הכירו את חיל האויר החדש של עיריית אשדוד

עיריית אשדוד תלחם בתאונות הדרכים ותעזר בעת ירי טילים בלוחמים החדשים- ׳הרחפנים׳

אשדוד ידועה בזכות חוף הים שלה וגם בזכות הרקטות שנוחתות עליה מדי סיבוב לחימה עם עזה, אבל התכנון הוא להפוך דווקא אותה ל"עיר הרחפנים" הראשונה בעולם. היוזמה קשורה לחברה פרטית בשם "סקייטריילס" שהקימו לפני כשנה שני אחים, זיו ודן לוי, שהם גם תתי־אלופים במילואים ששירתו 30 שנה בחיל האוויר. לאחר הפרישה הם בחרו להישאר בענייני האוויר אבל עברו לתחום האזרחי כי "לא הרגשנו נוח למכור נשק לצבא אחרי שפרשנו. זה החינוך מאבא. לא אהבנו שבאים חברים ומנסים למכור לנו".

החיבור עם אשדוד היה מיידי בזכות יהודה פרנקל, מחזיק תיק החינוך ופיתוח התעשייה בעירייה, שכיהן בעבר כמנכ"ל אלתא, חברה־בת של התעשייה האווירית, והוא חובב יוזמות כאלה. בין השאר דחף לפארק חלל ענק שיוקם באשדוד בהשקעה של מאות מיליוני שקלים.

"סקייריילס" מתכוננת לעולם שבו רחפנים יעופפו כעניין שבשגרה. כשאנחנו נפגשים, המנכ"ל זיו לוי, בן 51, מוחה על כך שלא ראיתי את הסרט "הממד החמישי". ואכן כל הרעיון נשמע קצת כמו מדע בדיוני. למעשה, אף על פי שלרבים יש רחפן, החוק בישראל לא מאשר הטסת רחפנים בשטח בנוי ומחייב שמטיס הרחפן יראה אותו בעיניו. "עידן הרחפנים בפתחו", מסביר לי לוי.

"סקייטריילס" מעוניינת להיות מגדל פיקוח בינלאומי שיסדיר את תנועת הרחפנים, כך שלא יתנגשו במטוסים ולא יטוסו מעל גני ילדים או אזורים רגישים אחרים. האחים לוי מסתמכים בתוכניות שלהם על כניסתן לתחום של רשתות ענק כמו וולמארט ואמזון, ומעוניינים להוביל את התחום כשרחפנים יטיסו מוצרים ממחסני החברות לחלון הלקוח דרך האוויר. "הדרוׄן (רחפן) הוא המתנה הכי נמכרת מתחת לעץ האשוח בחג המולד. הבעיה היא שזה מסוכן, וכמו כל כלי שטס בשמים הוא יכול ליפול על הראש של מישהו. תראה כמה רעש עשו על זה בחתונה של בר רפאלי, שהיתה במקום שכוח אל. אם רחפן ייכנס למנוע בואינג זה יהיה רע מאוד".

לוי חוזה שהתחום הרחפני יצמח מאוד בישראל בזכות מבצע של בזק בינלאומי שמוכר למנוייו רחפן ב–9.90 שקל לחודש. "המבצע הזה אישית מפחיד אותי. ביוטיוב אתה יכול לראות רחפנים במקומות מסוכנים כמו בתוך מופע זיקוקים. הם עלולים ליפול על מישהו. במרתון בטבריה רחפן כבר נפל על משתתף אתיופי".

זיו מראה לי איך דרך התוכנה הוא מצליח ליצור תוך שנייה מסלול שמוביל ממרכז לוגיסטי ועד למרינה. האשדודית המצויה שהוא מדמיין היא בחורה אסתמטית ביאכטה שקונה משאף באמזון ורוצה אותו מיד. התוכנה יוצרת מסלול בלי לעבור מעל גני הילדים באשדוד, צמתים מרכזיים ובסיס חיל האוויר הסמוך.

"אשדוד בירת הרחפנים — זה נשמע אוקסימורון", הוא מודה. "כשאתה מסתובב שם זה לא נראה ככה, אבל יש באשדוד מרכז בקרה עירוני מאוד מודרני. זו עיר עם וייב של סטארט־אפ. העירייה עומדת לשים חיישנים על פחי האשפה. זו עיר לא ביורוקרטית, לא צריך לעבור ועד עובדים. בהתחלה חשבנו על תל אביב, כי חולדאי היה בחיל האוויר. אבל רת"א (רשות תעופה אזרחית) אמרו שתל אביב גדולה מדי".

בין השאר, מתכננים האחים להפעיל רחפנים לשם שירותים עירוניים. "העירייה שוקלת מה יהיה השירות הציבורי הראשון שיופעל על ידי רחפנים. ייתכן שזה יהיה כיבוי אש. בעולם לכל כבאית אש יש רחפן שמכווין לעבר השריפה".

יהודה פרנקל, חבר מועצה מחזיק תיק החינוך ופיתוח תעשייה, מתבדח איתי. "אני גאה שאנחנו הראשונים שעולים לאוויר". הוא רואה את מיזם הרחפנים כ"משלים את האג'נדה של אשדוד כעיר חכמה שעד כה היתה דו־ממדית, ועכשיו נוסף ממד שלישי של גובה".

לדבריו, "גם עניין הביטחון ייכנס. לצערנו הרב, מדי פעם נופלים בעיר כמה טילים. הדרך הכי קלה למצוא איפה הם במהירות היא דרך רחפנים".

אז למעשה אתם מקימים חיל אוויר לעירייה?
"מתקדמים בחיים. ומפקד חיל האוויר של העירייה הוא ראש העיר. הוא נותן פקודות בזמן חירום".

הרעיון של סקייטריילס לא ייחודי בעולם. לדברי לוי, נאס"א עצמה שוקדת על רעיון דומה, והפעילה 26 חברות כדי לנסות ליצור מערך פיקוח על רחפנים. "אגיד בצניעות שהרעיון שלהם פחות מתוחכם", הוא אומר. "הם יפעלו רק בעוד חמש שנים כשאצלנו המוצר יהיה מוכן עוד שנתיים. הקונספט שלנו יותר נכון".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך