חרדים סגרו כבישים באשדוד ויצרו פקקי ענק, בעקבות מעצר של 4 בני ישיבה שערקו מצה"ל

תושבי אשדוד התעוררו בבוקר יום שני לפקקים נוראיים בכניסה הדרומית לעיר, לאחר שעשרות בני ישיבה חסמו את צומת הרחובות בני ברית ומשה סנה, בעקבות מעצר של 4 בני ישיבה שערקו מצה"ל

נהגים מאשדוד שנסעו בבוקר יום שני לכיוון היציאה הדרומית או לחילופין בכביש S המוביל לבית העלמין, נאלצו לעמוד קרוב לשעה בפקק בלתי נגמר, בעקבות החלטה מיותרת של קומץ חרדים לקיים הפגנת מחאה נגד מעצרם של 4 בני ישיבה שערקו מצה"ל. ההפגנה הפכה חיש מהר לאלימה, בעקבות יד חזקה שהפעילה משטרת אשדוד נגד המפגינים, וכתוצאה מכך שני אנשי ביטחון נפצעו וקיבלו טיפול רפואי. אחד מהם הוא מנהל השיטור המשולב בעיריית אשדוד דוד בן-שטרית, המבצע עבודת קודש בתפקידו המורכב. בן-שטרית נאלץ לפנות את פורעי החוק מהכביש, כאשר חלק מהם התנגדו וגרמו לו לפגיעה בידו. 41 חרדים נעצרו, חלקם הגדול שוחררו לאחר שעות ארוכות והורחקו ל-10 ימים מאשדוד. חלק קטן נשארו במעצר והובאו בפני שופט בבית משפט השלום בעיר.

זה לא חדש שקומץ חרדים מקיימים פעולות מחאה ברחבי הארץ, בדגש על ערים בהם מתגוררים עשרות אלפי חרדים. המחאה מתקיימת בעקבות חוג הגיוס החדש. החוק אומנם לא נכנס לתוקף, ואמור לצאת לדרך רק בעוד שלוש שנים לערך, אולם בני הישיבה צריכים להתייצב לשם הפורמאליות בלשכת גיוס בצו ראשון ולקבל את הפטור עד שחוק הגיוס ייושם הלכה למעשה.

מספר רבנים חרדים קנאים, ובראשם מנהיג הפלג הליטאי הקיצוני הרב שמואל אוירבך, הורו לבני הישיבה שלא להתייצב בלשכות הגיוס. המטרה שלהם היא ברורה – שירשמו כמה שיותר בחורים כעריקים, לגרום למעצרים ולמהומות, וכך לפוצץ את החוק ולגרור את הציבור החרדי כולו לעימות עם השלטונות. למרבה המזל, הרוב הדומם של החרדים לא משתפים פעולה עם אותו קומץ וחלק גדול מהם אף יוצאים נגד ההפגנות המיותרות. עם זאת, עשרות אלפים ברחבי הארץ נענים לקריאתו של הרב אוירבך ומקימים קול זעקה, כך גם באשדוד. ההפגנות לא מאושרות על ידי המשטרה והמפגינים נקלעו כאמור לעימותים עם כוחות הביטחון.

 

ארבעת בני הישיבה, שלושה מישיבת פוניבז' ואחד מישיבת גרודנא באשדוד, נעצרו בשבוע שעבר לאחר שלא התייצבו בלשכת הגיוס. העצורים צייתו כאמור להוראתו של הרב שמאל אוירבך ונמנעו מלהתייצב בלשכות הגיוס כדי להסדיר את הפטור שלהם משירות, שאמור להינתן להם על פי סעיף "תורתם אומנותם". כמו במקרים דומים בעבר, עיתון "הפלס", שופרם של הרב שמואל אוירבך והפלג שבראשותו, מוביל את המחאות נגד מעצרם של ארבעת בחורי הישיבות. המחאה היא כותרתו הראשית של "הפלס" בבוקר יום שני, ומצוטט בה הרב אוירבך המורה להמונים לצאת להפגין במילים: "כל מי שיראת ה' בלבבו מחויב להרעיש שמיים וארץ, להרעיש עולם ומלואו".

מאמר המערכת של העיתון עוסק ב"ארבעת שליחי הציבור של עולם התורה כולו, חובשים כעת את ספסלי בית הכלא במקום את ספסלי בית המדרש בהיכל הישיבה". המאמר מגן על עמדתו הקנאית של הרב אוירבך, המעודדת בחורי ישיבה שלא להתייצב בלשכות הגיוס כדי להסדיר את הפטור שלהם מגיוס, וזאת בטענה כי קיימת "תוכנית שטנית" להגדיל את אחוזי הגיוס של החרדים במסגרת חוק הגיוס החדש.
בעיתון נכתב עוד: "סדרת המחאות שנערכו ועוד ייערכו בעקבות מעצרם של ארבעת שליחי הציבור של עולם התורה נועדו להבהיר קבל עם ועולם כי עולם התורה אינו מתכוון להסתגל לתהליך שמטרתו המוצהרת 'ריקון הבריכה' (מושג הקשור בחוק החדש), ואינו מוכן להיות שותף לאותו תהליך הנגזר מ'תקופת ההסתגלות', שנועדה למטרה ברורה ומוצהרת 'להכשיר את הקרקע ובמידה רבה גם את הלבבות לתקופת הקבע', של גזירת השמד שעליה הורונו רבותינו כי מחויבים למסור את הנפש על כך".

ח"כ אלעזר שטרן: "אני מתבייש במקיימי ההפגנה"
"אני בעיקר מתבייש שיש יהודים במדינת ישראל שמכנים את לשכת הגיוס, 'לוע הארי' ואת הגיוס לצה"ל, 'גזירה'". כך אמר ח"כ אלעזר שטרן ממפלגת "יש עתיד" וציין כי אמנם מדובר במיעוט קיצוני במגזר החרדי אך ההנהגה הפוליטית של המגזר צריכה לעשות בדק בית: "דווקא ביום בו מדינת ישראל מעניקה עיטורים וצל"שים ללוחמי צה"ל שלחמו בגבורה באויב במבצע 'צוק איתן', קבוצת חרדים קיצונית מפגינים כנגד הגיוס לצה"ל".
שטרן הוסיף: "לצערי נוצרה בחברה הישראלית מצב של 'אלו רצים ואלו רצים', אלו רצים להפגין כנגד הגיוס לצבא ההגנה לישראל ואלו רצים למנהרות תופת ברצועת עזה בכדי להציל את חבריהם".
ממפלגת 'יש עתיד' נמסר בתגובה להפגנות כי "השוויון בנטל הוא עובדה מוגמרת. החוק שחוקקנו, הוא מהפכה. יש עלייה משמעותית הן ביעדיי הגיוס אצל החרדים והן ביציאתם לשוק העבודה, החוק לא נחקק על מנת לפגוע באיש אלא לטובת שיווין בישראל
".

 

שניר אלמליח, דמות מוכרת ומוערכת מאוד באשדוד, הוא אחד ממארגני מחאת החרדים באשדוד. אלמליח התראיין לתוכניתו של רפי רשף בערוץ 10. "קיבלנו את ההנחיה בבוקר יום שני ב-07:00", אמר אלמליח בן ה-31, "אמרו לנו שכל מי שיקר לליבו לימוד התורה, נקרא למחות בצורה לגיטימית וחוקית. כל שיבוש התנועה התחיל כשמשטרת אשדוד נהגה באלימות כלפי מפגינים, ואיבדה שליטה ואז העניינים יצאו מכלל שליטה. אותנו אי אפשר לשבור, אבל אפשר לומר שאפילו אם היו נציגים של דאע"ש באשדוד, המשטרה לא הייתה מתנהגת איתם כמו שהתנהגה איתנו. באלימות, עם פרשים, מכת"זיות שהתיזו מי ביוב ומים כחולים, הרסו בגדים לאברכים. כל הגישה של נותני ההנחיות הייתה לסתום פיות באמצעות אלימות קיצונית. הציבור שלנו לא מגיב באלימות ונמנע ממנה, ויש סרטונים שמראים שצעדי המחאה היו לגיטימיים ומי שהתחיל לנהוג באלימות והתנהג בברוטאליות זו המשטרה. אתה מבין שבחור בן 18 שיושב ולומד כל היום לא יכול להילחם במשטרה".

אלמליח עצמו לא שירת בצבא, אבל הוא מתנדב בכיר ומוכר במד"א אשדוד ומקיים פעילות ברוכה ומגוונת סביב הסיוע לזולת בפעולות מצילות חיים ומעבר לכך. "אנחנו מאמינים שהתשובה לאויבים שיש לנו מסביב היא נטו לימוד התורה, כך אנחנו מאמינים וכך מאמין כל יהודי. יש ציר של אנשי רשע, שאנחנו מתנגדים לפעולות שלהם, ולנקוט באלימות כדי לגרום להם להתגייס, זה לא יילך. אם המדינה תרצה למלא את בתי הכלא בתלמידי ישיבות, נשמח להיות שם במקום לשלם שכירות על ישיבה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך