העסקים הקטנים באשדוד נגד פתיחת הביג בשבת

העסקים הקטנים באשדוד מצטרפים לקואליציה הארצית נגד פתיחת עסקים בשבת, וזאת בכדי להילחם בפתיחת קניון הביג פאשן בשבת
מבט חוץ ביג פאשן אשדוד

מסתבר שלא רק באשדוד זועמים בעלי העסקים הקטנים על פתיחת עסקים גדולים בשבת, שגורמים להם לשבור את ההצלחה הזעירה של אותם עסקים. בשאר רחבי הארץ יחד עם אשדוד, החליטו לפתוח במלחמה נגד מתחם הביג שפותח בשבת ועוד מתחמים ברחבי הארץ, שלטענתם פוגעים בעסקים הקטנים.

בחודש מרץ השנה נפתח מתחם ביג באשדוד והצטרף אל אחיו הבוגר, מתחם ביג בבאר שבע. בחודש יולי הגיע תורו של שרונה מרקט בתל אביב, ואוטוטו ייפתחו דלתות העסקים במתחם ביג בחיפה. המשותף לכולם הוא פעילות שוטפת, שבעה ימים בשבוע, כשהתנאי המרכזי לעסקים הפועלים בתוכם הוא ההסכמה לעבוד בשבת.

על הרקע הזה חברו בעלי עסקים, תעשיינים, פעילים חברתיים וארגוני סוחרים מרחבי הארץ תחת השם "הקואליציה לשבת שוויון". עכשיו הם מעלים הילוך במחאה שהחלה נגד רשתות המסחר הגדולות, ומופנית כעת נגד בעלי מתחמי הקניות והמסחר שפועלים בשבת. הם מחכים בקוצר רוח לדיון שייערך ביום ראשון הקרוב בהצעת החוק "יום המנוחה השבועי" של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) בוועדת השרים לענייני חקיקה, שלפיה יש “צורך דחוף בהסדרה חוקית יעילה של יום המנוחה השבועי בישראל, בדגש על איסור קיום פעילות מסחרית”.

ההצעה הונחה על שולחן הכנסת בעקבות עתירה של עסקים קטנים באשדוד וכן בעקבות קנס של אלפי שקלים שהשיתה הנהלת שרונה מרקט בתל אביב על בעל חנות שסירב לפתוח אותה בשבת. "הצעת החוק שלי תחזק את בעלי העסקים שומרי השבת ואת העובדים המעוניינים לשמור שבת, אך נאלצים לעבוד מחשש שיפוטרו", אומר ח"כ זוהר.

"זהו אבסורד שמדינת ישראל מאפשרת לאותם טייקונים ששולטים בענקי מתחמי הקניות לגזול מאיתנו את השבת", אומרים אנשי הקואליציה, מאשדוד באר שבע ותל אביב שכוללת בעלי עסקים שפועלים במתחמי הקניות הגדולים וגם מחוצה להם, ולא עובדים בשבת. "בתוך מרוץ החיים המשוגע שבו אנו נמצאים, ישנו רק יום אחד בשבוע שבו אנחנו יכולים לנוח ולבלות עם משפחותינו. אל תיקחו אותו מאיתנו. לצערנו, בעשור האחרון נוצר מצב אבסורדי שבו מפרי חוק ומנצלי זכויות עובדים זוכים לתנאי תחרות עדיפים בפתיחת עסקיהם בשבת על פני העסקים השומרים על החוק. זה עניין של דורשי צדק חברתי מול דורסנות חברתית, של דורשי התחרות החופשית אל מול אלה המבקשים להפוך אותה לג'ונגל שאין בו חוקים ואין בו זכויות".

טיעוניהם המרכזיים של חברי הקואליציה הם שלא מדובר בכפייה דתית, אלא בכיבוד החוק, שהרי בג"ץ קבע ב־2013 כי יש לסגור עסקים הפועלים בשבת, וההחלטה אינה נאכפת.

בשנת 1990 יצא לדרך חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 40), התשנ"א, המסמיך את הרשויות המקומיות בישראל לקבוע את שעות הפתיחה של בתי עסק בתחום שיפוטן גם מטעמים שבמסורת דתית. אלא שזה לא תמיד עבד. ב־2012, בבית המשפט המחוזי בתל אביב, דחתה השופטת אסתר קובו עתירה מנהלית שהגישו בעלי עסקים קטנים חמש שנים קודם לכן, שבמסגרתה ביקשו להורות לעיריית תל אביב להוציא צו סגירה בשבת לעסקים שונים כמו המרכולים של רשתות AM:PM ו"טיב טעם".

בשנת 2013 נדמה היה שהסיפור מתבהר סוף־סוף, כאשר בית המשפט העליון הפך את פסיקתו של המחוזי. השופטת מרים נאור קבעה כי על עיריית תל אביב לגרום לכך שהחוק לתיקון פקודת העיריות ייאכף באופן אפקטיבי, שכן היעדר אכיפה אפקטיבית מהווה פגיעה בשלטון החוק. למרות זאת, בחודש אוגוסט 2014, בדיון שנערך בבקשת עיריית תל אביב למתן צו סגירה ל־21 עסקים שפועלים בשבת, הבהיר השופט אביים ברקאי כי "מי שחשב שבסוף הדיון יינתן צו סגירה – טועה. צריך לחשוב על זה".

"סוחרי אשדוד מבוהלים"

המאבק לשמירה על השבת כיום מנוחה החל בשנת 2006 עם כ־800 בעלי מכולות בתל אביב. 300 מהם סגרו את העסקים בלית ברירה, מקצתם בגלל הגיל, הרוב בגלל הקשיים. “בשנים האחרונות מאות בעלי מכולות נאלצו לסגור עסקים בעקבות אותם מתחמי מסחר וסופרים הפתוחים 24/7”, אומר אלי סתיו, יו”ר איגוד המכולות, שהצטרף לאחרונה לקואליציה. “גם לנו מגיע יום חופש אחד בשבוע, ואני שמח לראות שבעלי עסקים רבים ולא רק מכולות קשובים לדרישה הכל כך בסיסית שלנו”.

כמוהו חושב קובי ברמר, בעל מכולת בתל אביב ומחלוצי “מאבק המכולות”, שהגיש את העתירה הראשונה לבג”ץ נגד פעילותן של רשתות המזון בשבת בעיר תל אביב יחד עם חביריו באשדוד ובשאר הארץ. “הרשתות דורסות אותנו”, הוא אומר. “הן רוצות שנהיה כמו קופאית שמורידה את הראש ומוכנה לשכר מינימום. הטייקונים החזקים, שמחזיקים ברשתות המסחר הגדולות ובמתחמי הקניות, עושקים אותנו ובסוף תורמים כמה שקלים לילדים נזקקים”.

על פי סקר שנערך בנובמבר על ידי מכון המחקר “סאפיו” בקרב 300 בעלי עסקים קמעונאיים באשדוד וברחבי הארץ, 92% מהנשאלים ציינו כי הם סבורים שיש צורך ביום מנוחה שבועי. 80% מבעלי עסקים הפתוחים בשבת גם סברו כך. 87% מבעלי העסקים הסכימו עם הקביעה כי נכון שיום השבת יהיה יום מנוחה חוקי במדינת ישראל. 61% תמכו בדרישה לא לפתוח מתחמי מסחר ורשתות שיווק בשבת מאחר שהדבר פוגע ביכולתם להתפרנס בכבוד.

“העסק שלי קיים זה 30 שנה, זהו עסק משפחתי”, מספר שוקי אליהו, בעלי חנות נעלים במתחם באשדוד. “אני מקפיד לסגור את העסק שלי בשבת, אנחנו פתוחים שישה ימים בשבוע וגם במוצאי שבת אנחנו פועלים. אני מאמין שלבני משפחתי ולעובדים שלי מגיע יום חופש פעם בשבוע יחד עם בני משפחותיהם. אם נעבוד גם ביום השביעי בשבוע, כל מה שייוותר לנו לעשות הוא לשים קולר על הצוואר ולהפוך לבהמות. לצערי, המדינה שלנו סובלת מכפייה חילונית. קורה מדי פעם שלקוחות שואלים אותי אם אני פתוח בשבת, וכשמבינים שלא, הם מוותרים על שירותיי. אני מבין את הנוחות של לקנות בשבת, אבל אנשים לא חושבים על אותם עובדים מסכנים שעובדים במהלך כל השבוע וביום המנוחה היחיד שלהם בשבוע, נאלצים לעבוד במקום להיות עם בני משפחותיהם. יום השבת הוא היום הכי רווחי, וקשה מאוד לשרוד את העובדה הזו ועכשיו סוחרי אשדוד מבוהלים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך