקליטת מחוז לשעבר, עורך דין מפולפל ומושחת וקצין חקירות בכיר בלהב 433), ועשו הכל כדי לקבור את אלון חסן משפטית רק עבור בצע כסף.

אלון חסן דווקא צריך להיות מעודד, כמה שזה נשמע לא סביר, עם הגשת כתב האישום נגדו ונגד חמישה בכירים אחרים בפרשת נמל אשדוד. ההליך המשפטי עשוי לחשוף עוד יותר עד כמה החקירה בעניינו של חסן הייתה מזוהמת, כפי שהוא טוען לאורך כל הדרך, ואף חיזק את טענותיו בצורה מוחשית, עם מעצרם של עו"ד רונאל פישר, החוקר המושחת ערן מלכה ופרקליטת מחוז ת"א לשעבר רות דוד. אנחנו לא פוסלים על הסף שפרשת חסן תהפוך לסיפור משפטי שייכנס לפנתאון של מערכת המשפט בארץ, מאחר וזו עשויה להיות הפעם הראשונה שיהיה ניתן להוכיח שחיבור מושחת שכזה הוביל לתפירת תיק לדמות בכירה במדינה.

מקורביו של אלון חסן אמרו בימים האחרונים כי "במדינה מתוקנת כתב האישום נגד אלון חסן היה צריך להיות מבוטל, ומי שאמור לשלם את המחיר היו רשויות החוק, לאחר שנחשפנו איך תופרים תיקים במדינה, במעורבות של קצינים בכירים ופרקליטת מחוז לשעבר".
במכתב ששלח לפני מספר חודשים פרקליטו של חסן, עו"ד בני כץ ליועץ המשפטי לממשלה, הוא טוען כי רפ"ק ערן מלכה, שעמד בראש צוות החקירה של פרשת נמל אשדוד, ביצע מניפולציות בחקירה: "אין חולק כי חקירת הנמל זוהמה באופן בוטה ע"י ערן מלכה שביצע בה מניפולציות רבות, אשר לא על כולן יש ביכולתו של חסן להצביע במדויק".

עוד הוסיף כץ כי "יש לבחון מהו החלק הכולל של המניפולציות, השקרים והשחיתות בחקירה כולה ועד כמה, אם בכלל, ניתן להצביע על מהלכים נקיים שבוצעו במהלכה. כיום אין ספק כי חקירת נמל אשדוד הייתה מונעת ממניעים מניפולטיביים. לנגד עיניו של מלכה עמד בצע הכסף. מלכה ביצע פעולות חקירה, זימן עדים, הכתיב הנחיות לחוקרים, ונפגש עם פרקליטים בכירים – והכל ללא קשר לצרכי החקירה אמיתיים". "ישנן אפילו ראיות מצמררות שמראות שרפ"ק מלכה הציג עד מדינה שמעיד כי פגש, שוחח והופעל על ידי חסן, כשבפועל השניים מעולם לא נפגשו", נכתב עוד. "חמור מכך, בהמשך יוצגו ראיות המלמדות על המניפולציות המסוכנות שעשו מלכה ואחרים בניסיון להטות את החקירה ולהשפיע על תוצאותיה, לרבות השפעה ממניעים זרים על הפרקליטים שליוו את החקירה".
לדברי עורך הדין, "לאחר שהחלה החקירה כנגד ערן מלכה, המשיך צוות החקירה המקורי לחקור את פרשת הנמל, להוציא צווים, להגיש בקשות, להופיע בבתי משפט ולטעון חזור ושוב כי מלכה לא היה אלא חוקר שולי וזניח בפרשה. כיום ברור כי מדובר בטענות חסרות שחר", הוא מתעקש, "רב פקד ערן מלכה ניהל את החקירה בפועל, התערב בה, השפיע עליה והיווה גורם מכריע בניהול החקירה הגלויה".

"הגשת כתב אישום כנגד אלון חסן מהווה התעלמות גסה ובוטה מחקירה משטרתית שזוהמה באופן שיטתי, שבעיני ערן מלכה הייתה כלום מלבד כלי להפקת רווחים אישיים שהתבססה על ערכים נפרדים, בהם בגידה באמון הציבור, מעילה באמונם של גורמים בכירים בפרקליטות דרום, הפרת חיסיון עו"ד-לקוח כעניין שבשגרה ושחיתות ותאוות בצע כסף בהיקפים חסרי תקדים".

אישום: חסן ביצע עבירות שוחד בשווי 3.3 מיליון שקל
טענותיהם של ששת החשודים בפרשת השחיתות בנמל אשדוד, בהם יו"ר ועד עובדי הנמל לשעבר אלון חסן ומנכ"ל הנמל לשעבר שוקי סגיס, נדחו ביום חמישי החולף על ידי פרקליטות מחוז דרום. בהתאם להחלטה זו, שהתקבלה על דעתו של פרקליט המדינה שי ניצן, יוגש בתקופה הקרובה כתב אישום נגד כל השישה, כל אחד על חלקו בפרשה. בנוסף לחסן ולסגיס, מואשמים בפרשה זו גם דוד חסן, יניב בלטר ואורי בלטר וחברת "דנה לוגיסטיקה", ששוקי סגיס הוא היחיד שלא היו לו אינטרסים כלכליים בחברה. המואשמים בפרשה חשודים בעבירות שונות של בקשת ולקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ותאגיד, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון, העלמת מס ועוד.

לפי החשד, אלון חסן ורוב החשודים הפיקו לעצמם הטבות הנאות בשווי של מיליוני שקלים מפעילות תפעולית שהתנהלה בתחומי הנמל בשנים 2010-2013, זאת על ידי ניצול מעמדו הבכיר של חסן להשגת התקשרויות כספיות פסולות ל"דנה לוגיסטיקה".
במהלך התקופה הזו, אפשרו חסן וסגיס לחברת "דנה לוגיסטיקה", שהיא חברה פרטית המורכבת ברובה על ידי בני משפחתו ומקורביו של חסן, לפעול בתוך הנמל כדי לקדם את תועלתו האישית והכספית של חסן ומקורביו, וזאת תוך כדי הסוואת הקשר בין חסן לחברה.
הפרקליטות טוענת כי חסן עצמו קיבל כ-3.3 מיליון שקלים דרך "דנה לוגיסטיקה", בביצוע עסקאות שונות שבוצעו דרכה, כחצי מהם בהעברה שביצע דוד חסן מכספי החברה לחברות שבבעלות אלון חסן, ושמקורם בביצוע עבירות סחיטה ושוחד. סך הכנסות החברה מעסקאות שבוצעו דרך הנאשמים מנמל אשדוד עומד על כ-22 מיליון שקלים, והפרקליטות טוענת שהמקור של סכומים אלו הוא בביצוע עבירות שוחד וסחיטה.

לפי החשד, אלון חסן וסגיס פעלו בניגוד עניינים לתפקידם הציבורי ובדרכי מרמה כדי ש"דנה לוגיסטיקה" תקבל עבודות מלקוחות בנמל, ובכך רווחי החברה יעברו לכיסיהם הפרטיים. התלות הכלכלית של אותם לקוחות בנמל ובוועד העובדים גרמה לכל החשודים לנצלם ולהציג את "דנה לוגיסטיקה" כחברה שתוכל לפתור את בעיותיהם מול ועד עובדי הנמל והנמל עצמו, דבר שהזרים לקופתה של "דנה לוגיסטיקה" עשרות מיליוני שקלים, שחלקם אף הועברו לאלון חסן דרך עסקיו הפרטיים ואף שימשו את חלק מהחשודים לטובת עסקאות בינלאומית של סחר בדלק גנוב ובהלבנת הון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך