נוהגים ו"מנקרים" – עלייה חדה בתאונות שהתרחשו בשל עייפות נהגים
בגלל המלחמה? עליה חדה בנהגים שהודו: "ניקרנו" במהלך נהיגה – "ניתן לשער כי המלחמה שכולנו חווינו בשנה האחרונה גרמה לחוסר שקט נפשי ושינה לא איכותית אשר באים לידי ביטוי גם בעליה בעייפות בנהיגה"

ביום חמישי האחרון, 15 במאי, ציינו ברחבי ישראל את ל"ג בעומר אשר אופיין במדורות רבות. בהר מירון התקיימה ההילולה המסורתית ונהגים רבים חזרו לביתם בשעות הבוקר המוקדמות לאחר לילה שלם ללא שינה ונהיגה במשך שעות רבות. עד כמה גדולה התופעה של נהיגה בעייפות? ככל הנראה גדולה מאוד.
41% מציבור הנהגים מודה: "ניקרנו לפחות פעם אחת בזמן נהיגה בשנה האחרונה" (כלומר העיניים נעצמו לרגע ומיד נפתחו), כך עולה מסקר חדש (נובמבר 2024) שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות". בהשוואה לסקר קודם שנערך בחודש דצמבר בשנת 2022 עולה כי בסקר הנוכחי נרשמה עליה חדה בשיעור של 52% במספר הנהגים שדיווחו כי ניקרו לפחות פעם אחת בזמן נהיגה. לשם השוואה, 27% מהנהגים דיווחו כי ניקרו במהלך נהיגה בסקר שנערך בחודש דצמבר בשנת 2022. המחקר נועד לבחון את עמדות הציבור בנוגע לטיפול בנושא תאונות הדרכים בישראל ולאמוד את היקף התופעה של נהיגה בעייפות.
כאשר נשאלו האם נסעו עם נהג שניקר במהלך נהיגה לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, 39% מהמשיבים דיווחו כי יצא להם לנסוע עם מישהו כזה לפחות פעם אחת.
מחקר של קרן Fundaction mapfre הוכיח כי בעת נהיגה בהשפעת עייפות, רמת הריכוז של הנהג יורדת ב-52.5% לעומת רמת הריכוז של נהג עירני – כמעט כמו השפעת נהיגה תוך כדי קריאה וכתיבת הודעות בטלפון הסלולארי. במקרה בו נהג עייף המנסה לכתוב ולקרוא הודעות, המאמץ מכביד על היכולות המנטליות שלו והריכוז בנהיגה צונח. על פי המחקר לשיחת טלפון בנהיגה תחת השפעת עייפות יש השפעה מעניינת – השיחה מעוררת את הריכוז של הנהג העייף למשך כשלוש דקות. מסיבה זו, וכמוצא אחרון, מומלץ שנהגים עייפים ידברו עם הנוסעים ברכב, אם כי העצה הבטוחה היחידה שניתן לתת לנהג עייף היא שעליו לעצור בצד ולנוח. לאחר שלוש הדקות הראשונות של השיחה, הנהיגה עלולה להיות מסוכנת מאוד עקב הצטברות עייפות.