בשורה לזוגות הצעירים באשדוד

המדיניות החדשה של מינהל ההנדסה בעיריית אשדוד, משחררת את "הפקק" סביב פרויקטים רבים של פינוי-בינוי ותמ"א 38

זה ממש לא סוד מדינה שאשדוד עומדת רגע לפני מיצוי כל הקרקעות הפנויות שיש כרגע בהישג יד. יש כאלה שאומרים שהמשולש החקלאי ואזור הדיונה יצילו את הזוגות הצעירים באשדוד, אבל גם בהערכה הכי אופטימית, אין סיכוי שאחד מהפרויקטים האלה ייצא לפועל בעשור הקרוב. המשולש החקלאי "תקוע" בגלל בעיות קשות עם מפעל אלתא, מאחר ואנטנה משמעותית מאוד ממוקמת בלב המשולש החקלאי ואין כרגע שום אפשרות להזיז אותה, ואני בכלל לא נכנס לבעיות האחרות (למשל שמדובר בשטח חקלאי, וצריך לפעול בירוקרטית כדי שהקרקע תאושר לבנייה). בנוגע לשטחים בדיונה, כאן הבעיה מורכבת לא פחות מאחר והארגונים הירוקים לא יאפשרו לאף טרקטור לעלות על השטח, וגם כאן העניין המשפטי-בירוקרטי עלול להימשך תקופה ארוכה.

נשארנו עם שתי אופציות להרחיב את הבנייה ברחבי העיר. האחת תמ"א 38, שנותנת מענה נקודתי בהגדלת בניין מיושן בעוד 2 קומות, עם אלמנטים של חידוש, חיזוק ובניית ממ"דים בכל הדירות. תמ"א 38 הוא בהחלט פרויקט מבורך, ובמינהל ההנדסה בעיריית אשדוד, תחת המדיניות החדשה המתנהלת בתקופה האחרונה, מנסים לסייע בעניינים הבירוקרטיים ככל שניתן, כדי להקל על היזמים והדיירים, שחלקם המתינו זמן ממושך עד לקבלת אישורים.

הבשורה היותר משמעותית תגיע מפרויקט פינוי-בינוי, המוגדר במסגרת החוק כדלקמן: "חוזים בין יזם לבין בעלי דירות בבניין לפינוי-בינוי אשר על פיהם, מתחייבים בעלי הדירות בבניין למכור את זכויותיהם בו, כולן או מקצתן לצורך הריסת הבניין והקמת בניין חדש תחתיו בהתאם לתכנית לפי חוק התכנון והבנייה". בלשון העם, פינוי-בינוי הינו שם נפוץ לעסקאות קומבינציה, אשר במסגרתן מפונות שכונות מגורים ישנות, לטובת בנייה מחדש של שכונה חדשה באותו מתחם, תוך שהדיירים הקיימים, במסגרת עסקת פינוי-בינוי, יקבלו במקום דירתם הישנה, דירה חדשה, בשכונה מודרנית, עם תשתית סביבתית מפותחת וחדשה.

השטחים המוכרזים כמתחמי פינוי-בינוי הם בדרך כלל שכונות או אזורים מיושנים. בשטחים אלה מבוצעת בדרך כלל הריסת המבנים ובנייה מחדש של שכונה צפופה יותר ובעלת תשתיות משופרות. בשטחים המוכרזים כמתחמי פינוי-בינוי ניתנות תוספות של זכויות בנייה והטבות מיסוי, כגון פטור מהיטל השבחה. כל אלה מעודדים התקשרות בין היזמים לדיירים במתחם.

באשדוד כבר מתחילים לראות את ניצני הפרויקט האדיר הזה יוצאים לפועל, וגם כאן מינהל ההנדסה פועל בתקופה האחרונה בצורה יוצאת מן הכלל ומנסה להקל במידת האפשר, כדי שיהיה ניתן לקדם מהלים משמעותיים לטובת דירות חדשות לזוגות צעירים. כך לדוגמא, מגדלים יוקרתיים יחליפו שבעה בניינים ישנים ומתפוררים בצומת רחובות ז'בוטינסקי-הראשונים. מדובר באזור משמעותי, מרכזי מאוד באשדוד והמטרה של עיריית אשדוד היא להוביל את הפרויקט לאורך כל הציר המרכזי של רחוב הרצל, מימין ומשמאל, ובכך לתת חזית שונה באופן משמעותי לרובעים הוותיקים באשדוד.

בשלב הראשון מדובר כאמור בשבעה בניינים, בהם מתגוררים כ-170 דיירים, שיעברו בשלב הראשון לדירות שכורות ויחזרו עם סיום הבנייה לדירה חדשה, מפוארת וחדישה, שערכה הכספי יהיה גבוה באופן משמעותי מאוד (מאוד!) מהערך שהיה לפני תחילתו של הפרויקט המדהים הזה. בעשרות הדירות החדשות, שיוקמו בפרויקט הנקודתי הזה, יהיה ניתן לאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירות חדשות במחירים סבירים, ואם הפרויקט יורחב באופן משמעותי, בעיות הדיור באשדוד עשויות להיפתר לחלוטין.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך