"היהודים בצרפת מתכננים את העלייה, את העברת העסקים, והם לומדים עברית"

"היהודים בצרפת מתכננים את העלייה, את העברת העסקים לישראל, את ההכרה בתעודות המקצוע מצרפת, והם לומדים עברית", אומר גד בוקובזה פעיל מרכזי בארגון "המרחב הפרנקופוני" ובקהילת יוצאי צרפת באשדוד. לפני כעשרה חודשים האחיינית שלו ניצלה מהפיגוע ב"היפר כשר", כשהתחבאה במקפיא. בערב שבת נרצחו חמישה אזרחים ברחוב שבו מתגוררת גיסתו, ובזמן שהיא אירחה את ילדיה לשבת בחוץ נשמעו היריות

הטרור הרים בסוף השבוע האחרון את הראש והיכה בלב בירת צרפת. 128 איש נהרגו בהתקפות מתוזמנות על כמה יעדים בפריז ועשרות פצועים פונו לבתי החולים, בהם כ-90 פצועים קשה מאוד. מתקפת הטרור בערב שבת בפריז הזכירה לנו שוב מדוע בשנים האחרונות גדלה באופן דרמטי העלייה מצרפת, והיא המדינה המובילה במספר העולים ארצה.

באשדוד מונה הקהילה מעל 6,000 איש, והיא נמצאת במקום השני אחרי נתניה מבחינת העדפת עולי צרפת. אבל אם חשבתם שאחר סדרת הפיגועים שזעזעה את העולם, יקומו משפחות בחופזה ויברחו מצרפת לישראל, טעות בידכם. "הצעירים בגילאי 30-50 מכינים את עצמם ובונים את העלייה שלהם ארצה", מסביר גד בוקובזה, פעיל מרכזי בארגון "המרחב הפרנקופוני" ובקהילת יוצאי צרפת באשדוד. "זה לא ספונטני כמו יציאת מצרים. אלה שבאו בחיפזון, הרוב חזרו לצרפת. כדי שהקליטה תהיה טובה ומוצלחת, הם מתארגנים להגיע עוד שנה- שנתיים, ואז כל אחד יגיע עם מזוודות של חוכמה וניסיון וגם ידיעת עברית".

מתי שמעת על הפיגועים שקרו בפריז?
"נודע לי על כך בבית הכנסת בשבת בבוקר. כל החברים המרוקאים באו אלי, ושאלו אם אני יודע מה קרה. הבן שלי גר 500 מטר משם, במארה ברובע היהודי. הוא לא מדליק טלוויזיה, וכשהוא הלך בבוקר לבית הכנסת בבסטיליה שנמצא על יד, שמע מה קרה. אנחנו חיכינו בלחץ, ובמוצאי שבת דיברנו עם המשפחה. ברוך השם לא קרה להם כלום, היה מזל שזה היה ערב שבת. אשתו של אחי ז"ל גרה ברחוב שבו נרצחו חמישה אנשים. היא אירחה אצלה לשבת את הילדים שלה, הם שמעו רעש ובלגן ולא יצאו מהבית".

מה דעתך על צרפת ביום שאחרי הפיגועים?
"המוסלמים הכניסו שנאה בדור החדש של הצרפתים. ייקח כמה שנים עד שישכחו, זה גולם שקם על יוצרו. לכל הנוצרים יש עכשיו פוביה מהאסלאם. אני טס ביום חמישי לפריז, ולא יודע איך תהיה קבלת הפנים. יש בת מצווה לנכדה שלי. בני גר בפריז, ויש לו שלוש בנות, ובסך הכול יש לי קרוב ל-60 בני משפחה שם. יש לי בת ושלושה נכדים בירושלים, והלב שלי נקרע בין הפיגועים שם לבין הפיגועים בפריז, שבה גר בני ונכדותיי, וזה המצב של הרבה חברים באשדוד. אני חושב שהעלייה לארץ תהיה מתוכננת, כי היהודים העולים רוצים לבנות את העתיד שלהם בארץ. הם לא יבואו באופן ספונטני בגלל המצב. אלה לא אנשים עם בעיות שיעלו ויביאו איתם את הבעיות, אלא אנשים משכילים, בעלי עסקים. בני הוא מהנדס ובעל חברת היי-טק.

הוא רוצה להעביר אתי החברה לישראל, וזה תהליך. כולם לומדים שם באולפנים, האולפן הכי גדול אחרי ישראל זה בצרפת. יש ברחוב לה פאייט אולפן שמנהל אדמונד אללוף, אח של חבר הכנסת אלי אללוף, ושם יש אולי 25 כיתות וכל ערב מאות תלמידים באים ללמוד. גם כל בתי הכנסת התחילו לפתוח כיתות ללימוד עברית. כולם רוצים לבוא עם ידע של שפה, והכרה בתעודות המקצועיות שלהם. הפחד נמצא, יודעים שיש סכנה, אבל סכנות יש בכל מקום, והם מעדיפים לבוא לארץ מוכנים ולהישאר בה ולא לעזוב לקנדה או לארה"ב".

העיר אשדוד מביעה סולידריות
"הטרור אינו מבדיל בין דתות ונדמה שכל העולם נמצא תחת מתקפת טרור של קיצונים", כתב ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי בפוסט שהעלה בדף הפייסבוק שלו. ד"ר לסרי חיבר בין הטרור המתחולל בארץ, והדגיש שלטרור אין גבולות ואין מגבלות. "ביום שישי בצהריים הטרור היכה במשפחה ישראלית שהייתה בדרכה לשבת חתן ומחבלים בני עוולה רצחו את הרב יעקב ליטמן ובנו נתנאל הי״ד, לעיני בני משפחתם. בערב, בקצה אחר של העולם, בלב ליבה של אירופה, הטרור הרצחני היכה גם בפריז, בירת צרפת".

ד"ר לסרי שיגר שני מכתבים אישיים לראש עיריית בורדו, העיר התאומה של ישראל, ולשגריר צרפת בישראל, בהם הוא מביע את תמיכתו האישית בעם הצרפתי ובמלחמתו נגד הטרור הרצחני. לסרי הביע תנחומים לעם הצרפתי, תנחומי העיר אשדוד ותנחומיו האישיים למשפחות השכול ותפילה לשלום הפצועים. "העיר אשדוד עומדת לצד העם והממשלה הצרפתית בטרגדיה הנוראה, ומביעה סולידריות מלאה אתכם במלחמה נגד הטרור והקיצוניות", כתב וחיזק גם את ידי קהילת יהודי צרפת שמתגוררים באשדוד ובארץ. בחזית בניין העירייה, בין דגלי הלאום ודגלי העירייה, הונף דגלה של צרפת.

zarfat111

"המועדון כולו דם"
כאשר נודע כי המתקפה הרצחנית מבין כולם התרחשה במועדון הבטקלאן, שם נהרגו מעל למאה איש, התברר כי מי שהיה הבעלים עד לפני חודש הוא יהודי בשם ג'ואל טויטו, שעלה לארץ לפני מספר שנים ומתגורר באשדוד. אולם הקונצרטים בטקלאן בפריז ספג בשנים האחרונות איומים רבים בעקבות העובדה שבמקום מתקיימים בעשור האחרון אירועי גיוס תרומות עבור ארגון בשם "מגדל", ארגון ללא מטרות רווח המגייס כסף עבור מטרות ישראליות, ובין השאר עבור משמר הגבול. רק לפני כחודש בתיאטרון התקיים אירוע בו השתתפו כ-500 נוצרים ציונים אוהבי ישראל אשר הגיעו למקום בכדי לתמוך בישראל, כך על פי סוכנות הידיעות היהודית JTA.

טויטו התראיין ביום שני ב"חדשות שש" בערוץ השני, וסיפר שהמועדון יכול להכיל 1500 איש ועל פי חוקי צרפת יש בו שלוש יציאות חירום, אלא שהמחבלים עמדו על יד הדלתות, ולכן רק יציאת חירום שנמצאת מאחורי הבמה הייתה פנויה. עוד הוסיף כי הדלתות נפתחות לרחוב צר, ושם חיכה מחבל וירה במי שיצא מהדלת. בריאיון אחר לאולפן וואלה סיפר כיצד נמנע מלענות לטלפון בגלל השבת, ולאחר שהצלצולים לא פסקו ענה, ושמע את היריות. "הייתי בבית בשישי ואני לא נוגע בטלפון במהלך השבת, אבל ראיתי שמתקשרים כל הזמן ושהמספר הוא של המנהל החדש של המקום. אחרי כמה פעמים כבר אמרתי 'אולי יש משהו'. עניתי ושמעתי רעש, הוא אמר לי: 'ג'ואל, יש מחבלים פה, אני לא יודע מה לעשות'. בזמן הזה אני שומע כדורים, רעש, אנשים צועקים. הוא אמר לי: 'המועדון כולו דם'".
טוויטו אינו סבור שהמחבלים בחרו באולם משום שחשבו שבוא בבעלות יהודית. "זו לא הייתה הופעה של יהודים", אמר. הוא סיפר כי עידן רייכל הופיע במועדון לפני שנתיים ולא היו אז אירועים חריגים. "אם רוצים להאשים, להגיד שזה קרה בגלל היהודים, למה הם עשו את זה ביום שישי? אין עובדים יהודים במועדון בערב שישי. זו מתקפת טרור על צרפת, לא על היהודים".

הניצולה מהפיגוע מגיעה לחגוג בר מצווה
כאמור, לפני כעשרה חודשים הייתה קרול אוליאל, בת אחיו של גד, אחת מבני הערובה בפיגוע הטרור בהיפר כשר. "האחיינית שלי גרה מול הסופר מאז שהתחתנה לפני 12 שנה", מספר גד. "היא ירדה לקנות מיץ ענבים לקידוש, ועמדה בתור לקופה כשהכול התחיל. המחבל רצח את השניים שעמדו לפניה ואדם נוסף שניסה לקחת ממנו את הנשק. היא עזבה הכול וברחה עם כמה אנשים, היא סיפרה לנו שכשברחה הייתה בטוחה שהמחבל יירה בה בגב. העובד בחנות הכניס אותה למקרר וסגר את המנוע. היא נשארה שם שעות ארוכות עם אנשים נוספים, ביניהם תינוק שלא הפסיק לבכות. מסתבר שאח שלה ישב בפיקוד של המשטרה ועודכן מההודעות שהיא שלחה לו מהמקפיא". הוריה של קארול ואחיה הצעיר עלו לישראל לפני חמש שנים, וקרול אוליאל תגיע בחודש הבא, בדצמבר, לחגוג בר מצווה לבנה. "נעשה בר מצווה בכותל, בירושלים", אומר גד ומוסיף, "למרות המצב".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך