ברית מילה מהגיהינום

סגן יו"ר המועצה הדתית, המוהל הוותיק והמוערך דוד בן מנחם, גילה ביום שישי האחרון תושייה, עת עזר בהנחייה טלפונית בטיפול בתינוק שנפגע קשה מאוד בברית מילה שנעשתה על ידי רופא. "ביום שישי בצהריים התקשרו אליי, תפסו אותי באמצע אירוע. סיפרו לי שקרה משהו לא בסדר במהלך ברית, שנעשתה על ידי כירורג. הרופא עצמו כנראה איבד עשתונות והזמין טיפול נמרץ", מספר המוהל דוד בן מנחם. "תוך כדי שיחה התבררה לי הזוועה. הרופא הוריד לו חצי עטרה. היה שם איש זק"א ששאל אותי מה עושים, לא דיברתי עם הפרמדיק ישירות. מכיוון שהעטרה מלאה כלי דם, מספיקה דקירה עם סיכה וזה משפריץ לגובה. כשחותכים עשרות כלי דם, נימים ועצבים, הדם לא מפסיק. אמרתי לו בפירוש כל הדרך לא להרפות מהלחץ על האיבר כדי למזער שטפי דם שיש שם. ניסיתי לתפוס את ההורים ולדבר איתם, ולא הצלחתי. אני יודע מהמקורות שלי שזה לא נגמר יפה, שהנזק גדול מאוד. נודע לי שהילד הוטס לקפלן, ישר לניתוח שארך כמה שעות טובות. שאלתי מי טיפל בתינוק, אבל לא הצלחתי לדבר עם הפרמדיק. שמעתי מחבריו שהיה דימום רציני, ואפילו הרופאים בקפלן נדהמו לשמוע שזו עבודה שנעשתה על ידי רופא".

הרבה אנשים היום מעדיפים להזמין רופאים לבצע את ברית המילה. דוד בן מנחם טוען שלמרות שמוהל צריך לקבל הסמכה, התחום הזה פרוץ. "למרות שיש ועדת פיקוח על מוהלים בשיתוף משרד הבריאות והרבנות, אני עובד למעלה מ-40 שנה ובודדים שאלו אותי אם אני מוסמך או אם יש לי תעודה. גם ככה השם של המוהל מתפרסם מפה לאוזן, וגם שם לצערנו יש כאלה שלא מוסמכים. לי יש מספר רישיון ממשרד הבריאות, וגם רופא חייב רישיון של מוהל, אפילו שלמד שבע שנים והתמחה עוד שבע שנים. הבעיה שלכל רופא בברית קוראים כירורג, אבל חלקם רופאי נשים או רופאי שיניים שעושים בריתות. הבנתי שזה הבן השני במשפחה, והאימא סיפרה שבילד הראשון היה מוהל מצוין, והפעם היא רצתה רופא, שיהיה עוד יותר מצוין ולמרבה הצער היא נפלה בגדול. שמעתי שהם שבורים. כאשר מסירים חצי עטרה יש לזה השלכות גם לעתיד לבוא. במקרים כאלה זה לא נגמר טוב. יש הרבה סיבוכים. הברית היא פעולה כירורגית, ובכל פעולה כזו יש סכנות, אבל ממה ששמעתי זו רשלנות פושעת. אפילו מוהל מתחיל, שזו הפעם הראשונה שלו, לא היה מועד ככה וקורע עטרה".

בישראל הוקמה ועדה בין משרדית לנושא ברית המילה בה חברים: רופאים, רבנים ומוהלים, נציגי משרד הבריאות, הרבנות הראשית לישראל. תפקידיה של הוועדה להסמיך מוהלים שעברו בחינות וסטאז', לפקח עליהם ואף לבטל הסמכה של מוהלים שלא עומדים בנהלים ובתקנות הוועדה. יש שתי דרגות של מוהלים. הדרגה הראשונה היא "מוהל מוסמך", דרגה שמשמעותה שהמוהל עבר הכשרה הן בתחום הכירורגי והן בתחום ההלכתי ועבר את הבחינות בתחום. הדרגה השנייה היא "מוהל מומחה". דרגה זו מוענקת למוהל שיש לו שנים רבות של ניסיון בתחום, כמו גם הצלחה בבחינות נוספות מאחוריו. רופא מוהל צריך לעמוד בדרישות הוועדה המסמיכה על מנת שיוכל להעביר את הטקס. ידע רפואי אינו מספיק. עליו לעבור הכשרה בהלכות הטקס, כדי שיוכל להעביר אותו כתקנו. לצורך זה הוא צריך להיות יהודי שומר מצוות.

 

דוד בן מנחם מוסיף כי הוועדה לפיקוח על מוהלים ערכה סקר, שממנו התברר שאחוז הטעויות יותר גבוה אצל רופאים מאשר אצל מוהלים. "אין כמו מוהל בבריתות, זה עיקר המקצוע שלו. לא ייתכן שבבוקר רופא יטפל בשיניים, ובצהריים יערוך ברית. אם זה רופא כירורג או פלסטיקאי, ניחא. לפעמים הסיבוכים בלתי הפיכים, כמו המקרה הזה. נזק בלתי הפיך יכול לגרום צרות צרורות. רופא לא מיומן עלול לגרום לחתך עמוק, שגורר שטפי דם וזיהומים, לפגוע באיחוי, לקצר גודל טבעי. ההיסטוריה מלמדת שגם אם שחזרו את האיבר, הוא לא גדל באופן טבעי ביחד עם האדם. הגודל נעצר. לפעמים גם אין תחושות, ואז גם אם יש זרע איך יפלוט אותו? צריך להשתמש בכל מיני אמצעים לא טבעיים. יש אנשים שלוקחים רופאים לא מיומנים לבצע ברית, והעיקר להגיד 'הרופא מגיע', זה מעלה אגו להורים אבל יכול להוריד את הגבריות של הילד".

על פי נתוני סטטיסטיקה, בכל שנה מתבצעות בארץ כ-40,000 בריתות. נתון סטטיסטי נוסף הינו, כי אחוז הבריתות בארץ, אשר בעקבותיהן נגרמים סיבוכים המצריכים טיפול רפואי, הינו עד 6% מכלל הבריתות. מרבית הסיבוכים והנזקים המופיעים לאחר ברית מילה מוגדרים כ"קלים", וחולפים על ידי מתן טיפול רפואי נכון. ניתן לפתור אותם מבלי שנותר לנימול נזק. יחד עם זאת, רשלנות רפואית בברית מילה עלולה במקרים מסוימים לגרום לנזקים קשים לאיבר המין ולנכות תמידית. מבית החולים "קפלן" נמסר כי ההורים אינם מעוניינים להתראיין ואף לא להגיב בעילום שם על המקרה.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך