"איימו לעצור אותנו אם לא נתפשט"

שלוש עובדות ניקיון, בנות 18 מרהט, העובדות כפועלות ניקיון בקניון גדול באשדוד, טוענות כי שוטרים מתחנת המשטרה המקומית אילצו אותן להתפשט לאחר שנחשדו כמחבלות

מהלך לגיטימי בצל המצב הביטחוני הבעייתי או פגיעה כואבת ומשפילה? את הסוגיה המעניינת הזו יצטרכו להכריע בבית המשפט, לאחר ששלוש צעירות מרהט הגישו תביעה נגד משטרת אשדוד. את הסיפור חשף לראשונה כתב "מאקו" שמעון איפרגן.

לפני כחודש, שלוש צעירות מהעיר רהט עשו את דרכן לעבודתן בקניון באשדוד. כמה דקות לפני הגעתן לעבודה ברכב הסעה, אזרח אשר הבחין בהן מיהר להתקשר למשטרה וטען שהוא חושד שמדובר במחבלות. שוטרי משטרת אשדוד מיהרו להגיע לקניון ולעצור את שלוש הפועלות – זאת למרות שאלה הציגו בפניהם את כרטיסי עובד שלהן ותעודות זהות. "הן ידעו שאנחנו עובדות בניקיון. נתנו לשוטרים את כל מה שרצו אבל הם החליטו שזה לא מספיק ושהם רוצים לעשות עלינו בדיקה גופנית כדי לבדוק שאין לנו כלי נשק", סיפרה ע', סטודנטית לפסיכולוגיה, והוסיפה שזאת לא הייתה הפעם הראשונה שבדקו אותן. "כמה ימים לפני שוטרים כבר עשו לנו בדיקה, ראו שהכול בסדר ושחררו אותנו, לא הבנו מה הם רוצים מאתנו שוב?".

לטענת שלוש הצעירות, מה שקרה לאחר מכן השאיר אותן מושפלות ויצלק אותן לכל החיים. לדבריהן, הן נלקחו על ידי השוטרים לחדר בקניון ובו נדרשו להתפשט ולהישאר עירומות לגמרי. השוטרים הזעיקו למקום שוטרת, שלטענתן התנהגה אליהן בצורה לא יפה ואיימה לעצור אותן אם הן תעזנה שלא להקשיב להוראותיהם.

"הכניסו אותנו לאיזה חדר שדומה יותר למחסן, השוטרים לקחו מאתנו את הטלפונים הסלולריים, התנהגו בגסות. איימו לעצור אותנו אם לא נתפשט. רעדנו מפחד. בחיים לא היינו בחקירה או בבדיקה של שוטרים. הם שלפו אקדחים ואיימנו עלינו שנשמע להוראות שלהם ושלא נזוז", סיפרה ע' כשהיא נסערת ונרגשת. "הייתי באותם ימים במחזור. הרגשתי מבוכה. בושה. אין לי בעיה שיבדקו אותי מבחינה גופנית אבל למה להורות לנו להתפשט ולהיות עירומות? יכלו להסתפק בבדיקה חיצונית בלי שנתפשט לגמרי. הם ביקשו שנוריד גם חזייה ותחתונים וזה היה הכי משפיל ונוראי שבעולם. כל הגוף שלי רעד. התחלתי לבכות. השוטרים היו בחדר כשהיינו עירומות. נשארנו עירומות דקות ארוכות שלא לצורך. רציתי למות מבושה. הרגשתי שרמסו את כבודי עד עפר".

מ' טוענת שהייתה מזועזעת מהבקשה של השוטרת להוריד את התחתונים והחזייה ולא להסתפק בהורדת הבגדים בלבד. "בשלב הזה ראו שאנחנו דוברות אמת ושאין לנו שום חגורות נפץ או סכין או אקדח, אז למה להשפיל אותנו עד יותר ולבקש שנוריד חזיות ותחתונים? מאז המקרה אני חיה בחרדות, לוקחת כדורים, הולכת לטיפולים פסיכולוגים וכל פעם שאני רואה שוטר אני בחרדות, בלחץ שאולי עוד פעם יבקשו ממני להתפשט. ירדתי במשקל. אין לי תאבון. לחשוב שבחדר היו שוטרים. ראו מלכתחילה שאנחנו לא מחבלות. אין לי בעיה עם בדיקה, זה בסדר אבל למה להשאיר אותנו עירומות במשך דקות ארוכות ללא שום סיבה?".

ד', עובדת נוספת סיפרה על החוויה הלא נעימה שעברו היא וחברותיה: "עברנו טראומה קשה מאוד, שייקח לנו עוד המון זמן להתאושש ממנה. ההורים שלנו היו בהלם מהתנהגות השוטרים. אסור היה לשוטרים להיות בחדר כשהיינו עירומות, אפילו לא בכניסה. הם צריכים לתת את הדין על ההתנהגות הזו".

גורם משטרתי ציין, כי במקרה זה מדובר היה בבדיקה מחמירה מאוד יתר על המידה שאינה מקובלת, גם לא בימים של פיגועי דקירות ודריסות. "אני חושב שהשוטרים הגזימו. אפשר היה לבדוק את הנשים עם מגנומטר, בדיקה די פשוטה ולהימנע מלגרום להן להיות עירומות בחדר ולהרגיש נבוכות ומושפלות", טוען הגורם.

אחרי שהשוטרים הבינו שלא מדובר במחבלות ושהן עובדות ניקיון בקניון, הן שחררו את פועלות הניקיון לדרכן. לדברי עובדות הניקיון הן לא סיפרו מיד על המקרה להוריהן מהבושה ומהחשש לתגובה של בני משפחותיהן, אבל כעבור כמה שעות נשברו וסיפרו על החוויה הלא נעימה שעברו על ידי השוטרים. בעצת הוריהן הגישו העובדות תלונה במח"ש נגד השוטרים, ופירטו כיצד הופשטו לעיני השוטרים ושהבדיקה הייתה משפילה ומבזה.

פרקליטם של עובדות הניקיון, עו"ד מוטי יוסף, שוקל להגיש תביעת נזיקין נגד משטרת ישראל. "אני יכול לומר בצער וכאב שלצעירות יהודיות אשר היו נחשדות בעבירות דומות השוטרים לא היו מעיזים לרגע לערוך בדיקה כזו משפילה ומבזה. אין לי בעיה עם הבדיקה אלא עם האופי והצורה שלה. כדי לברר אם יש להן כלי נשק השוטרים לא היו צריכים להורות להן להתפשט ולהישאר בעירום. היה ברור לשוטרים שלא מדובר במחבלות. אנחנו מתכוונים להגיש תביעה אזרחית ואני מקווה שמח"ש ימצה את הדין עם האחראים לכך".

במח"ש אישרו את קבלת התלונה של עובדות הניקיון ומסרו בתגובה: "התלונה התקבלה במח"ש והיא נבחנת. טרם התקבלה החלטה בעניין זה".

ממשטרת מרחב לכיש נמסר בתגובה לטענות המתלוננות: "הטענות המוצגות מעוותות את המציאות באופן בלתי נסבל. בתחקור ראשוני שנערך אודות האירוע עוד בטרם תלונתן של הנשים במח"ש, עולה כי השוטרים פעלו כפי שמצופה מהם ובהתאם לנהלים לאורך כל האירוע. התלונה על התנהגות חשודה של הנשים הגיעה למשטרה מקצין הביטחון של הקניון. התנהגותן לפני ואחרי הגעת השוטרים למקום העלתה רמת חשד באופן ניכר שאינו משתמע לשתי פנים. בכדי להזים את החשד הביטחוני נקראה למקום שוטרת אשר ערכה על גופן של הנשים חיפוש יסודי. בשלב בו הפשיטה את הנשים בחדר צדדי היא ורק היא הייתה נוכחת עמן. בסיום הבדיקה שוחררו השלוש לדרכן. דינן של טענות הנשים, הזויות ככל שיהיו, ייבדקו במח"ש. תפקידה של משטרת ישראל היא להגן על האזרחים ובייחוד בתקופה רגישה זו הדבר מחייב בידוק יסודי של כל אדם שבהתנהגותו יעורר חשד ויהווה איום בטחוני פוטנציאלי. הכול תוך התחשבות בצנעת הפרט".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך