"אני פה לעזור לג'קי, זו זכות עבורי להיות חבר שלו"

נא להכיר - יו"ר מ.ס אשדוד, יורם מרציאנו (51), בעברו תפקידים בכירים בשירות הציבורי כולל חברות בכנסת ה-18 וה-19, עוזרו של שמעון פרס כראש הממשלה ושר החוץ, מנהל לשכת ראש הממשלה אהוד ברק במחוז מרכז ועוד תפקידים רבים, יחד עם זאת, מדובר באיש שמדבר בלי משוא פנים ובעיקר חבר קרוב של ג'קי בן זקן שהגיע לבקשתו לתפקיד * מרציאנו: "אצלי חברות היא ערך עליון, זו זכות להיות חבר של ג'קי" * על הקבוצה: "מקומנו בליגת העל" * על אייל לחמן: "התוצאות לצערי אכזבו", מבחינתו הוא כאן "כל עוד ג'קי ירצה אותי"

את הראיון הזה עם יורם מרציאנו התחלנו עם שאלת היכרות פשוטה. לדעת מי האיש שלפנינו. קצת פרטים על העבר. האמת הצטערנו ששאלנו. לא בגלל שזה יאכזב, ההיפך הבנו שהכתבה הזו תהיה עמוסה בלא מעט פרטים על תפקידיו הציבוריים של מרציאנו, בן ה-51 בלבד, רשימה שלא הייתה מביישת קורות חיים של כמה אנשים.

מרציאנו נולד בלוד, הוא מגיע מלוד מהשטח. לכן אולי לא מדבר במשוא פנים, אלא בגובה העיניים, בין תפקידו (וזו רשימה חלקית בלבד!), חבר כנסת בכנסת ה-18 וה-19, מנהל לשכת ראש ממשלה אהוד ברק במחוז מרכז, עוזרו של שמעון פרס כראש ממשלה ושר חוץ, עוזרה של דליה איציק, יו"ר החברה הכלכלית בלוד, חבר המועצה המכוננת של העיר שוהם, סגן ראש העיר לוד, יו"ר סיעת העבודה בכנסת. בקיצור, הבנתם… האיש עשה כל כך הרבה תפקידים ציבוריים, כך שמ.ס אשדוד זכתה.

לאשדוד הוא הגיע לפני 7 וחצי שנים, לקבלת שבת בחוף הים. שם הכיר את אריאלה אשתו (שאגב, אביה היה שופט הכדורגל אהרון אפריאט ז"ל). על אריאלה הוא אומר בקול נרגש: "אהבת חיי". יורם אב ל-2 וסבא צעיר ל-3 נכדים, וכיום יש לו חברה לגופים ציבוריים והוא עוד מספיק להגיש תוכנית רדיו, ב"רדיו ירושלים" בנושא פוליטיקה. איש אשכולות, כבר אמרנו? ג'קי בן זקן קרא לו בתחילת העונה ומאז הוא היו"ר של הקבוצה, כל כולו בקבוצה ומאוהב בה מעל לראש.

תגיד לי יורם, בשביל מה לך את זה, את הכדורגל על הראש?
"אני אוהב כדורגל ואני אוהב חברים. בשבילי חברות זה ערך עליון. כשאדם כמו ג'קי בן זקן פונה אליך, אדם עם לב ונשמה, אי אפשר להגיד לא לחבר. יש 3 אנשים שיש לי יראת כבוד אליהם. אבא שלי עליו השלום, שמעון פרס וג'קי בן זקן. אני אדם עם ביטחון, אבל אני מכבד את ג'קי. אחד האנשים הכי מוכשרים שראיתי בחיים שלי, הכי אמיתיים והוא חבר. אומרים "יש לך מזל שיש לך חברים". אכן יש לי מזל לחבר כמוהו".

אז עכשיו נדבקת בחיידק הכדורגל?
"תמיד היה לי. כשהייתי צעיר הייתי עסקן, הייתי חבר הנהלה בהפועל לוד ותרמתי לעליית הקבוצה, עד לליגה הבכירה. אני אוהד הפועל לוד המיתולוגית, של האחים בנודיס וסמדג'ה ובן ממן. אני בא מהכדורגל".

בוא נחזור לאשדוד של היום. אי אפשר בלי התייחסות לפיטורי לחמן. למה זה קרה?
"יש משפט אחד ששמעתי לאורך כל העונה: יש לכם את הקבוצה הכי טובה בליגה, ומחמאות שאנו מתאימים לליגת העל. מסכים עם כולם. אבל מה, התוצאות לצערי הרב איכזבו, כרגע אנחנו קרובים למקום שמשם לא עולים לליגת העל. זקני אשדוד אומרים שמעולם לא הייתה קבוצה כזו מוכשרת עם 22 שחקנים, רובם מתחת לגיל 21. על כל תפקיד 2-3 שחקנים. עם שוערים בין הטובים בארץ. מרכז שדה ברצלונה, ולא שיחקנו כדורגל שמח".

אחד הדברים שבקבוצה אהבו, הייתה העובדה שלמשחק גמר הטוטו, הגיעו כ- 1,000 אוהדים. האמון בקבוצה הביא אותם. לכן האכזבה הייתה בהתאם.

אומרים שגם משחק ההפסד בגביע הטוטו השפיע.
"ג'קי אוהב את הקהל, הגיעו 1,000 איש. לא כאב לו ההפסד, כאב לו על הקהל. הוא הרגיש שהוא נחנק מהעניין הזה. הייתי אצלו יום למחרת ומעולם לא ראיתי אותו כל כך עצוב. בגלל הקהל הוא לקח ללב כי הקהל חזר לקבוצה והקבוצה לא החזירה. מה אתה רוצה שנפטר את השחקנים? התחיל לחץ של הקבוצה, העמותה ובסוף זה קרה"
מרציאנו ממשיך: "צריך להגיד את האמת, הערבויות הן של ג'קי, הוא הקים אקדמיה, הוא 18 שנה הוא מלווה את קבוצת הכדורגל והיא בדמו. הוא כמו האבא של הקבוצה. ג'קי הוא איש עסקים מוביל במדינת ישראל. מה אתה רוצה שמפעל כזה ייהרס, למה? זו זכות לעיר שיש לה אדם כמו ג'קי. כולו חסד ואהבת הזולת. אני לא מתבייש להגיד, אני איש של ג'קי ומה שהוא יבקש אני אעשה".

אז מה הקבוצה צריכה עכשיו?
"שקט. להמשיך בכישרון לשחק כדורגל שמח, לשחק התקפי, להבקיע שערים ולהחזיר את הקהל והמטרה הייתה ונשארה בראש ובראשונה לעלות ליגה".
אחת השאלות שעולות היא מי יאמן את הקבוצה. הועלו מספר שמות כמו יוסי אבוקסיס, אלישע לוי, אלי כהן, אבל בקבוצה כמו אשדוד מאמינים מאוד באנשי הבית, לראייה שחקני הקבוצה, כשכמעט כולם על טהרת שחקני הבית, ולכן החליטו שגם הצוות המקצועי יהיה צוות מהבית.

למי תיתנו את המתפתחות?
"כרגע הצוות המקצועי הקיים, בראשותו של רוני אוואט"

זמני זה הכי קבוע, לא?
"מעשייך יקרבוך ומעשך ירחיקוך. בוא אני רוצה שתבין ותבינו כולם. אני החלפתי את מנדל דוידוביץ', אבל זה לא שג'קי לא משפיע. ג'קי הוא שמלווה את הקבוצה בשנה הזו ובעזרת השם עוד שנה ועוד שנתיים וכל החיים. מ.ס הוא ג'קי וג'קי הוא מ.ס, ואנחנו נעזור לו להגיע לליגת העל כמו שהקבוצה צריכה".

ואם תעלו מה יהיה בליגת העל לדעתך?
"אין לי ספק בכלל שאם הקבוצה תשחק את הכדורגל הפשוט שלה, עם הכישרון המטורף ותשחק בלי חשש, היא תעלה ליגה הרבה לפני המחזור האחרון בליגה. היא גם תהיה קבוצה מובילה בליגת העל בשנה הבאה"

רגע, קבוצה מובילה אמרת?
"לגמרי, בין המובילות. מ.ס אשדוד, היא לא קבוצה כדי להיות עוד קבוצה. אנחנו רוצים קבוצה שתהיה גורם בליגת העל, יש לנו את הכלים לזה".

אנחנו? זאת אומרת הגעת להרבה זמן ?
"מבחינתי כל עוד שג'קי יצטרך אותי, אשמח לתרום ואם לא אהיה אוהד הקבוצה. התאהבתי גם בילדים וגם בקהל. בראש ובראשונה אני אוהד".

מה אתה מאחל לקבוצה?
"אני מאחל לשחקני הקבוצה שכל הכישרון שיש להם, שאלוהים חנן אותם, שלא הרבה שחקנים מקבלים כישרון ומתנות מאלוהים, את זה הם יביאו למגרש".

ועד אז, תסתפק בניצחון מול הפועל ר"ג מחר?
"בהחלט לנצח את ר"ג. בכדורגל אתה יודע, חיים ממשחק למשחק".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך